Vandaag kreeg ik een Seiko-sluiting binnen, een Prospex duikersclasp. Eigenlijk een opgevoerde sluiting ten opzichte van de gewone Monster- en ook Sumo- en ook Stargatesluiting, namelijk redelijk massief staal in plaats van het traditionele blik. Het gaat natuurlijk nergens over, je ziet het niet eens als je de klok om hebt en als ik eerlijk ben, je voelt het ook nauwelijks als je hem draagt…
Maar opeens, gemonteerd op mijn Blumo met gebold saffier en dikke Engineer-2 band van Strapcode, is de klok helemaal áf en naar mijn zin.
Volslagen belachelijk, ik weet het, maar eindelijk ben ik tevreden over mijn Blumo…
Kennen jullie dat, dat een ogenschijnlijk onbelangrijk detail het totaalplaatje ineens compleet maakt? De foto’s…
Dit is ook wel een donders mooie sluiting, Dick! Soms zit het in de manier waarop iets is afgewerkt, de manier waarop de sluiting dicht klikt, de betere pasvorm (minder speling). Kleine verschillen tellen op. Alles bij elkaar zorgt het voor de beleving van een hoger niveau. Heerlijk!!
Heerlijk gevoel !
Heb eens zitten nadenken maar veel mensen die van horloges houden (althans bereid zijn om daar substantieel geld aan uit te geven) genieten van dit soort details en het (helaas vaak kortstondige) gevoel van perfectie.
For what it is worth: schitterende sluiting !
In omgekeerde zin. Ik kocht een Mühle met vlindersluiting. Dat ding zat me zo in de weg dat ik een generieke vouwsluiting op de band probeerde te zetten die me ook in de weg zat. Vervolgens band ingekeept met een mes om er een bog-standard Hirsch gesp op te zetten, en nu ben ik blij.
Maar vouwsluitingen voel je wel degelijk. Die dingen zijn altijd te breed naar mijn zin, altijd oncomfortabel, altijd irritant aanwezig op de huid. Het zou maar zo kunnen dat die nieuwe sluiting beter bij je pols past dan de oude.
“Bijna” niet voelen wil niet zeggen dat het verschil niet significant is.
Ik ken dat idd ook in de omgekeerde zin…zo’n bandje wat een sluiting heeft die eigenlijk nieuw is…maar nooit lekker klikt…dat bederft de hele lol van het dragen. Geniet ervan
Herkenbaar. Ik heb een hele verzameling gespen om deze zo goed te kunnen matchen bij het horloge.
Onderstaand horloge heb ik weg gedaan waarbij de gesp een van de belangrijkste redenen was. Het mocht dan wel een “premium clasp” zijn zoals de ontwerper vertelde, maar als de gesp groter is dan het horloge en 3x zo dik als de rest van de band dan zit je er gewoon naast met je “premium”. Hier hoort een mooie platte subtiele gesp op te zitten die qua stijl past bij de band.
Ik ben ook geen vriend van vouwsluitingen. Op mijn net verworven Panerai heb ik hem er meteen afgegooid. Op mijn JLC zit wel een vouwsluiting, omdat ik die heel erg mooi vind en hij met niet echt ergert. Maar over het algemeen graag een gewoon gespje.
OT: inderdaad, schijnbare details kunnen enorm helpen. Andersom ook. Ik zie soms bandjes die horloges compleet verpesten. Nu is een band niet echt een detail misschien…