Hands-on: Squale 1521 Limited

squale-blue-logo

Skweel. Skwale. Sk…whatever. Hoe je het ook uitspreekt, iedereen kent het wel. Maar hoezo ga je een review maken over iets wat iedereen kent, rare snuitert die je bent? Nou, HF vriendjes: gewoon, omdat het hands-on time is!


Squale Watches

Als zelfbenoemde Squale fanboy kan ik wel stellen dat ik fan ben van Squale. Er was eens een 1521, 1545, 1553, weer een 1521, toen een hele tijd niks en nu weer twee 1521’s. Waar ben ik in godsnaam mee bezig.

De geschiedenis van de duikhorloges is incompleet zonder dit kleine Zwitserse merk. Oprichter Charles von Buren maakten horlogekasten onder zijn eigen naam sinds 1948 en was een serieuze speler in de vorige eeuw. Onder andere Blancpain en Doxa namen hun kasten af, zo goed waren die dingen ontworpen toentertijd.

In 1959 werd het merk Squale geboren (Skwall-euh) wat haai betekent op zijn Italiaans. Tevens begonnen ze het welbekende gebogen haai logo te gebruiken. Affijn, goed merk, hoopjes heritage en de uitgebreide geschiedenisles kun je hier nalezen. Ik ga niet alles voor je samenvatten, luie Tinus. En hier lees je eigenlijk een van de betere stukken van Hodinkee.

old_adds_squale1

En toen was het stil.

Ergens in 2010 nam de familie Maggi het merk Squale over. En dat zijn niet die gasten van die bruine meuk die je in de soep druppelt, maar een oude bekende van het merk. Deze familie was van oudsher de Italiaanse distributeur van Squale horloges. Wat zij gedaan hebben, was voortvaren op de rijke historie van het merk, en het opnieuw uitbrengen van de oude modellen van vroeger met meestal nog NOS onderdelen.

Deze re-issues zijn uiteindelijk opgepikt door de watchnerds met bekende influencers zoals The Urban Gentry als ontzettende fanboy, en Archieluxury als tegenpool. Deze goedbekeken kanalen zorgden voor nog meer interesse in het merk onder de watchcommunity en met name model 1521 kon op veel goedkeuring rekenen van demensche. Daarnaast hebben ze ook leuke samenwerkingen gedaan met horlogeforums en Authorised Dealers.

Recent zijn ze ook weer gezeteld in Zwitserland met hun bedrijf, en aan een charmeoffensief online begonnen met veel activiteit op social media, een nieuwe website en enkele nieuwe en gedurfde modellen zoals een butt-ugly carbon model. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ze stil zitten.

Squale 1521

Een echte duikert, want de 50-atmos modellen kunnen heul diep. Volgens mij is dit model sinds 2015 op de markt. Maar ik ga dit model dus echt niet reviewen, want dat hebben de vrienden van Worn & Wound ook al gedaan. Goed verhaal lekker kort: mooi ding, goed ontworpen en bang for euronen.

Maar @Zulu, mooie lul met vingers die je bent. Laat je mij nou dit blaartrekkende verhaal lezen om vervolgens geen review te maken? Mja, soort van wel ja. Want 1521’s hebben we genoeg gezien. Blasted. Polished. Blauwe. Zwarte. Bunds…Wacht eens. Bund zeg je? Als in een voorbunddildo?

Kijk, ik merk dat we hier nog wel de diepte in kunnen :smirk:

Bund divewatches

Of kampfschwimmeruhren. Wat is met deze? Een van de bekendste bund horloges is misschien wel de Blancpain Fifty Fathoms Military 3H Bund. Zeer gewild onder verzamelaars en zeer zeldzaam. Er zijn meerdere FF modellen, maar zoals je ziet heeft deze een steriele bezel.

Zie je die kast? Squale 1521 maat. Design? Squale 1521 maat. Dat komt omdat Squale deze kasten produceerde voor Blancpain. In de jaren 70 zocht het Duitse leger een horloge voor hun gevechtsduikers, en meer specifiek voor de West-Duitse Bundeswehr kampfschwimmers. Dat zijn mensen zoals jij, maar dan niet dik, stoerder en niet bang van krasjes op hun polssierraad. Blancpain maakte het bovenstaande model volgens specificaties van de Bundeswehr, en is derhalve ook nooit civiel verstrekt.
De Blancpain Fifty Fathoms Bundeswehr Kampfschwimmer was geboren.

De typische steriele bezel zit er op omdat deze gasten met gesloten-circuit ademhalingsapparatuur zwommen zodat ze langer onder water konden opereren. Er werden in plaats van minuten, uren gemeten, vandaar dat een typische duiker-bezel overbodig was. Feitelijk zijn gewone duikerbezels voor mietjes.

images

Het spul werd verstrekt door de Bundesrepublik en daaruit is de geuzennaam Bund watches voortgekomen. Of dit toentertijd zo door deze gasten zo genoemd werd of dit ontstaan is door verzamelaars weet ik niet. Feit is wel dat bovenstaand horloge door zijn zeldzaamheid een iconische status heeft gekregen onder (militaire) horlogeverzamelaars.

Dus, lieve mensen, dat is nou een “Bund” duikert. En het een en ander herleid ook weer terug naar Squale. Als toolwatch-fetisjist en een beetje legergekkie moest ik een bund watch bezitten. Ik ben te lelijk om mijn lichaam te verkopen, dus die Blancpain was een brug te ver.

Toch heb ik een paar speciale 1521’s kunnen bemachtigen. Beiden “Bund” maar compleet anders. Redelijk zeldzaam ook. Over smaak valt niet te twisten maar deze wil ik beiden toch wel aan HF voorstellen.

Squale 50 atmos Originale Opaco


Deze bad-boy is een streng gelimiteerd model van 99 stuks die door Gnomon Watches in Singapore werd verkocht. De officiële referentie is 1521OPR/LE. Eind 2016 hebben ze een batch van 40 exemplaren verkocht die binnen enkele dagen volledig waren uitverkocht. Begin 2018 hebben ze nog eenmalig een tweede batch van 49 exemplaren verkocht.


Deze zijn niet genummerd. Behalve van wat er op internet is te vinden, weet ik geen zak over het ontstaan van deze limited. Gnomon stuurt geen mail terug. Maar ze zullen mijn woede voelen met de kracht van duizend zonnen totdat ik weet wat de ideeën achter dit ontwerp zijn. Wel via de mail, want Singapore is eng en vies.

Los van de Bund bezel en wijzer/plaat is dit een typische 1521. Het verschil in de kast is dat deze geen Squale gravering op de zijkant heeft, wat wel een plus is wat mij betreft. Er staat verdomme al twee keer Squale op het ding. Je kan ook overdrijven.


De faux-patina vind ik erg gaaf. Feitelijk is het geen faux-patina, want de oranje lume is op exact dezelfde wijze met de hand aangebracht zoals men dat in de 60-er jaren deed. De lume is laag na laag met de hand aangebracht waardoor het een soort van driedimensionaal is geworden. Ook de plaat is met de hand gemaakt en afgewerkt waardoor elk van de 99 stuks uniek en verschillend zijn.


Opvallend is het moderne Squale lettertype zonder het “von Buren” logo erboven. Ook de klassieke 50 atmos tekst boven de knalrode haai maakt het een welkome afwisseling op de matzwarte plaat. Die plaat kleurt perfect bij de steriele bezel.



Een 1521, maar dan anders. Veel gelijkenis met de Blancpain FF Bund, maar een compleet andere smoel. Maar er komt er nog een, check dit…

Squale 1521 Subacquea che accarezza lo Squale

Een hele mond vol, en deze heb je nog nooit gezien. Streng gelimiteerd en genummerd op 50 stuks.
De referentie is 1521LE2018 en de modelnaam betekent vertaald uit het Italiaans “de onderwaterwereld die de haai streelt”.

blubund


Op het oog eenzelfde Bund als de vorige met een andere dial en wijzers. De kast is wel geheel hetzelfde. Dit broodje speciaal is verkocht door een andere Squale AD, Horus watches uit Italië. De eigenaar van die zaak heeft samen met 49 andere mafklappers zoals wij via het Italiaanse HF dit model bedacht.
Er zwerven er een paar buiten Italië, en deze heeft de bijnaam “Blue Bund” gekregen van de horlogegekkies.

Maar zoek de verschillen.


Die zijn er best wel wat. De kast is hetzelfde, de bezel ook en hij heeft geen datumvenster. De lumepip is wit-ish in plaats van de ivoorkleur op de Opaco. Voor de rest is alles anders.


Wel het moderne Squale logo, maar dan met het “von Buren” logo erboven. De uur-en minutenindexen zijn compleet anders. Ook het blauwe verloop op de plaat knalt er uit.


Wat ik erg gaaf vind, en waar de modelnaam vandaan komt, is dat vrouwke wat de haai aait. Ze heeft zelfs tietjes. :face_with_hand_over_mouth: Ook heeft deze dial luminova gezien de L naast het Swiss made.


Ook de wijzers zijn allemaal anders dan bij het vorige model. Een andere secondewijzer, de minutenwijzer is breder en langer en de urenwijzer is net zoals de secondewijzer van blik ofzo.





En er is nog een verschil. Er zitten bij deze schroefkes aan de zijkant van de bezel. Geen idee waarom bij deze wel en die andere niet.

En nu nog de AWCO Bund en dan is mijn drieluik speciale 1521’s compleet. Dat wordt de volgende kruistocht waar ik rustig naar uit kijk.

Meer heb ik niet over deze 1521’s speciaal te vertellen. Gewoon een fijn topic die je morgen met je zure ochtendhoofd en een kop koffie kunt doorakkeren ter lering en vermaak. Daarnaast is het altijd wel leuk om iets nieuws te zien, nietwaar? Dan rest alleen nog de vraag: Welke vind jij het meest bas-ass?

  • Originale Opaco
  • Blue Bund

0 stemmers


:v:

100 likes

Erg gaaf horloge!!!

Squale vind ik stiekem toch wel gaaf.

zo ook deze Remake van de Blancpain Fifty fathoms Squale.

& het origineel

12 likes

Beide erg gaaf! :+1:

Geniet ervan!

1 like

oh yeah!

die Opaco vind ik het tofste…

1 like

Zelf ook een 1521 fan, en deze 2 zijn ook geweldig :+1::+1:

1 like

Mooi merk, mooi topic en mooie foto’s.

1 like

Toch de Blue omdat ik het oranje in combinatie met het rode
Squale logo niet mooi vind, het vloekt zelfs een beetje.
En de datum had niet gehoeven.

Ik vind de illusie van diepte in de wijzerplaat bij de blue ook mooier.
Hoewel de zwarte dan weer wat meer ‘tool’ is.

En zeker mooie foto’s :+1:

1 like

Ik wil ook een Skweel.:hugs::hugs:
Prachtig stuk en met humor geschreven. :joy::+1:

1 like

Goed stuk weer :slightly_smiling_face: topfoto’s :ok_hand:t4:

1 like

Geweldig stuk! Wat kan jij schrijven. Ik heb altijd al veel interesse gehad in Squale dus ik heb mn vingers afgelikt. :grin:

Ik kijk nu al uit naar je volgende hands-on! :100:

1 like

Lekker stuk weer! Altijd leuk om te lezen, jouw hands-on. Bedankt voor het delen!

:joy: Dit is er eentje voor @Climholland

3 likes

Daar ging de koffie :+1:

2 likes

Heel leuk geschreven en beide toffe uitvoeringen.

1 like

Heerlijk geschreven en vet dat je bij squale gewoon kan zeggen als AD dat je een limited wil maken. De blue bund vindt ik trouwens het mooist.

1 like

Ik vind mijn standaard Squale 1521 Azuur, de gepolijste versie, verreweg het mooist. Deze limiteds kunnen me niet bekoren dankzij de bezel. En de minutenwijzer die te lomp is. Sorry. De fumé blauwe dial is dan wel weer mooi.

Maar wat een lelijke bezels.

Weer een lelijke bezel en weer die rare lompe minutenwijzer. Wat is dat toch? Brrrrr. Ik hoop dat ze die kant niet standaard op gaan, want dan houdt het voor mij op.

1 like

Erg mooi! Veel plezier er van! :+1:

1 like

Leuk verhaal! Mijn keuze is gevallen op de Squale 50 atmos Originale Opaco, vind ik meer hebben dan de Squale 1521 Subacquea che accarezza lo Squale. Maar beide zijn wel super gave horloges!
Veel draagplezier met beide!

2 likes

En bedankt. Nu wil er ook één. :grimacing:
Leuk stuk over 2 mooie limiteds.

2 likes

Ik vond er niks aan.

Ahh, dat verklaart een hoop.

Opnieuw dan maar.
Toffe hands-on! Lekker veel info en plaatjes.
Heerlijke beaters :ok_hand:t3:Thanks 4 sharing!

Groetjes van m’n zus en mijn Skoewallie!

1 like

#kanniekieze

Ik denk niet dat ik ooit een roman gelezen heb, maar dit moet het equivalent zijn op horloge-lectuur gebied. wat doe je dat goed zeg. :1st_place_medal:

Dat van die Bund watches was nieuw voor mij. Weer wat geleerd. Ik heb even op “bund watches” gegoogled om te kijken welke merken er nog in het spel zaten, maar dat viel tegen. Op enkele foto’s van IWC na zag ik enkel van die lederen bandjes waar een halve koe voor verbruikt is.

1 like