Hardnekkig deksel

Dag allen,
Ik weet dat er al wat topics aan gewijd zijn, maar ik doe toch even deze check voordat ik de MacGyver ga uithangen. Afgelopen weekend heb ik bij een mega snuffelmarkt een zestal opkappertjes gescoord, waaronder het exemplaar op de foto. De bitjes van mijn dekselgereedschap (rondjes, vierkantjes, driehoekjes) hebben geen grip de de golfjes van het deksel. Bestaan er bitjes voor dit type? Of wordt het toch improviseren? Zo te zien heeft de vorige eigenaar ook een lompe poging gewaagd :laughing:

Da’s toch een schroef deksel?

Balletje ducttape of de waterpomp tang klaart de klus.

1 like

Er zijn diverse maten matrijzen met deze uitsparingen. Daarmee moet het lukken.

En investeer hierin:

1 like

Balletje ducttape, nice one! Toch even MacGyveren zometeen.

1 like

Dit werkt ook. Met secondelijm een moer op het deksel lijmen en dan met een passende sleutel losdraaien. Om de moer eraf te krijgen het deksel verwarmen. Eventuele lijmresten met aceton verwijderen.

3 likes

Soms moet je even warmte toevoegen.
Ik had laatst een heel oud ding met rubberen ring die een soort asfalt was geworden.

Paar seconde met mijn sigarenaansteker erop en toen losgedraaid. Ging perfect. Je moet het qua warmte niet overdrijven en de band even verwijderen.

2 likes

Dank, Bernard. Weet je hoe ik de bitjes in de juiste maat kan vinden? Ik weet niet hoe ze heten, dus dat is lastig zoeken…

Zo’n ding kan ook wonderen verrichten:

2 likes

Nee, ik heb hele setjes ervan in handen gehad bij een horlogemaker, maar heb deze zelf ook niet…

1 like

Bergeon 8008B als ie niet te vast zit

image

Krijg er vaak schroefdeksels mee open.

Beetje niveautje ducttape wel

2 likes

Hee, heb je ook zo eentje liggen :smile: ik gebruikte die samen met die groene bakelieten houder wiens serienummer me ontschiet. Moet ik nog eens op eBay zetten want de 5700 doet het net wat beter.

1 like

Ja ik heb ook de nep 5700, prima ding inderdaad.
Deze gebruik ik alleen in uitzonderlijke gevallen.
De bal gebruik ik verreweg het meeste.

2 likes

Wat ik doe wanneer een caseback niet loskomt met mijn kastopener is:

  • Een moer met seconde lijm vastplakken op de caseback, goed laten drogen.
  • Dan met een waterpomptang of nog beter een dopsleutel erop zetten en… draaien maar.
  • caseback laten weken in aceton (niet van die alternatieve oplosmiddelen) en schoonvegen.

klinkt vreemd maar werkt altijd.

5 likes

Klopt, met de opgelijmde moer werkt goed.

1 like

Ruimhartig secondenlijm aanbrengen, een nachtje laten harden en gelukt. Allemaal dank voor de input!

6 likes

Ik dacht dat secondenlijm niet oplosbaar was.
weer wat geleerd.

zo kunnen ze ook mooi die idioten van de A12 halen :rofl:

1 like

Is het niet veel grappiger die gewoon te laten zitten? Kegeltjes rond zetten, wachten tot ze honger krijgen of hun luier vol zit. :face_with_hand_over_mouth:

Ja, idem. :v:t2:

2 likes

Secondenlijm of wel Cyanoacrylaat is wel degelijk oplosbaar en sterker nog mocht je per ongeluk je fikken aan elkaar lijmen hoef je niets anders te doen dan te blijven bewegen. Cyanoacrylaatlijmen zijn sterk, maar zeer inflexibel, dus de lijmverbinding zal gewoon langzaam verbrokkelen en je vingers zijn weer vrij na een paar minuten.

1 like

'tis niet voor niets secondenlijm, na een paar seconden laat het alweer los :rofl:

1 like

Zo is ze dus ontsnapt :face_with_raised_eyebrow:

3 likes