Hanowa vs Grovana

Goedenavond, ik ben aan het twijfelen over onderstaand klokje van Grovana. Toen vond ik op internet dezelfde klok maar dan van Hanowa. Alleen het uurwerk is anders (en no date).
Nu vroeg ik aan Grovana of er wellicht een samenwerking is met Hanowa vanwege deze gelijkenissen, maar die is er volgens hen niet. Iemand een verklaring hoe dit dan kan? Het zijn toch beide merken waarvan ik niet verwacht dat ze 1 op 1 kopiëren van de ander?

1 like

Moahhh de Hanowa is beter. Geen datum op 4 uur😄

Beide door jou getoonde horloges geven toch de datum aan?

1 like

Je hebt gelijk, maar geen los datumveldje bedoel ik.

Eens, maar wel een minder uurwerk helaas.

Toch bijzonder vind ik.

Waar zit m dat mindere uurwerk in? Wat zit er eigenlijk in?

isa swiss 8171/202
Die worden in elk geval niet meer gemaakt, dus lastig met onderdelen vervangen.

Denk niet echt dat er gemiddeld genomen vaak onderdelen vervangen worden van bovenstaand uurwerk. Het is een uurwerk van een paar tientjes.

Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar in dit geval zou het uurwerk voor mij wel op de laatste plaats komen bij de totstandkoming van m’n keus :man_shrugging:

Buiten de datum, zijn er nog andere significante verschillen? Formaat? Prijs?

Is het dan niet gewoon een modemerk ‘plakmerk’? Dat ze gewoon een model inkopen en daar hun eigen merkje op plakken?

De prijs is redelijk gelijk, de andere specs ook.
Gaat zo’n uurwerk normaliter gewoon 20 jaar mee en maak ik me zorgen om niks? Het is dus niet even te vervangen als het stuk is, i.t.t. de Ronda in het andere klokje.

Ja ik weet niet of dat zo kan werken, maar het lijkt er idd wel op ja.

Dat weet ik niet. Het kan natuurlijk best zijn dat het te vervangen is door een ander type/merk uurwerk.

Je weet het maar nooit, natuurlijk, maar dit soort dingen gaan wel lang mee. Maar je kan altijd eens pech hebben.

Ik denk dat een realistischere vraag is: ervan uitgaande dat het uurwerk het nog doet, verwacht jij dit horloge over 20 jaar nog te dragen?
Het is veel geld, maar niet zodanig veel dat je kunt verwachten dat het horloge redelijk ongeschonden door de 20 jaar komt, bijvoorbeeld. En is dit over 20 jaar nog precies naar je smaak?

Toevallig heb ik recentelijk twee Hanowa’s open gehad voor batterijwissel. De ene met een plastic uurwerk wat de kast van het horloge voor slechts 50% vulde (ook een ISA, wellicht dezelfde). Na batterijwissel bleek het horloge niet door te lopen. Jammer maar helaas. Opengewinkeld, want toch niets te verliezen. De reden niet kunnen achterhalen maar 1 plastic fantastic uurwerkje daarbinnen. Goedkoop dus. Ook niet bedoeld om aan te sleutelen en weggemikt. De andere daarentegen bevatte een Ronda kastvullend servicable uurwerkje. Die tikte gelukkig probleemloos verder. Nou waren beide horloges giften maar als ik nu een keus zou moeten maken tussen twee bijna identieke klokken in dezelfde prijscategorie zou ik voor het Ronda uurwerk gaan. Geen garantie dat die het langer doet dan de ISA maar bij de Ronda heb je dan nog altijd de mogelijkheid om er wat aan te laten doen. Mijn 2 centen…

2 likes

Bedankt allen voor jullie reacties!!
De oorspronkele vraag is een beetje weggevallen, maar fijn om de meningen van anderen te horen over beide horloges. Ik ga voor het horloge met de Ronda movement. Ook omdat deze saffierglas heeft, wat toch wel een meerwaarde is voor mij. Ik hoorde dat de vezel insert van aluminium is. Ik heb alleen ervaring met keramiek, dus dat is even afwachten.