Heb ik iets aan een watchwinder?

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om voor mijn longines master collection reserve de marche een watchwinder te kopen.
Ik heb op dit moment drie horloges, een qwarts, een raketa handopwinder en deze.
Nu is het zo dat ik gewoonlijk een van deze drie horloges een week mee neem naar leuven en de andere thuis laat.
het is natuurlijk goed mogelijk (vrij zeker) dat er een andere automaat bij komt in de toekomst.

Is het daarom de moeite om voor de longines een watchwinder te kopen?

maw. is het beter voor het horloge het te laten lopen of eens in de week opnieuw op te winden en juist te zetten?

groetjes, Thomas

Ah, hoor ik hier LEUVEN !!!
Nog enen BELG !!! (tu)

Wel, ik denk dat het niet veel uitmaakt - het is wel makkelijk voor horloges met veel complicaties, zodat je ze niet elke keer moet juist zetten. ( bv. day-date, maanstanden enz…)

Een winder is bovendien ook wel gewoon “mooi” om naar te kijken.

Houd er wel rekening mee, dat sommige winders een storend geluid maken. Dus test voor je er een koopt.

Het is wel handig er één te hebben, voor mij Tissot heb ik ook een Watchwinder staan. Hij hoeft natuurlijk niet continue te draaien, je kunt hem ook op een standje zetten dat hij af en toe even draait. En geluid produceren ze allemaal, maar die van mij vind ik niet storend. Mocht je interesse hebben, hij komt bij Juwelier Reuyl Harderwijk (of Kampen) vandaan.

Succes ermee!

Groeten,
George

Ik heb er 1 voor 6 horloges, meestal draaien er een stuk of 4, ik wissel nog wel eens :-). Mijne draait 5 minuten en dan 20 minuten niet. Ik kan ook kiezen om de 3 spoelen onafhankelijk van elkaar stil te zetten of recht- of linksom te laten draaien. Dus hoef ik de klokken alleen zo nu en dan op tijd te corrigeren en het hoort een beetje bij het beleven van je klokken zon draaiend schouwspel. Maar inderdaad de motortjes maken wel iets geluid… hoeft niet gelijk storend te zijn hoor…

Groet, Pieter

Bij een automaat met weinig complicaties zou ik het niet doen. De slijtage van het uurwerk is toch minder als het niet - zinloos - continu loopt. En zoveel tijd kost het niet om het op tijd te zetten. Bij een automaat met veel complicaties is het wel handig.