Sinds enige tijd ben ik toch wel serieus bezig met horloges. Kijk regelmatig op dit forum, volgens mijn vriendin veel te veel die dan weer zegt: ‘Zit je weer op je forum?’ Heb er ook al een paar aangeschaft via dit forum. Kortom ik vind het gewoon leuk om horloges te kijken en nieuwe modellen/merken te zien. Het lijkt wel een tik
Wat ik van mezelf ook merk is dat ik een bepaalde tijd een horloge heel erg mooi vind en dan ineens weer een ander horloge spot en dan zou ik die toch wel weer heel graag willen hebben. Dit maakt het aanschaffen van het juiste horloge best lastig.
Mijn vraag eigenlijk is of jullie dit herkennen en hoe gaan jullie hiermee om? Besluiten jullie pas om een horloge te kopen als deze bv een half jaar lang de “mooiste” is in jouw ogen? Of zijn er veel impulsieve aankopen? Van welke aankoop genieten jullie dan het meest, de impulsieve of de uitstellende aankoop?
In ieder geval nogmaals welkom (volgens mij had ik je naam al vaker voorbij zien komen),
Als je hier het wel en wee van de verschillende forummers volgt krijg je vanzelf antwoord op je vragen. Om horlogeverslaafden in soorten in te delen is vrij kansloos.
"Wat ik van mezelf ook merk is dat ik een bepaalde tijd een horloge heel erg mooi vind en dan ineens weer een ander horloge spot en dan zou ik die toch wel weer heel graag willen hebben. Dit maakt het aanschaffen van het juiste horloge best lastig."
Hoe je hiermee omgaat is natuurlijk een kwestie van zowel budget als karakter.
Ik ben zelf niet zo’n koper.
Ik heb de combinatie van: een dure smaak, beperkt budget en wil graag zeker van mijn zaak zijn (dus bij twijfel niet inhalen). Dit alles heeft tot gevolg dat ik om de 5 a 10 jaar iets zal aanschaffen. Verder geniet ik voldoende van kijken, de verhalen van anderen en de aanloop naar mijn volgende aanschaf.
Tot slot ter illustratie: voor mijn meest recente aanschaf heb ik er een jaar over gedaan om mijn keuze te bepalen. Vervolgens heb ik er nog een aantal maanden ge-ebayd om het begeerde binnen budget te kunnen kopen.
In ieder geval veel plezier met je “tik”. Het schijnt ongeneeslijk te zijn.
als ik het zo lees bevindt jouw horlogetik zich al in een gevorderd stadium. Veel voorkomende verschijnselen zijn inderdaad geestelijk vertwijfeling, het nog niet geheel beseffen, soms gevolgd door een (meestal korte) ontkenningsfase.
Ik ben bang je dat je nog maar één ding rest en dat is je regelmatig op dit forum laten “behandelen”
Bij mij heeft het geleid tot een aantal prachtige horloges waar ik dagelijks veel plezier aan beleef.
Als je s’ochtends om half acht al op het forum bezig bent dan rest nog maar 1 diagnose.
Je hebt een horlogetik.
Impulsieve aankoop of een waar lang is over nagedacht,alle aangekochte horloges wordt van genoten.
Ik herken je probleem, maar heb er zelf geen last (meer) van. Komt waarschijnlijk mede omdat e nog niet alles gezien hebt wat er is en relatief weinig weet van alle horloges (historie, productie, uurwerken, etc).
Hoe langer je je verdiept in horloges hoe duidelijker je “eisenpakket/voorkeur” zal worden. Het is dus eigenlijk een kwestie van groeien!
Kortom, zo te horen is je reis is pas net begonnen!
Haha, zo kun je ook redeneren
Ik was vroeg op mijn werk vandaag en het eerste wat ik meestal doe is op dit forum kijken. Als ik er dan zo over nadenk heb ik het inderdaad al redelijk te pakken
Ik moet zeggen dat het vrij herkenbaar is, die tik van jou. Ik hou zelf een soort verlanglijstje bij, met horloges die ik HEEL erg mooi vind. Dit lijstje veranderd regelmatig (er komen nieuwe bij en er vallen modellen af). Horloges die ik aanschaf zijn meestal horloges die al heel lang op dat lijstje staan. Daar komt bij dat mijn budget ook niet toelaat dat ik heel veel aankopen doe. Soms, bij een goede prijs bijvoorbeeld, doe ik impulsaankopen. Ik ervaar daarbij dat die ook heel goed kunnen bevallen. En als je half 8 op het forum bent heb je het wel zwaar te pakken geloof ik;). Ach, zolang je jezelf niet in de schulden werkt en je plezier beleeft aan je hobby kan het geen kwaad!
Inderdaad helemaal niks. Lekker hier alles blijven volgen. Geld opzij leggen voor mijn “mooiste” en af en toe een impulsieve aankoop die je weer eventjes gelukkig maakt. Ik moet me er gewoon bij neerleggen dat ik helaas niet alles kan kopen wat ik mooi vind en vele met mij denk
Impulsieve aankopen zijn dingen waar je vaak spijt van krijgt. In het begin heel begrijpelijk, omdat je smaak nog niet is uitgekristalliseerd, en je vaak nog zoekende bent. Later vind je niet alles meer “mooi” en groeit je smaak. Er komt dan een duidelijker en vaak ook meer uitgesproken smaak voor terug, althans dat was zo in mijn geval.
Het voordeel is dat je steeds beter weet wat je wilt, daardoor verdwijnen langzaam maar zeker de impulsaankopen, dat is in elk geval bij mij gebeurd.
De eerste “rush” bij het zien van weer een nieuwe klok verdwijnt, en maakt plaats voor een evenwichtiger beoordelen van een horloge. Soms zie ik iets voorbij komen wat me gewoon echt past. Qua kwaliteit, uitstraling, bijzonderheid voor mij, en de klik met de klok, en het budget. Dan is een aankoop meestal niet meer zover weg. Ik zoek al een half jaar naar een leuke Chrono, en ben er een aantal keren dichtbij geweest.
Geniet van je tijd reis door je nieuwe hobbytik, het wordt enkel beter. Zeker als de eerste honger is gestild.
kan het niet genoeg iedereen op zijn hard drukken.Als het niet hoeft verkoop dan…nooit.iedereen hoor je vaak genoeg zeggen …had ik die maar gehouden of had ik die nog maar .
Deze vond ik op het net en eigenlijk wel toepasselijk.
You won’t become the watch.
The watch won’t change you. It is a watch. Einstein had a Patek, Hemingway
wore Rolex and Omega. If you buy a Patek it won’t make you a genius, and neither an Omega or Rolex will improve your writing.
Horloges heb ik op zich altijd al wel interessant gevonden, maar een tik had ik niet. ± 6 jaar geleden een Seiko Arctura Kinetic gekregen die ik nog steeds draag. Na het overlijden van mijn tijdgestuurde Casio (databank) op zoek gegaan naar een vervanger voor er bij.
Toen is het sneller gegaan en mede door dit forum ben ik mij meer gaan interesseren. Vooral de techniek blijf ik boeiend vinden.
Volledig herkenbaar. Ik heb met name veel interesse in de vintage horloges. Ik waan me qua investering daar ook iets veiliger. Wellicht een domme gedachte, maar ik heb zoiets van: als het na 40 jaar 250 euro waard is, dan zal het dat ook wel zijn over 50 jaar. Mocht je dan toch op den duur afstand willen doen van een horloge dan denk ik dat de kans iets groter is dat je je aankoopbedrag er weer uit hebt. Misschien een knullige gedachte, maar het zorgt ervoor dat ik toch zonder enig schuldgevoel een leuke collectie kan opbouwen. Ik heb de afgelopen tijd regelmatig wat gekocht, ook horloges waarvan ik later dacht ‘had ik dat nu wel moeten doen’. Toch heb ik van geen enkel horloge spijt.
Op dit moment lees ik alles wat los en vast zit op het vintagegedeelte en geniet van alle verhalen en foto’s. Dat doe ik ook op de raarste tijden en ook ik krijg recaties van mijn vrouw in de trand van ‘zit je nu alweer op dat forum’ of ‘ik snap niet dat je horloges zo interessant kunt vinden’. Wat ik zeg: “volledig herkenbaar!!” Maar wat is het een mooie tik!
Toch leuk dat mijn tik voor vele herkenbaar is. Heb toch wel goede dingen gehoord hoe om te gaan met een aankoop. Leuk dit, het heeft mijn kijk op het aankopen van een horloge toch wel meer richting gegeven.
Wat ik meestal doe als ik een horloge leuk vind en ik graag wil hebben is een foto ervan downloaden en in een map “wannahaves” op mijn telefoon zetten. Die blader ik van tijd tot tijd eens door.
Zo staan er foto’s soms jaren in en soomigen verdwijnen er weer uit omdat mijn smaak wel eens aan het veranderen is. En soms schaf ik mij een wannahave aan als de kans zich voor doet.
Maar impulsaankopen kunnen leuk zijn maar mijn ervaring is dat deze ook het snelst weer de verkoop gaan.
Sterkte met je tic…