Handvat van een bergeon 5700 vervangen

Hoi, heb een technische vraag. Ik heb enkele jaren geleden een beschadigde Bergeon 5700 gekocht. Het handvat is gebroken, waardoor hij in sé onbruikbaar was. Ik heb nu een vervanghandvat gekocht, maar vraag me af hoe de oude op de draaias vastzit. Ik zie een holle stift die door de onderkant van het handvat en de as gaat. Ik dacht dat die vastgeponst was, maar ik zie binnenin de stift langs 1 zijde draad. Inbussleutels passen niet.

Weet iemand hoe dit los te krijgen?

Kan me haast niet voorstellen dat dit niet met regulier gereedschap los te draaien is.
Op de foto ziet het uit alsof het reguliere imbus is. Blijkbaar is het dat niet. Torx misschien?

FTFY

1 like

Bedankt voor de reacties. Inbus heb ik al geprobeerd, degene die zou moeten passen, past niet. Langs binnen zit er maar langs 1 kwart over de hele lengte een schroefdraad, heb ik nog niet eerder gezien.

Is het niet gewoon zoiets? https://amzn.eu/d/6AJbJs9

Dat was mijn eerste idee ook, maar ik wil niet beginnen ponsen om dan te merken dat het toch een systeem met schroefdraad is. De kans dat er dan iets onherroepelijk beschadigd is, is zeer groot.

Ik heb even gekeken bij mijn 5700 maar het is inderdaad een spanbusje. Gewoon even rustig tikken met een gehard ponsje.

1 like

Bedankt! Speelt de richting een rol? Is het een conische stift?

Een spanbus maakt niet uit welke kant je die eruit likt (of tikt) :tongue:

1 like

Bedankt allemaal! Daar kan ik mee aan de slag.

Als je dat voor elkaar krijgt heb je ook een hele gelukkige vrouw thuis waarschijnlijk :ok_hand:t3:

4 likes

De stift eruit gekregen. Nu is de opening van het nieuwe handvat wel nét niet te smal om de oude as erdoor te krijgen…

Dus al opgeschoten maar nog niet in orde gekregen. De opening van het nieuwe handvat ga ik wat moeten uitboren. Je begint toch altijd aan iets zonder te weten waar je gaat eindigen…

1 like

Is het niet beter om de as iets te laten afdraaien? Aangezien het oude type handwiel toch niet meer te verkrijgen is. Zo blijft er meer vlees op het fragielere plastic

Dat is ook een optie. Moet als een stevige draaibank zijn dan, én de achterkant van de as met de aansluiting voor de bitjes en de schroefdraad mag er niet door beschadigd worden.
De binnenring van de nieuwe draairing is ook metaal, dus hangt er vanaf tot welk gereedschap ik het makkelijkst toegang heb.

O dat kon ik niet goed zien op de foto. Dan zou ik dat doen inderdaad :ok_hand:t3:

Het heeft een hele tijd geduurd, met een 18mm boor die gekocht moest worden voor de opening te verbreden voor de 18,01mm as. Maar ik heb een herstelde 5700!

Dit vind ik nog een schoonheidsfoutje, maar ik zal ermee moeten leven.

8 likes