Helaas is de hebel van m’n nieuwe aanwinst gebroken. Roest is haar fataal geworden. Op het uurwerkje staat geen merk of een merkteken, behalve het woord Patent en met een spijker op de datumbrug de naam Bourdals.
Het uurwerkje is 25 mm, centrale secondewijzer, datumring met aanduding op 3 uur.
Het horloge is van het merk PIROFA volgens http://forums.watchuseek.com/f11/pirofa-696109.html van korte duur.
Hieronder een paar foto’s ter indicatie.
Kan iemand me een beetje opweg helpen, met het merk kan ik via ebay
wellicht aan een andere hebel komen?
tiretteveer wordt ook wel hebelfeder genoemd. Breekt zo nu en dan door metaalmoeheid, roest kan inderdaad ook een breuk veroorzaken, maar zie ook geregelde gebroken tiretteveren zonder enige spoortje roest.
Heb er een klaarliggen voor je, stuur een PBtje met je adresgegevens, gooi ik m vanavond op de bus, kost je 5 euro. Heb je m voor het weekend in huis. Als je nog meer onderdelen voor dit caliber nodig hebt of er onderdelen geroest zijn, geef t maar door, heb nu toch een sloper uit elkaar liggen.
Allemaal goed bezig.(tu) (tu)
Jip vouwendefietser 't is natuurlijke de Tiretteveer.
De gebroken hebelveer was een ander van alweer lang terug.
Helaas beste koen zit uwer tiretteveer er net iets anders uit.
Het wil nog wel eens nauw luisteren die tiretteveertjes dan.
Mot dus echt het ebauche merk en kaliber zien te vinden
Edoch bedankt!
is “hebel” niet gewoon het Duits voor het Franse
"tirette" ?
Dat zijn verschillende onderdelen: De via de tirette beweegt je de Hebel. De Hebel schakelt tussen opwinden en wijzerverzetten. :#
Meestal heeft de tirette een veer, de Hebel heeft ook een eigen veer.
(Dat is de veer die altijd zo ver wegspringt:) )
De sautoir tirette wordt in het duits winkelhebelraste genoemd.
De hebel (waar dat in het nederlands vandaan moet komen
(Joost mag het weten)) heet in het duits iets van kupplungstriebhebel.
met dank aan eta.sa Toch leuk opgemerkt.
Dan kunt u beter verder zoeken, ik zie geen verschillen, heb stuk of wat slopers liggen, als u aangeef waar het verschil in zit, zal ik nogmaals kijken
Ziet er gewoon uit als een standaarcalibers, deze tiretteveer past op een 20tal calibers(volgens verpakking van onderdeel uit voorraad)
Beste Martin, Het uurwerkje nog een keer van binnenstebuiten bekeken
maar nergens een nummer, wapentje of iets in die richting te vinden.
Daarom heeft dat merk Pirofa kort bestaan.
wel ziet het uurwerkje er mooi uit bijvoorbeeld het Palrad of de Rotor
Ik zou de veer van Koen gewoon proberen en als het misschien bijna past een beetje bewerken. Dan krijg je het uurwerk tenminste weer lopend.
Beetje improviseren kan je redden.
is “hebel” niet gewoon het Duits voor het
Franse
"tirette" ?
Dat zijn verschillende onderdelen: De via de
tirette beweegt je de Hebel. De Hebel schakelt
tussen opwinden en wijzerverzetten. :#
Meestal heeft de tirette een veer, de Hebel heeft
ook een eigen veer.
(Dat is de veer die altijd zo ver wegspringt:) )
Ha…thanks, weer wat geleerd ( gisteren nog op m’n vingers getikt omdat ik een “tige” kroonas noemde )
Beste VouwFietser,
Hier heb ik een bakje met gelijk ogende tiretteveren.
En ja in uiterste nood zal ik meest lijkende een beetje
bij motten vijlen. Toch bedankt voor de Tip!
De sautoir tirette wordt in het duits
winkelhebelraste genoemd.
De hebel (waar dat in het nederlands vandaan moet
komen
(Joost mag het weten)) heet in het duits iets van
kupplungstriebhebel.
met dank aan eta.sa Toch leuk opgemerkt.
naar het minuutrad, en de opbouw van de minuterie te oordelen denk ik ook sterk aan ETA… die onderdelen lijken sterk op de bij mij zo geliefde ETA 2763…
Als ik het allemaal goed gevolgd heb, is de hevel die in de tige valt met het nokje… de Tirette, en het gebroken veertje de tiretteveer?
Ik heb ook de benamingen “Knip” en Knipveer voorbij zien komen in het topicje van Morse, van die AS1113 opknapbeurt…
't is lastig met boeken in verschillende talen om al die onderdeeltjes bij de juiste naam te noemen om geen verwarring te krijgen…
gelukkig zijn onderdeelnummers wat gestandaardiseerd… 255 is een minuutrad…zowel bij ETA, ESA als Sellita en Soprod…
Ik zou wel eens weten waar ik dat plaatstaal kan kopen… gewoon plaatstaal bevat te weinig koolstof, waardoor je het niet kan harden… dit is een verenstaal… als je het op de juiste temperatuur hardt… dan is het veerkrachtig genoeg…
zou ik een meetmicroscoop hebben, en dat staal… dan kan ik die veertjes zo namaken…
Is volgens mij, een ETA. De vorm van de tiretteveer referentienr. 445 komt bekend voor maar de rest van het uurwerk lijkt mij speciaal. Zo heeft Eterna ook ETA’s gebruikt maar waren gereserveerd voor dit merk en hebben ook bepaalde onderdelen die “veredeld” waren, dus afweken van de standaardcalibers.
De vorm van de rotor ken ik niet.
Om hier het probleem op te lossen, foto’s graag van het volledige uurwerk, beide kanten, datumverzettings systeem kan ook al helpen.
Zien of er geen nr. staat onder de onrust of balans.
Doormeter van het uurwerk.
Dan kunnen we misschien meer zeggen.
de diameter van het uurwerkje is al genoemd in de openingspost… 25 mm… ik durf er een kistje bier op te zetten dat het dus gewoon een "standaard 11½ ‘’'werkje is… 25.6 mm dus…
Uitgaande van de afwerking van het werkje, en de tekst “Patented” op de locatie waar het staat, en het lettertype, kan ik er ook wel een kist bier aan riskeren dat het een ETA is… (