Hands-on:Squale 1545 Militaire

De volgende in de serie “hands-on”, en gewoon weer wat leesvoer vanavond als de vrouw weer eens geen zin heeft: wederom een Squale.

Ik ben fan van Squale. Historie, alom gerespecteerd, kwalitatief zeer goede horloge’s en toch vrij gewoon gebleven. Met uitzondering van hun hommage-lijn, dat is toch wat velen jammer vinden. De discussie over hommages daar gelaten: er zijn hommagemerken, en merken die hommages maken. Deze betreft de moeder aller duikhorloge’s, de voor velen onbetaalbare en in mijn ogen een van de mooiste duikerts ooit gemaakt: de Rolex Militairy Submariner :heart_eyes:

Ik heb er weinig verstand van, ik weet dat er verschillende varianten van zijn en dat sommigen voor een tonnetje of wat van eigenaar wisselen. Qua vintage militairy style duikers is dit toch wel voor velen een grail.
Waarom zou Squale in godsnaam als gerespecteerd merk meedoen aan hommagemodellen? Omdat mensen ze nou eenmaal mooi vinden, en het verkoopt. Een tegenhanger die voor de meeste toch wel bekend is, is bijvoorbeeld de Steinhart OVM.

Bovenstaand horloge is gewoon mooi, kwalitatief bewezen en budgetvriendelijk. Ik ben van mening dat de OVM en de 1545 het dichtst bij “the real deal” komt voor de WIS met een beperkte beurs. Ik heb zitten lonken naar de Steinhart. Meer dan eens. Alleen heb ik niets met het (hommage)merk. En als Squale fanboy ben ik uiteraard bevooroordeeld.

Er was al een 1521:

En een 1553-20:

En toen een kon een 1545 niet ontbreken om het drieluik compleet te maken:

Squale 1545 Militaire:

Vanuit Gnomon is deze via het HF circuit bij me terechtgekomen. Onderdeel van de 20 atmos serie waarvan het besproken model de MKII variant is van de Militaire versie. Het verschil met de MKI serie ( waaronder de 1545 “Root beer” bijvoorbeeld ) is dat de tweede productieserie een dikkere bezel heeft gekregen met meer grip, een betere kleurstelling/afwerking van de dial en een verbeterde schroefkroon. Allemaal leuk en aardig, maar dat is volgens de internets en heb dan ook geen IRL vergelijking om dit te bevestigen.

Het is wel een 20 atmos en gewoon een echte duiker met hele fijne afmetingen. Door zjn 40mm doorsnee draagt hij niet en 48mm L2L te groot. De dikte is ook vrij acceptabel met zijn 13,5mm. Normaal zouden deze afmetingen erg tricky zijn op mijn peuterpols, maar de relatief kleine diameter maakt hem verrassend draagbaar. Het geheel wordt aangedreven door een bewezen ETA 2824-2 werkpaard en word afgemaakt met een extact 120 kliks bezel met een zeer soepele bezel. De bezelactie verdient een eervolle vermelding vanwege de perfecte klikgeluiden die het uitkraamt. :thumbsup:

Algehele indruk:

Hij oogt inderdaad als een Milsub hommage. Typerend is de dial met het dubbele logo en het referentienummer onderaan het tweede logo. Hij heeft ten opzichte van de vele gelijksoortige Milsub hommages wel een datumvenster, wat ik persoonlijk erg prettig vind, en relatief kleine crownguards. Voor de rest ziet het er allemaal prima afgewerkt uit, wat je ook van Squale mag verwachten. Ik moet dan ook oprecht nadenken, waarom de hommagelijn verhoudingsgewijs goedkoper is dan de overige Squale series. Deze is iets minder waterdicht dan bijvoorbeeld de 1521, maar word standaard geleverd met een prima stalen band. Wie het weet mag het zeggen in de comments. De kast en lugs zijn erg netjes afgewerkt met een strakke overgang van gepolijst naar ongepolijst. De geborstelde delen komen ietwat ruw van snit over, alof er met een flinke korrel geborsteld is. Wellicht bewust om het wat meer military te maken, i guess.
De matzwarte dial met “vintaged” GL old radium SuperLuminova en double domed saffier maken de vintage uitstraling af, inclusief de gele lumepip op de bezel.

Het bolle saffier met dubbele AR coating doet wat met de totale dikte, maar geeft wel de vintage uitstraling. Wat ze dan wel weer goed gedaan hebben is het weglaten van de datumpuist op het glaasje zoals bijde andere 20 atmos modellen.

De ( vieze, mea culpa :neutral_face: ) schroefkroon met het “von Buren” logo is ook weer typisch Squale.

De caseback stelt niet heel voor voor, maar het is nog altijd beter dan die van een Rolex :grin:

De dial:

Het “militaire” denk ik dan. Een beetje “off-black” matzwart met de gepatineerde urenmarkers en wijzers. De urenmarkers zijn typisch Milsub, maar worden ook gebruikt op de 1521 serie. Het voordeel bij dit model is het datumvenster, wat ik een prettige optie vind op een horloge. Ik ben er niet over uit of een zwarte datumdial mooier had gestaan op dit horloge. De zwarte swoard hands met de vintaged lume maken het wel weer een passend geheel.
Ook de geborstelde chapterring staat hem goed. Squale adverteert met: “the new vintaged militaire dial with the latest SuperLuminova GL old radium luminous. Military diver inspired dial that grows on you. The matte off-black dial, black sword hands, old radium luminous is the perfect watch for vintage dive watch lovers. There are many watch brands that makes this vintage luminous, some are too too dark while some are too light. But this is perfect!”

De lume is geen Seiko lume, niet bijzonder geweldig maar acceptabel voor een duikhorloge. Daarnaast is zoals ze adverteren de lume wel gelijkmatig verlicht en verdeeld.

De bracelet:

Deze heeft me best positief verrast. Een prima solide bracelet welke me veel doet denken aan een Solid Oyster van Strapcode. Voelt robuust aan, geen geperst blik maar massieve schakels met geschroefde links. Wederom net zoals de kast netjes afgewerkt. Zoals het een duiker betaamt, voorzien van een goed weggewerkte duikersextentie achter de vouwsluiting. En dan komen we meteen aan bij het minpunt: de vouwsluiting. Hij ziet er solide en netjes afgewerkt uit, maar feitelijk voelt hij aan, en acteert hij ook als zo’n geperste Seiko 5 sluiting. En dat verwacht je niet bij een klokje uit dit segment. Hij doet wat hij moet doen, maar dat is dan ook alles. En dat vind ik erg zonde van de overall prima bracelet. Maar goed, ik moet dan ook iets te zaniken hebben.

Bandenswapper?

Met zijn 20mm lugwidth is de keuze reuze,
en deze Marine Nationale van 21mm staat hem smerig goed al zeg ik het zelf…

Al met al een prima bandenswapper denk ik zo.

Conclusie:

Wil je een Milsub hommage? De keuze is reuze. De Steinhart OVM is toch wel de grootste concurrent, puur vanwege de specs en prijs. Met de Squale kies je voor iets meer “heritage”, qua looks maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Deze heeft dan wel een datumvenster, fijnere afmetingen die hem weer draagbaar maakt voor de kleinere pols, en het is Squale, verdomme. Oke, voor de prijs heb je twee Steinharts, maar dan nog. Het is Squale.

Ik hoop niet dat ik Steinhart fans voor de borst heb gestoten in dit topic, maar mocht dat wel zo zijn, dan is dat uw keuze :wink: . Maar eerlijk is eerlijk…koop voor de looks en specs gewoon de Steinhart of een ander gelijkwaardig microbrand/plakmerk met een ETA erin en deze puur omdat je sympathie hebt voor Squale.
Of uiteraard omdat je de 20 atmos lijn mooi vind en je gewoon een kwalitatief prima klokje koopt van een prima merk uit de hommageserie. En niet van een hommagemerk :smile: . Peace out.

24 likes

Klasse review @Zulu, dank je wel! :+1:
Dit is idd een prima klokje welke enorm prettig draagt en een goede kwaliteit verraad.

Ennn, doet denken aan de eeuwig onbereikbare Milsub, mooi! :heart_eyes:

1 like

Proficiat! Veel plezier er van!

En om toch een klein beetje te plagen:

6 likes

Je moet je forumnaam toch een beetje eer aan doen :blush:

1 like

Hele leuke hands-on! Heb alle drie de Squales op mn verlanglijstje staan. Ik heb geen idee welke ik moet kopen. Waarschijnlijk alle drie;)

1 like

Weer een lekker topic! Leuk omschreven en waardevolle informatie.
Ga zo door! Inkopen, reviewen en verkopen, dat is een forum bij gebaat. :slight_smile:

1 like

Mooie review! Maar ben ik toch nieuwsgierig, wat maakt een Squale hommage anders dan een Steinhart hommage?

1 like

Mooie review, goeie foto’s, leuke klok. :grinning: Chapeau! Squale to the people!

1 like

Niks denk ik. Het merk. Over de afwerking tussen de twee kan ik weinig zeggen.

Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de drie Squales qua maat. Is de 1521 duidelijk groter en draagt ie ook groter of merk je hier eigenlijk weinig van?

Mooie en leuke review van een mooi horloge.
Kleine opmerking over de prijs: de OVM1, die met de zwarte dial in plaats van dat vieze grijze ding van de OVM2/2.1, gaat tegenwoordig weg voor >€750 excl. eventuele verzendings- en importkosten (ze komen vaak uit de USA). Dat maakt dit horloge een goedkoper alternatief! Tenzij je wilt settelen voor de grijze dial natuurlijk.

1 like

Stoere klok en een super review! :thumbsup:

1 like

De 1521 is groter en dikker. Desondanks draagt hij prettig door de korte lugs. De 1545 is een mooie tussenmaat. De 1553 is de kleinste en dunste. Het is dan ook een zo goed als lugloze kwarts. Ik zal er eens een review aan wijden.

1 like

Dit is mij - zoals TS aangeeft - teveel Sub. Doe mij dan maar hun klassieker, de 1521. Die heeft toch wel een beetje eigen gezicht.

Via de zoekfunctie hier gekomen. Goed geschreven. Mooie foto’s. Dank je!

1 like

Dankzij @Grollebol weer een leuk topic gelezen van @Zulu . Squale heeft toch altijd wel mijn aandacht zelf nu twee maal een 1521 gehad maar ook deze 1545 vind ik een tof model :+1:

3 likes

Mooi verhaal, fantastisch merk en een geslaagd model. Dank voor het delen!

1 like

Hé, er is een vroeg werk ontdekt van Zulu, mooi geschreven weer!

1 like

Vroeger…Deze had ik van @ThaPapper gekocht geloof ik en is daarna doorgegaan naar @Just_Date

Grappig om te zien hoe de smaken zijn veranderd na 5 jaar :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Dat zou zo maar kunnen want ik heb deze idd gehad en het was een fijn horloge maar ja, dat zijn er zoveel… :slightly_smiling_face:

Dat zeker ja, deze kwam daarnet natuurlijk weer even in de gedachten maar dat was het dan ook. :joy:

1 like