Heeft de jouwe llll of lV? En showen natuurlijk!

Een collega kwam er laatst achter dat ik van klokjes houd en na wat gepraat stelde hij mij de vraag waarom er op een klok/horloge met romeinse cijfers soms llll staat en soms lV op de 4 uurs positie.
Ik had geen idee maar google gaf mij dit antwoord:

V en IIII. De klassieke Romeinen zelf gebruikten de IV niet voor het getal 4, maar hanteerden de schrijfwijze IIII. Naar men vermoedt is dit omdat de letter IV de beginletters zijn van de naam van de Romeinse oppergod IVPITER. Hieruit komt mogelijk ook het gebruik voort om op klokken en klassieke monumenten deze notatiewijze van de IIII te gebruiken. Wat de klokken betreft is er nog een reden, namelijk een even aantal letters (I - 20x, V - 4x en X - 4x).

Mogelijk zou een derde reden kunnen zijn dat de IV ondersteboven, zoals op een klok aangegeven, sterk lijkt op de 6 (VI) en men dus vanwege de duidelijkheid de IIII als schrijfwijze koos. Je ziet dan ook vaker horloges en klokken waarbij het getal 4 (IV) op de wijzerplaat is afgebeeld als IIII. Dit om de duidelijkheid vanwege de 6 en omdat het optisch symmetrischer is ten opzichte van de 8 (VIII) en 12 (XII).

IIII schijnt vaker voor te komen dan lV maar ik ben benieuwd of dit ook klopt op dit forum dus laat maar zien!

Heb er maar I en die heeft IIII:

2 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

4 likes

En vergeet ik mijn eigen exemplaar erbij te doen :sweat_smile:, ook llll.

De meesten hebben de IIII maar er zijn er ook die IV hebben…

3 likes

1 like

zoals het hoort:

1 like

Tja dat is dus de vraag…Volgens de info op google (maar google levert soms ook onzin op) gebruikten de oude romeinen de lV dus niet.

IV

Grt. Marco

1 like

Zwitserduitse datumschijf? Zo ja: nog nooit gezien, leuk!

Yep.

Gekocht in Schaffhausen bij de heer Preisig "himself"
Rotor gegraveerd met mijn initialen.

2 likes

Mijn beste,

http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-GSULEPTO.jpg

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

en deze solar

3 likes

Ook hier de IIII - uitvoering.


Niet van mij, maar van moeders de vrouw.

Pieter.

1 like

2 Omega’s, een 30T2PC met mooie redial vind ik uit 1946

en een cal. 351 automaat uit 1951

Mijne heeft heel veel van die IIIIII , raar

Bij deze klopt er wel meer niet


Wanne rommel

4 likes