Het is alweer even geleden. Ondertussen alweer aardig wat geflipperd en van lang niet alles een hands-on willen maken maar dit is er eentje die ik jullie niet wil onthouden. Zulu presenteert:
Deck watches
Of B-uhren. Beobachtungsuhren. Observation watches, navigator watches. Heel lang geleden, toen de bomen nog van hout waren en de mannen van staal, heeft een of andere Brit een deck watch uitgevonden. Werd vooral gebruikt in de maritieme setting om te navigeren, al dan niet in combinatie met een scheepschronometer. Als zandhaas kan ik er weinig over vertellen, wellicht dat een vlootbaal dit kan uitleggen.
Het leger vond dat schijnbaar handige dingen, dus hebben ze de zogenaamde navigator watches wat gefinetuned. De kameraden van de Luftwaffe hebben voor het vrij herkenbare B-Uhr design gezorgd.
Deckwatches vinden dus hun oorsprong op het water, maar dankzij WWII herken je ze vaak ook terug als Fliegers. Oorspronkelijk waren dit 55mm grote klatsers met antimagnetische dingen en hackfunctie. Vooral belangrijk om te navigeren schijnbaar.
Sinn 856 B-Uhr
Deze heb zie je niet vaak. Want hij heeft een schuine datumpositie en dat is kut. Hij heeft faux-patina en dat is ook kut. En het ding kost bijna 2k, dat is ook kut. Maar het is wel een uber-toolwatch. En draagbaar. En limited. Ik heb een zwak voor limiteds. Er zijn er wel best veel van hoor, 856 stuks en je kunt ze nog steeds kopen bij de vrienden van Sinn. Wat maakt deze zo cool? Omdat deze WW2 vibes in een modern jasje heeft. Let’s see…
B-Uhr
De binnenring met de uurmarkeringen en de korte uurwijzer maken dit een B-Uhr, zoals je ze ook bij de fliegers ziet. De ivoorkleurige minutenwijzer en de markers op de buitenring zijn wat meer op de voorgrond aanwezig. Omdat in d’n oorlog minuten belangrijker zijn dan uren. En dan kun je lekker snel aflezen op hoeveel minuten je op tijdstip X zit.
Dat pijltje op de 12 uurspositie is dus geen driehoekje met 2 puntjes zoals je bij veel fliegers ziet. Dat maakt dit ding ook geen pure flieger, maar een deckwatch. De faux-patina vind ik totaal niet misstaan op dit horloge want het maakt het geheel wat…speelser. Minder saai. Matzwarte plaat, matte getetigmenteerde kast. Ik denk dat het juist een welkome afwisseling is op de doffe looks in zijn algemeen.
Maar goed, die datum vind ik ook reuze mee vallen. Omdat 'ie gewoon goed geplaatst is. Precies tussen de markers, het juiste font en de juiste grootte. Helemaal niet opvallend aanwezig. Beter hadden ze hem weggelaten, maar het is toch niet volledig kut gedaan. Ik accepteer het.
Geen idee wat dit logo betekent trouwens. En ik had ook geen zin om het uit te zoeken.
Toolwatch
Wat maakt dit nou zo’n toolwatch? Betere lume dan Damasko. Beter bandenswapsysteem dan Damasko. Voor de rest is Damasko gewoon de beter toolwatch, in alles. Maar desondankt heeft Sinn echt wel toffe features in z’n horloges. Deze B-Uhr heeft een antimagnetische binnenkast, Ar-Dehumidifying Technology en getetigmenteerd staal. Best toolish.
Dit hieronder hé…geniaal. Supersimpele oplossing waardoor je endlinks nooit kunnen doorschieten tussen de lugs. Als je de band terugplaatst zit de endlink meteen goed. Geniaal. Letten we op, Damasko?
Bovenstaand logo betekent dus dat het staal retehard is. Dat is het ook wel, je maakt er moeilijk krassen op. Maar het is geen Damasko staal. De lume is ook geen Damasko lume. Dikke prima dus.
Sinn tampon voor als de boel vochtig is geworden. Donkerblauw = wisselen, net zoals in de Always reclame. Hoezo heb je dit nodig op een horloge met een WR van 20bar? Microcendensatie, naar het schijnt. Komt door temperatuurwisselingen en andere dingen. Heb je toch mooi een Sinn plug in je horloge voor tijdens de onzekere momenten.
Dit betekent trouwens Sächsische Uhrentechnologie GmbH. Deze boys maken de kasten. Als je dit logo in je Sinn hebt staan dan is 'ie zombie-apocalypse proof.
Oordeel
Sinn vs. Damasko. Beiden gelijkwaardig qua technologie en visie. Als Damasko fanboy heeft Sinn me positief verrast. Want eerder zei ik dat Sinn een Damasko was, maar dan gay. Dat is het nog steeds. Echter, ik voel de Sinn fanboys ook. Bang voor buck. Echt wel tool, zeker. Prima designs ook. Maar net wat minder tool dan Damasko. Een fractie maar. En toch blijft deze nog wel even plakken in de collectie. Totdat ik een Damasko heb