Heb een tonijn gevangen

Door Seiko afgekort als Prospex. Ook wel Tuna cans genoemd door de rand om de bezel heen.
Prospex zijn de professionele duikhorloges van Seiko.

Hier een korte omschrijving hoe men om moest gaan met je horloge als professionele duiker

[quote]To all divers he recommends not only rinsing in fresh water after use in the ocean,
but leaving your diver’s watch in fresh water overnight as one way to help protect your watch from corrosion,
and to keep pressure sensors on digital ones working long into the future.[/quote]

Niet alle Prospex zijn hetzelfde. De Sumo is ook een Prospex model.
Deze valt onder een lijn die al enige decennia oud is. Het eerste model had 20 patenten op zak.

Liefhebbers kunnen hier een hoop nalezen

Helium kan door de kastconstructie niet de kast indringen. Een heliumventiel is derhalve niet nodig.

Deze is 300m waterdicht. Je hebt ook nog een 600m en 1000m.
Hij is ook het meest draagbare, andere zijn me net wat te groot.

Vond het altijd eigenlijk een monsterlijk lelijk horloge. Totdat ik op de Limbo-meet de 7546 (vintage) van Lucien heb omgehad en de SBBN007 van Ron.
Ik was echt verkocht. Alles aan dit horloge voelde zo degelijk en was zo netjes afgewerkt. Ik heb een Samurai gehad, maar deze is 10 keer beter afgewerkt.
De kroon zit echt superstevig om zijn as. Nog steviger als de U1.
Het is een echt duikhorloge. Alles is zo ontworpen dat je duikpak bijvoorbeeld niet kapot kan gaan door langs het horloge te schuren. Geen scherpe hoeken. Alles mooi afgerond.

Ondanks zijn 48mm valt ie ook mooi om de pols. De lengte van het horloge is namelijk maar 3mm langer dan een Seiko Monster. Hij heeft hele korte lugs en daardoor valt ie mooi om de pols.
Mijn Panerai oogt groter om de pols, ondanks dat ie ook hele korte lugs heeft.

Tja. Het was wel een quartz. In het begin vond ik het toch wel absurd om zo veel geld uit te geven aan een quartz horloge.
Toen ben ik wat gaan lezen en kwam erachter dat het uurwerk van deze Tuna, de 7C46 niet zomaar een uurwerk was.

Ter vergelijking:
Dit is het uurwerk van een Sawtooth. Door sommige ook een Tuna Can genoemd.

En het uurwerk in de SBBN007

Dit uurwerk heeft 7 jewels en is een zogenaamd High-Torque uurwerk. Waar veel horloges last van hebben (ook de Sawtooth) is dat de wijzers van het horloge redelijk zwaar zijn. Het uurwerk heeft hier best moeite mee. Zo krijg je een soort bounce in de wijzer. Moeilijk uit te leggen maar de wijzer loopt niet echt supermooi. Soort trilling in de wijzer.
De Tuna heeft daar door het uurwerk geen last van.
De UX schijnt er erg veel last van te hebben. Het is de grootste ergernis van eigenaren.
En de secondewijzer loopt bij mijn Tuna mooi op de indexen!!!

Batterij doet het 5 jaar. Achterop staat wanneer die vervangen moet worden. Voor mij wordt dat pas in 2012. Tijd genoeg dus!
Eerste vervanging wordt overigens door Seiko betaald. Dus ik kan 10 jaar vooruit :wink:

Het bandje lijkt hetzelfde als de standaard Seiko band. Hij is echter van een ander materiaal gemaakt. Voelt een stuk degelijker aan en is kwalitatief ook beter.
Heb een mooie Morellato Cordura Lorica besteld voor erop. de Z22 banden zijn moeilijk leverbaar, dus kan ik die mooi sparen. Als die Lorica bevalt ga ik er zeker meer kopen. Lijkt me ook mooi voor op mijn Accutron.

Ik ben er echt heel blij mee, hoewel ik nooit gedacht had dat ik zoiets ooit zou kopen.

De foto’s

Dat is ‘grof’ geweld! Gefeliciteerd. Ik denk dat ik al weet wat je woensdag horloge van deze week is;).

Groeten, Tom Vreeken.

Dit is inderdaad grof geweld, maar oh zo mooi! (tu)
Gefeliciteerd met dit uitzonderlijke duikhorloge! Wees er zuinig mee en heb er veel plezier van!!! :slight_smile:

Uiteindelijk hebben we allemaal een Seiko :slight_smile:

Mooie foto’s

ik zeg wauw ! (tu)

Mooie vangst, Tom (tu)

Na al dat Omega, Rolex en Panerai geweld…een professionele Seiko !!
Uiteindelijk is het dan toch nog goed gekomen met je :smiley:

Veel plezier ermee !

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik begrijp alleen niet waarom je je Seamaster Deville verkoopt om dit te kopen. Maar ja smaken verschillen en er is nu iemand anders weer heel blij met zijn vintage Omega. :wink:

Goed (tu)
Kan er ook een titanium band op ?

Prachtig Tom, mooie aanwinst, geniet ervan.

Ruud

Leuke aanwinst! (tu)
Gefeliciteerd ermee

Het is een stalen kast, geen titanium.
Lugbreedte is 22mm. Band die er veel op wordt gezet is de Watchadoo band.
Seiko heeft volgens mij geen titanium banden voor dit model.

Hoi Tom,

Wat een mooi artikel heb je geschreven. Ik heb deze horloges wel eens voorbij zien komen, maar me er nooit zo in verdiept. Ook al omdat dit horloge op het eerste gezicht voor mij niet een WAUW factor had. Echter, bij sommige horloges is het verhaal belangrijker dan de looks, en dat geldt zeker ook voor dit horloge.

Door jouw verhaal en foto´s ben ik anders tegen dit horloge aan gaan kijken. Geeft maar weer eens aan dat Seiko bijzonder spul maakt (en maakte)

Veel draagplezier,

Mijn beste,

Een goed verhaal, prachtige foto’s en een heldere geest, beschrijven op een bijna educatieve manier dit bijzondere horloge.
Robuustheid, schoonheid en functionaliteit maken van dit horloge een echt wonder van ‘inventiviteit’
Heel veel plezier ermee.(tu)

Orologio Signaturis Temporis

Hoi Tom,

geweldig mooie duiker, hij was me die avond ook al opgevallen!! Gefeliciteerd (tu)
Is deze van Ron geweest?

Groet Arno.

Mooi horloge, Tom !
Congrats, and wear it in good health !

Nivelacuso Schreef:

Hoi Tom,

Wat een mooi artikel heb je geschreven. Ik heb
deze horloges wel eens voorbij zien komen, maar me
er nooit zo in verdiept. Ook al omdat dit horloge
op het eerste gezicht voor mij niet een WAUW
factor had. Echter, bij sommige horloges is het
verhaal belangrijker dan de looks, en dat geldt
zeker ook voor dit horloge.

Door jouw verhaal en foto´s ben ik anders tegen
dit horloge aan gaan kijken. Geeft maar weer eens
aan dat Seiko bijzonder spul maakt (en maakte)

Veel draagplezier,

Identiek dezelfde gedachte kwam bij me op.
Een horloge is één ding, maar het verhaal erachter maakt het soms “twice” zo interessant ! (tu)

Tom,

proficiat met dit sportieve en stoere horloge. Duidelijk verhaal en mooie foto’s.
AND, welcome to the SEIKO and the QUARTZ club