Haste watches

Graag wil ik jullie kennis laten maken met Haste Watches. Een merk dat ik op het forum nog niet eerder ben tegengekomen. De aanleiding is onderstaand horloge dat ik gisteren heb binnengekregen.

Haste watches staat voor Harry Steele y Cie dat in de jaren 70 horloges (uurwerken en onderdelen) importeerde in Mexico en daar assembleerde tot een Haste horloge. En zo tot de grootste horlogefabrikant in Mexico uitgroeide.

Zoals het volgend plaatje laat zien, is mijn exemplaar in feite de Timex Electric uit 1974. Inclusief Timex uurwerk, case etc.

Daarbij zorgden ze er wel voor dat alle Timex inscripties (op case en uurwerk) achterwege bleven en het geheel Haste branded werd. Ze leverden OEM producten als het ware.

Op hun hoogtepunt importeerden ze ook Zwitserse horloges en uurwerken als Longines, Eterna en TAG Heuer.

Mocht je in de toekomst dus een Haste tegenkomen, kijk dan even of het geen vertrouwd Zwitsers horloge is, vermomd als een Mexicaan. En daardoor wellicht gunstig geprijsd.

28 likes

Leuk, ik had er nog nooit van gehoord. Een vermomde Timex dus, past mooi in je verzameling :+1:

1 like

Dank je. Past zeker. Leuk om ook een ‘net even andere’ Timex te hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

leuke info :+1:

1 like

Wist niet van Timex-Haste, wel van Jenny Caribbean-Haste; deze kom je bij Caribbean verzamelaars regelmatig tegen;

9 likes

WoW. Dat is andere koek. Leuk. Thanks for sharing!

1 like

Je hebt weinig respons gekregen op dit topic maar wel erg leuk dat het bestaat. Ik heb namelijk ook een Haste gekocht. Een duiker met een ETA 2824-2.

Zijn wij dadelijk de enige twee of heb jij hem zelfs al niet meer?

2 likes

Nog steeds in bezit :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Doe ik morgen even een update, die van mij is al binnen uit Mexico!

Ben benieuwd :grinning:.

Nou, daar is hij dan. Vind het ETA 2824-2 uurwerk altijd mooi en wilde nog wel graag een duiker-stijl horloge. Dus ik zag de Haste op eBay en wilde daar wel voor gaan. Hij komt ook daadwerkelijk uit Mexico en was behoorlijk snel hier in Nederland vond ik. Dus hier is hij dan, een officiele Haste 2000! Nog nooit van gehoord overigens en op internet vind ik alleen een Pinterest post van volgens mij dit horloge.

Lastig om een goede foto te maken, hij glimt behoorlijk:

Voorzien van de originele Haste band:

Misschien moet hij nog eens langs @Lexaf om het glaasje mooi krasvrij te maken:

Tot slot het aangepaste uurwerkje (met een lelijke plastic ring er omheen):

4 likes

Leuk model! Doet een beetje denken aan de de TAG Heuer 2000. Misschien was dit ook wel de bedoeling?

1 like

Volgens mij heb je gelijk! Dat is grappig zeg, dat was me totaal niet opgevallen terwijl ik wel een beetje richting Tag Heuer aan het kijken ben.

Er zit zelfs hetzelfde uurwerk in.

1 like

Je nieuwe aanwinst wordt zo steeds leuker :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik hou dit topic maar een beetje levend:

En wat informatie over hoe je de naam uitspreekt: ‘HAH-stay’

Extra aanvulling: de vorige eigenaar van het horloge heeft ook wat foto’s en materiaal over het internet laten zwerven:

2 likes

Ter info:

Caribbean watches were very popular in the 1960s and had very high (for the time) water resistance and bold vibrant coloured dials. Introduced by the watch company Jenny (later to aquire Doxa in 1997), they were also made by several other companies, all using the Caribbean name. The companies included Jenny, Jacquet Droz, Ollech & Wajs, Haste and Philip.

Caribbean watches were particularly popular amongst American servicemen serving in Vietnam but fell out of favour in the 1970s, with no-one manufacturing this style.