Hands-on: Oris Chronoris

ChronOris

Ik zag hem, hij kwam, en hij overwon. Bij deze was het liefde op het eerste gezicht. Vanwege mijn zwak voor modern-vintage, en al helemaal door de kastvorm, moest en zou ik deze hebben. Alweer een tijdje in mijn bezit en geen onbekende voor dit forum maar toch wilde ik deze uitgebreid met jullie delen.

Het origineel stamt alweer uit 1970, en was tevens het eerste horloge van Oris dat gebruik maakte van een chronograafkaliber: ChronOris. Het horloge had een oranje seconde aanduiding dat tot driekwart de ronding van de wijzerplaat volgde en een oranje centraal geplaatste secondewijzer. Het markeerde de eerste stappen binnen de Oris motorsport horloge’s.

In 2005 bracht Oris de re-issue uit van deze modelreeks. Deze chrono heeft veel kenmerken met het originele model, maar voorzien van de toenmalige nieuwste technieken en een extra subdial. Overigens is deze nog steeds bestelbaar bij Oris voor een schamele 2,5K.

Het jaar des Heren, anno 2017: de derde smaak van de ChronOris komt uit, en ze hebben ervoor gekozen om een combinatie van de twee voorgaande modellen te nemen met nog steeds een retro design. Well played Oris:

Het resultaat is een eigentijds modern-vintage horloge, wat goed past in de weg die Oris is ingeslagen. Geheel in lijn met de Sixty-Five betreft de ChronOris wederom een kwalitatief hoogwaardig
afgewerkt horloge met een geheel eigen smoel. En dat alles voor een relatief vriendelijk budget. Behold:

Deze werd in maart 2017 gepresenteerd op Baselworld. Het grappige is, dat dit de enige ChonOris is die geen chronograaf functie heeft :thinking: . In plaats van de chrono functie, heeft deze een kroonbediende interne bezel die de verstreken tijd bijhoudt. Het geheel is voorzien van een datum en tweekleurig dial, die zich samen met de oranje accenten behoorlijk gedurfd, maar toch uitgebalanceerd presenteert.

De retro dial zit in een 39mm grote cushion case onder een doubledomed AR saffiertje te shinen. De kast is met zijn uitgesneden lugs en de sunburst afwerking geheel zoals het origineel. De aflopende kastranden eindigen in een hoogglans gepolijst finish, wat het geheel een geweldig seventies-feel geeft.

De lug to lug van 43mm en het gewicht van 73 gram ( op leer ) maakt dit horloge ontzettend draagbaar voor de kleine pols. De lugwidth is een vreemde 19mm, maar 20mm bandjes passen er zonder problemen tussen.

De variant die ik heb verworven komt op een geweldig mooie vintage racing strap. Ik draag een horloge nooit op de originele band, want die zijn vaak te lang voor me. Het enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat Oris wel altijd mooie banden bij hun horloge’s weet te leveren. De stalen band is nog steeds onderweg voor deze, en ik zal dan ook ter zijner tijd mijn kwakje daarover leggen in dit topic.

De hands & dial:

Vooropgesteld: ik heb totaal geen verstand van vintage, van racen, van beiden gecombineerd en al helemaal niet van de jaren 70. Maar toch is deze dial anders dan anders. Het in hoofdzaak grijze geheel met de zwarte buitenring maakt het wat speels. De oranje accenten zijn aanwezig, maar opvallend subtiel aanwezig. Subtiel. Maar aanwezig genoeg om even je ronde te timen als je met 220 over de Nurnbergring knalt. Denk ik.

Let op het subtiel accentje rondom het datumvenster: dit is gewoon hardcore racing. :racing_car:

Uren, minuten, tachymeter bezel? Racing!

De witte no-nonsense wijzers zijn voorzien van lume, en matchen perfect met de gelumede uren inderxen. Uiteraard geen Seiko lume, maar toch nog een redelijk licht in het duister. De knaloranje secondenwijzer loopt door tot het einde van de dial, waarbij het puntje door het saffier heen optisch een lichte buiging maakt naar de interne bezel, en mooi afsteekt tegen het zwarte deel van de plaat.

De interne bezel heeft een oranje marker, en is voorzien van een soort glossy finish en reliëf.

De tekst op de plaat in combinatie met de hands en markers doen vrij simpel aan, en dat is het ook. Al het wit op de plaat en wijzers is dezelfde kleur wit. Hoe simpel dan ook, al deze kleine maar uitgebalanceerde details maken dit een hoogwaardig afgewerkt geheel.

De case:

Klein maar fijn, en ontzettend draagbaar. Door de aflopende ronde kastvorm in combinatie met het bolle saffiertje geeft dit een vintage aanblik.

De sunburst finish loopt strak over in het hooggepolijste deel:

De kroon op twee uur is voor de tijd en datum, en voorzien van de letters Oris. De kroon op vier uur is voor de interne bezel, en is ook tevens een schroefkroon. Dit horloge heeft een WR van 100 meter, en toch maar een schroefkroon. Dat maakt het gevoelsmatig erg lastig om hiermee te gaan spetteren in het water. Deze heeft wel een ruwe afwerking voor een nog betere grip.

De schroefkroon voor de interne bezel:

Ook de posities van beide kronen geven het geheel weer een eigen smoel. Een supercompressor,
maar toch ook weer niet. I like it!

En verders:

Ondanks de rare lugmaat toch wel een veelzijdige bandenswapper. Niet geheel onbelangrijk.

Conclusie:

Een lekker draagbaar en uitgebalanceerd new-vintage horloge. Ontzettend leuk maar ook veelzijdig. Je kunt er dus mee zwemmen. Je kunt er mee racen. De liefde bedrijven. Niet met het horloge, maar met het horloge om bedoel ik. Maar omdat hij qua kleutjes redelijk out-of-the-box is, lekker retro aandoet en relatief betaalbaar is, is dit voor een niet duikhorloge een vreselijk prettig model om in de collectie te hebben.

Voor een gerennomeerd Zwitsers merk is dit een geweldig casual horloge wat in veel gelegenheden gedragen kan worden. Daarmee denk ik dat dit een behoorlijk onderscheidend model is met een perfect uitgebalanceerd maar aanwezig racing geïnspireerd ontwerp. Meer kan ik er niet van maken.

Een aanvullende review komt nog zodra de stalen band binnen is.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende! :v:

2

80 likes

Mooi uitgebreid verslag en natuurlijk een heel mooi merk!

1 like

Goed verhaal, geweldige foto’s en prachtig horloge.
Geniet ervan.

1 like

Geweldige gedaan @Zulu zoals we van je gewend zijn! Chapeau :+1:

1 like

Inderdaad een mooie verschijning, sinds vorige week ook trots rond de pols :grinning:

En van die stalen band zal je zeker geen spijt hebben, voelt zeer degelijk aan :ok_hand:

5 likes

En voordat ik het nog vergeet: mooie review :sunglasses:

1 like

Heel mooi horloge en een leuke review om te lezen👍🏻

1 like

Diepe buiging voor deze review!
Thanx :+1:

1 like

Leuke review met super mooie foto’s. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Geniet ervan!

1 like

Top review! Bedankt, een horloge om in de gaten te houden :ok_hand:t2:

1 like

Deze uitgebreide review leest heerlijk weg en de foto’s zijn geweldig! Goed bezig :sunglasses:

1 like

Leuke review! Je weet me elke keer weer enthousiast te maken voor de horloges waar je over schrijft.

1 like

Toffe review, goeie foto’s, leuk gedaan. Racing en ik doen het niet echt omdat racing altijd druk wordt, maar ik zie de charme van dit eemplaar zeer goed in.

Die flieger in de achtergrond is erg mooi, trouwens.

1 like

Prachtige foto’s van een horloge die hier ook nog steeds hoog op het verlanglijstje staat. Je hands-on reviews zijn ook altijd een plezier om te lezen.

Bedankt, nu moetk ‘m weer hebben… :stuck_out_tongue_winking_eye: ik was er net over geraakt!

Wat is je polsomtrek trouwens? Voor een 43mm l2l draagt ie verrassend groot op die wristshot. Ofwel ligt het aan de foto.

1 like

Wouw!

1 like

Goed revieuw van een mooi horloge👌

1 like

Ah van het blauwe deel hier geplukt? Was je me voor :smiley: Bij deze houd ik me aanbevolen mocht je 'm zat zijn :wink:

Mooi verslag!!

1 like

Heel mooi review van een prachtige aanwinst , gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mooie review! Persoonlijk vond ik de standaard leren band tegenvallen, niet qua looks, maar wel qua kwaliteit/ stugheid enz

Ik zie dat je al een ruime selectie andere banden hebt :thumbsup:

1 like

image

2 likes