Handwerk?

Nu laait de discussie of beter gezegd de passie over de aard van het uurwerk soms op. De één zweert bij mechanisisch aangedreven horloges en sommige kiezen voor Quartz. Nu zijn er ook pure handopwinders. Het bedje van mijn vader die met grote gebaren zijn horloge opwond staat mij helder voor de geest.

Zijn pure handopwinders niet meer van deze tijd? Zijn er nog moderne versies te koop?

Volgens mij kun je nog gewoon handopwinders kopen hoor.
De Atlantic van mij in een ander topic kun je ook in de handopwinder versie kopen.

Meistersinger uiteraard.
Seagull

En zo zijn er nog meer merken die dit hebben.

Naar mijn idee maakt Louis Erard nog moderne handopwinders, kijk eens naar bijvoorbeeld :
http://www.chrono24.com/nl/louiserard/-open-dial-nr2019--id1608559.htm?query=louis+erard&dosearch=1&manufacturerIds=152&urlSubpath=/louiserard/index.htm&searchResultIndex=9

Of bijvoorbeeld deze (nog mooier):
http://www.chrono24.com/nl/louiserard/1931-small-second-handwind-skelet-40mm--id1637423.htm?dosearch=1&manufacturerIds=152&picnum=0&query=louis+erard&searchResultIndex=21&tab=pics&urlSubpath=%2Flouiserard%2Findex.htm

Je ziet dat ze vooral de nadruk leggen op het uurwerk door delen van de kast bloot te leggen.

hharry Schreef:

Nu laait de discussie of beter gezegd de passie
over de aard van het uurwerk soms op. De één
zweert bij mechanisisch aangedreven horloges en
sommige kiezen voor Quartz. Nu zijn er ook pure
handopwinders. Het bedje van mijn vader die met
grote gebaren zijn horloge opwond staat mij helder
voor de geest.

Zijn pure handopwinders niet meer van deze tijd?
Zijn er nog moderne versies te koop?

Genoeg handwinders te koop… bijna elk gerenomeerd merk heeft er wel een paar!
Anders schaf de nieuwe Uhr 2010 aan. Heb hem zelf net weer binnen, kun je leuk door bladeren en dan zie je er genoeg! :slight_smile:

Yep, er zijn er een hoop. Heb een moderne Maurice Lacroix met handopwind.

Sommige merken houden juist vast aan dat ouderwetse gevoel. Panerai is daar bijvoorbeeld 1 van. Al hebben ze nu ook manufactuur automaten.

Volgens mij bedoeld hharry niet zozeer of er nog (moderne) te koop zijn, maar de vraag : willen we dit nog anno 2010 ??

Is de zogenaamde “meer binding” met een handopwinder echt ?
Of hopeloos ouderwets , en inderdaad , alleen de melancholie erin?

MeistersingerFan Schreef:

Volgens mij bedoeld hharry niet zozeer of er nog
(moderne) te koop zijn, maar de vraag : willen we
dit nog anno 2010 ??

Zijn pure handopwinders niet meer van deze tijd? Zijn er nog moderne versies te koop?

Denk dat je deels gelijk hebt… de laatste vraag???

Enfin, tuurlijk is het ook nog van deze tijd… waarom niet? Gaat toch om het gevoel wat je erbij hebt.

Zie recente discussie over dit onderwerp.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,244369,244369#msg-244369

Niets leuker dan een Omega Speedmaster opwinden (liefst een oude, maar nieuw worden zo ook nog gemaakt).

hans

Ik ben gecharmeerd van handopwinders én ze zijn veelal dunner wat ook een voordeel is. Zou best een Seiko wijken uit de late jaren 60 of zo maar ik vroeg me gewoon af of nog authentieke hand opwinders zijn. Maar blijkbaar wel dus!
Zijn deze uurwerken nu in de regel duurder of goedkoper?

Het concept horloge is tegenwoordig al discutabel, laat staan het mechanische. Een quartz of een solar powered horloge is dan nog het makkelijkste, maar echt praktisch is het allemaal niet.
Maar als verzamelaar/hobbyist ben je er op een andere manier mee bezig. Ik vind een handopwinder nog wel charme hebben. Sowieso worden ze nog veel verkocht. Als je een beetje online gaat kijken zie je dat er enorm veel horloges op een 6497/6498 (of een Aziatische kloon) lopen. Dus het is sowieso nog van deze tijd.

En een automatisch horloge is uiteraard iets praktischer (zeker als je een watch winder hebt). Maar als je een flinke collectie hebt dan zou je halve huis vol moeten staan met watch winders, dus het verschil ook weer nihil ;-).

De laatste is een leuke.

Er is geen duidelijk verband tussen prijs en automaat/handopwinder.
Bij de goedkope chinezen en “Duitsers” uit China zijn relatief veel handopwinders.

Zeer gecompliceerde horloges uit het top segment zijn handopwinders. Waarschijnlijk zijn dit handopwinders om de dikte te beperken.

Ik vermoed bovendien dat er merken zijn die uit historische of prestige-overwegingen een horloge als handopwinder uitbrengen.
Mooi voorbeeld zijn de Speedmaster Pro, de Calatrava’s en VC Malteser. Ook Dornblüth en Lange houden hier aan vast.

Vorig jaar heb ik een Chopard LUC ulta thin gepast. Voor mij het bewijs dat het vasthouden aan handopwinders bij minder gecompliceerde horloges om reden van dikte grote onzin is. caliber 3,3mm en kast 6,8mm.

Need I say more? :wink:

Han R Schreef:

[snip]

Vorig jaar heb ik een Chopard LUC ulta thin
gepast. Voor mij het bewijs dat het vasthouden aan
handopwinders bij minder gecompliceerde horloges
om reden van dikte grote onzin is. caliber 3,3mm
en kast 6,8mm.

Maar, als het caliber 3,3 mm is, heb je nog maar 3,5 mm voor wijzerplaat, wijzers, glas, achterdeksel… Lijkt me niet dat je dan de nodige 2-3 mm over hebt voor een automaat module.

Groeten,

Martin

Het ding heeft een microrotor, welke naast het eigenlijke uurwerk ligt.
Het zou bovendien kunnen dat de rotor slechts één draairichting heeft, dat scheelt weer de omschakeling van opwindrichting.

Dat er misschien gesmokkeld is met de specs (glas of bodem niet meegerekend) zou natuurlijk kunnen. Het enige dat mij bijgebleven is, is dat ik het horloge zó eng dun vond, dat ik het niet graag als dagelijks horloge zou willen hebben.

Dan heb je gelijk het dunste automatische uurwerk te pakken! Dat is het overigens al jaaaren. Heeft idd een micro rotor in het uurwerk. Vacheron heeft ook een heeel dun uurwerk enkel met een grote rotor!

Het uurwerk van Piaget is 2,35mm hoog! Huidige model waar deze inhangt is 5,25mm hoog (de kast)!

Dunste handopwinder, daar gaat het topic over, is van Vacheron; slechts 1,64mm. Hoogte kast van het huidige model is 4,1mm!!!

Als ik een van mijn Speedmaster een flinke zwengel heb gegeven en ik merk dan hoe perfect ze op tijd blijven lopen dan vind oa mijn Speedmaster uit 1972 nog behoorlijk van deze tijd…

Dank voor de info, nu ben ik weer helemaal “bij”.
Ik kwam niet verder dan de Breguet classic auto ultra als dunste automaat (niet het uuwerk op zich, maar inclusief kast).
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat Piaget een manufactuur is.

Han R Schreef:

Dank voor de info, nu ben ik weer helemaal “bij”.
Ik kwam niet verder dan de Breguet classic auto
ultra als dunste automaat (niet het uuwerk op
zich, maar inclusief kast).
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat Piaget een
manufactuur is.

Ga je schamen! :wink:
Piaget is een oud merk met een prachtige historie!

Inderdaad, prachtige uurwerken, maar foeilelijke horloges (behalve de Altiplano).

gr.
Han

P.S. een beetje schamen is soms best lekker :slight_smile: