Afgelopen week heb ik deze bijna 10 jaar oude Invicta op een nato band gezet. Bij het dragen viel het me op dat de wijzerplaat niet zuiver lijkt. Net of er een haze over het glas zit.
Poetsen mag niet baten. Wat kan dit zijn? En belangrijker, hoe kan ik dit verhelpen?
De haze aan de binnenkant van het glas is een vervelend iets. Oorzaak kan uit meerdere bronnen komen, er zijn dus meerdere “suspects”. Denk aan het verdampen van de olie (moet het horloge wel wat opgewarmd zijn) Ik lees ook wel dat de silicone welke gebruikt voor de seals er debet aan kunnen zijn (of juist een wisselwerking tussen de silicone en de olie). Soms kan ook het middel waar het glas indertijd mee gereinigd is, de veroorzaker zijn.
Ook al vaak gezien hoor. Glas aan de binnenkant schoonmaken is wel even een pittige klus, als je geen stofjes wilt laten zitten. Zeker omdat je rehaut daarbij wat in de weg zit. Niet zelf aan beginnen tenzij je ruime routine op dit gebied hebt. Meeste kans op succes is met een Selvyt-doek, en subtiel gebruik van blauwe en groene Rodico (net welk type het beste werkt bij dat glas).
Je hebt geen nieuwe nodig, maar wel de skills/tools om hem weer stevig op de opwindas te draaien. En niet TE stevig, die opwindas is van zeer breekbaar gehard staal.
Als de opwindas nu nog in het uurwerk zit, ben je screwed - dan kost het mij ook altijd best wat werk om die er uit krijgen.
De opwind as zat nog in het uurwerk maar is er inmiddels uit. Een nieuw as kan ik zo bestellen. Enkel het “lange moertje” wat erop zit krijg ik er niet af, kan dat ergens als universeel onderdeel kopen?
Het goede nieuws is namelijk dat de haze uit het glas is. Heb een lens pen gebruikt die je normaal voor een camera lens gebruikt. En daarmee is het geheel weer helemaal helder geworden.