Handwinder of automaat

liefhebbers, hoe kom ik er achter of ik een automaat of handwinder heb (ik heb 3 oude klokken gekregen van me opa) wat zijn de kenmerken om dit te weten? buiten misschien de kast te openen. en weet iemand een erkende taxateur in omgeving van zaanstad? thanks

Maak even een foto van voor en achterkant, dan kunnen we meer zeggen…

Even schudden??

Lijkt me een goed idee, net zo bewegen als een glas wijn: gaat-ie lopen, -> een automaat, anders niet.

Groeten, Tom Vreeken.

Dan moet hij wel een tijdje blijven lopen. Er is namelijk een kansje dat het horloge lange tijd niet heeft gelopen en als je hem dan beweegt weer even gaat lopen. let hier dus even op. Het best is even een foto te plaatsen

Op een automaat staat meestal op de wijzerplaat automatic. Je kunt het ook merken met het opwinden. Een gezonde handopwinder kun je zo’n 20 a 25 slagen opwinden voordat de kroon ‘aan’ zit. Bij een automaat kun je blijven draaien omdat er een slipkoppeling in zit die het overmatig opwinden voorkomt.
Verder zijn picca’s natuurlijk altijd leuk op dit forum.

tjvreeken Schreef:

Lijkt me een goed idee, net zo bewegen als een
glas wijn: gaat-ie lopen, -> een automaat, anders
niet.

Groeten, Tom Vreeken.

De meeste vintage horloge’s zijn ook handmatig op te winden. Heb hier 2 automaten liggen welke gewoon handmatig te starten zijn! Schudden is bij een Seiko 5 wel nodig maar dus NIET bij iedere automaat.

En zoals al eerder aangegeven bij de meeste automaten staat vaak ‘automatic’ op de dial.

En als het nou een automaat is die stuk is? Kan je schudden tot je een ons weegt en weet je nog niets. :wink:

ja maar dan hoor/voel je de rotor toch wel draaien
(zit nu voor de zekerheid met mijn Seiko te schudden :))

Groeten,

Stefan

hier staan wat foto’s …http://www.mijnalbum.nl/Album=GSTRB6FF bedankt zover.

De Zenith is in mijn ogen een handopwinder met een tikgetal van 28800 wat ook op de wijzerplaat staat. Omdat de melding automatic mist houdt ik het op een handopwinder.
Trouwens de Zenith vertegenwoordigt best wel wat waarde. Toch al gauw een honderdje of 3, 4 denk ik zo…

De Mido is een autoaatje denk ik, want volgens mij staat powerwind voor de automaat versie van het Mido 917 caliber. In deze versie die jij hebt lijkt het ook een horloge van honderd euro ongeveer.

De certina is moeilijker, maar lijkt mij een handopwinder. 5 tientjes ongeveer ??

Mischien weet de rest van het forum meer te vertellen of mij te corrigeren…