Heeft deze grote balans een bepaalde naam?

Hi medeliefhebbers,

Deze grote balans zag ik liggen bij een klokkenwinkel hier in de stad. Heeft iemand een idee of dit ‘beestje’ ook een bepaalde naam heeft?

Ik zou namelijk graag eens verder op onderzoek uit willen gaan. Vind het een erg gaaf ding.

Het is verre van een goede foto, maar wellicht dat dit al een goed beeld kan geven.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet, Thomas

1 like

Het is een zgn gangmodel. Om te laten zien hoe een horloge werkt en voor cursusdoeleinden.

3 likes

Ik kan me voorstellen dat dit een demonstratiemodel is. Een keer een foto van uurwerkmodellen uitgesneden uit plexiglas gezien. Dit is misschien ook zoiets? Of iets wat een horlogemaker moest maken tijdens zijn opleiding?

Edit; zie @scudo, ik was al aan het typen, maar laat het staan ter vermaak oid…

1 like

Je ziet ze ook wel eens op horlogebeurzen.

4 likes

Dit is een compleet ontsnappingsmechanisme. Worden vaak gebruikt op bv. reisklokjes als de oude niet meer goed wil werken. Dit is overzetten en het werkt weer. Anders moet er vaak teveel aan het oude gedaan worden om het weer goed lopend te krijgen.

2 likes

Ik kan op de foto niet zien wat de grootte is van het model in de etalage.
Aan de vorm te zien ziet het er naar uit dat dit een echappement is wat wordt gebruikt bij reishorloges ofwel carriage klokken.

Dit echappement met de onrust zit meestal aan de bovenkant van het uurwerk en ook vaak door een glasvenster zichtbaar.
De oudere modellen waren vaak voorzien van een cilinder gang, maar later werden ook de ankergang gebruikt.

Ik denk dat de getoonde foto een echappement moet voorstellen dat werd gebruikt bij dit soort klokken.

Hier wat voorbeelden, die ik overigens van het internet heb gehaald.

1 like

Super bedankt allemaal voor de reacties!

Vooral als ik zoek in het Duits op “gangmodell” kom ik via Google Images op verschillende mooie exemplaren uit.

Het model op mijn foto was vrij groot en niet geschikt als vervanging van een kapot uurwerk. Ik denk inderdaad echt als demonstratie.

Ik kan weer op onderzoek uit! Nogmaals bedankt :slight_smile:

Grappige dingen :slight_smile:

1 like

Bij Cousins verkopen ze vergelijkbare demonstration models.

https://www.cousinsuk.com/product/flat-hairspring-escapement-demonstration-model

1 like

Super bedankt! Ziet er mooi afgewerkt uit en deze is qua prijs te overzien :slight_smile: