Gelukkig al besteld…
Ik duik zo even in mijn kast. Heb volgens mij hanhart stop watch
Draagt dit horloge, naar jouw mening, met 42mm naar zijn eigenlijke maat of juist groter of kleiner?
Wat is de wachttijd?
In deze video waarin origineel en nieuw 417 naast elkaar te zien zijn, wordt aan het einde ook nog iets gezegd over een kleinere versie.
Draagt het zelfde als mijne Legend Diver Brons.
Die is ook 42 mm , mijnen pols is 18 cm .
Boven 42 mm is voor mij te groot vind ik.
Ben benieuwd
Was Hanhart eigenlijk niet de eerste met een bezel met van die groefjes? Zou he dan ook eigenlijk kunnen stellen dat Rolexen met fluted bezel eigenlijk hommages aan Hanhart zijn?
Weet ik niet ,misschien vraag in het groene gedeelte stellen
Brequet deed het ook
Een horloge uit 54. Net voordat de originele 417 uitkwam.
Al eerder waren er Hanharts met deze bezel, maar wie was de eerste??
Ik bedacht me dat ik het ook zelf had kunnen proberen op te zoeken op internet. Het lijkt er op alsof de eerste fluted (of misschien beter ‘coin-edged’, in ieder geval geribbelde) bezels aanwezig zijn geweest op een Trench Watches die de Engelse firma Dennison in de eerste wereldoorlog voor Britse militairen maakte. Ik heb plaatjes gevonden op internet, maar kan niet uitvinden hoe ik die hier tussen mijn tekst kan plakken. Ik vond ook een advertentie van de Dennison Watch Case co. uit 1915 (gevonden op vintagewatchstraps.com) voor een dust- and damp-proof case mét een coin-edged bezel.
Hanhart bracht hun pilotenhorloge met coin-edged bezel uit in 1936 en was dus zeker niet de eerste. Ik weet niet of de bezel op die Hanhart-horloges functioneel of alleen maar esthetisch was, maar als zij pas rond die tijd horloges met zo’n bezel uitbrachten waren ze in ieder geval niet eerder dan Rolex, hoewel wel eerder dan de Datejust, die ‘pas’ vanaf 1945 verkrijgbaar was met de eerste (‘echte’) fluted bezel.
Rolex bracht namelijk in 1926 het eerste horloge met Oyster-kast uit, mét een geribbelde (coin-edged) bezel. Dit was een onderdeel van het ontwerp van de Oyster-kast, die met behulp van de ribbels op de bezel goed dicht gedraaid kon worden (én open natuurlijk), omdat het gereedschap dat daar voor gebruikt werd dan voldoende grip had. Weer een plaatje van WatchUSeek:
Toen in 1945 de eerste Datejust (mét fluted bezel) werd uitgebracht, kon Rolex Oyster-kasten (laten?) maken waarbij de coin-edged bezel niet meer functioneel nodig was om de kast waterdicht dicht te draaien. De fluted bezel van de Datejust had dus puur een esthetische functie, en was vermoedelijk een verwijzing naar het ‘iconische’ design van de oorspronkelijke Oyster-kast. De ribbels op de fluted bezel waren duidelijk anders (scherper, hoger en stijler), vandaar dat ik de verschillende aanduidingen fluted en coin-edged gebruik. De coin-edge is overigens nog niet verdwenen, want alle Rolexen met Oyster-kast (in ieder geval mijn Sub uit 1976) hebben hem nog aan de achterkant van de kast.
De Oyster-kast is overigens naar verluid door Hans Wilsdorf zelf ontworpen, met gebruikmaking van een aangekocht eerder Zwiters patent op de schroefkroon. Rolex was overigens al langere tijd bezig om een water- (en dus ook stof-)dichte kast te ontwerpen, met gebruikmaking van verschillende kast-fabrikaten. De eerste waarmee enig succes werd bereikt (in 2015) was voor Rolex gefabriceerd door … Dennison (Dennison Watch Case co. LTD), en daarmee lijkt het cirkeltje rond. Dennison had overigens al in 1872 patent gekregen op een waterdichte horlogekast met een geschroefde achterkant en bezel (vintagewatchstraps.com).
Ik heb geprobeerd om te vinden of Rolex (steeds?) zelf hun Oyster-cases heeft gemaakt of dat ze dat (wat ik heel aannemelijk zou vinden) (deels?) hebben uitbesteed aan andere fabrikanten, maar dat heb ik niet zo snel kunnen vinden.
Goed bezig geweest!
Maar heet de “Hanhart” bezel nu coin bezel? Of fluted?
Als ik dat in google gooi dan komt er een seiko en een rolex uit.
We kunnen het ook gewoon in het Nederlands op ‘geribbeld’ houden… zelf vind ik de vroege geribbelde bezels, zowel van de Dennison, als de Hanhart, als de Rolex Oyster wel eerder coin-edged, omdat ze gewoon meer op de rand van sommige munten lijken. Een aantal munten uit onze guldentijd hadden die, maar grappig genoeg lijkt de rand van ons huidige 50-cent-stuk misschien nog wel meer op de wat Rolex zelf de fluted bezel van de naoorlogse Rolexen noemt … Ook de bezel van de moderne Hanhart zoals @Frans3 die liet zien zou ik fluted noemen.
Zeker doen. Ik ben erg benieuwd.
Dan ook muntgerand
Ja zo kunnen we wel een tijdje doorgaan. Een bezel is bv gewoon een lunettering, maarondanks dat ik zelf ook zo veel mogelijk Nederlandse woorden wil gebruiken, is het vaak omslachtiger, of gewoon niet duidelijk.
Kastpoot ipv lug bv. Klinkt toch minder