Heeft deze smith pocketwatch radium verf?

Niet mijn opa hè…

1 like

Ga stuk om deze…

Update. Heel t andere topic doorgeworsteld. Toch heb ik voor mijn eigen gemoedstoestand nog wat vragen.

1: is t mogelijk dat er door de cracks alfa-stukjes of radon gas naar buiten zijn gekomen als ik t horloge vast heb gehad? Het lukt mij niet om mt een nagel in die scheuren te komen. Ik lees dat als een horloge open is het wel degelijk gevaarlijk is. Maar valt dit onder open of maak ik me veel t veel zorgen?

1. Horloge ligt in een leren onafgesloten bakje een jaar op mijn kantoor met 7 of 8 oudjes met dichte cases/kristallen waar van er een stuk of 4 denk ik radium hebben. Hoe ongezond is dit?

Waarom vraag ik dit? Heb jonge kids in huis en ben (zoals jullie merken) wat neurotisch als t mijn eigen gezondheid gaat. Als je je inleest over t onderwerp word ik niet vrolijk. Ik overweeg t horloge terug te geven aan de vorige eigenaar als t gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Uit een aantal reacties maak ik op dat ik overdrijf. Er zit ook wel een vorm van humor in sommige reacties daardoor ontstaat bij mij twijfel.

Wie kan mij uitsluitsel geven?

Nogmaals thanks voor al jullie kennis!

1 like

Zolang je het horloge verder niet open maakt is er niks aan de hand. Een gemiddeld nieuwbouwhuis straalt meer dan jouw horloges. Je kinderen moet je er niet mee laten spelen, want als het kapot gaat nemen de risico’s enorm toe.
Als ze (de horloges) in je kantoor liggen loop je heen enkel risico.

Iets gerust gesteld?

1 like

Hoi plees,

Dankjewel! Ja ietsjes. Dus scheuren in t glas valt niet onder “kapot” als ik het goed begrijp? Voor dat gevaar moet je echt de hele caseback dan wel glas eraf halen?

Dankjewel!

2 likes

Een gemiddeld oud huis ook maar die zijn van nature beter geventileerd dus is het risico op hoge concentraties Radongas lager.

2 likes

Check

1 like

Het kan geen kwaad. Zelfs niet als je het helemaal op zou eten.
Het kan echter ‘beroepsziekten’ veroorzaken als je voor je werk 40 jaar lang 8 uur per dag aan radiumkwastjes moet likken (en dan is het nog zeldzaam)

1 like