Ik heb een vraagje. Ik kwam onderstaande pocketwatch tegen in een verzameling oude horloges. Een paar vraagjes.
Weet iemand of er radium gebruikt is in deze Watch en indien dit zo is. Er zitten cracks in de dial. In hoeverre is dit gevaarlijk? Heb het horloge een paar keer in mijn hand gehad. Verder heeft het een jaartje of wat in mijn kantoorkamer gelegen.
Ik heb wat artikelen gelezen over radiumhorloges die beschadigd zijn en neuroot als ik ben, ben ik mijn uitvaart al aan het regelen. Maar het zou wellicht eerst eens goed zijn om te bedenken of er ĂĽberhaupt sprake is van radium.
Vast en zeker! De dots en de wijzers!
Maar wees niet bang. Zelfs met gebarsten glas is de straling niet direct gevaarlijk. Het gevaar zit hem in het inademen van minuscule deeltjes( heb ik hier op het forum geleerd van Folkert. )
Zolang het horloge dicht is, is er weinig risico.
Leuk ding, trouwens! Een keer wat Engels?
Als ik kijk naar hoe de lume glanst heb ik een beetje het vermoeden dat de lume een keer opnieuw is aangebracht en de eventuele radium dus allang verdwenen. Maar meten is weten; even een geigerteller erbij.
Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor de radon die via de kruipruimte je huiskamer in komt dan dat beetje dat uit dat horloge gaat komen. Is alleen van belang als je grote aantallen horloges met radium hebt.
Ik ben eraan begonnen maar het was vrij lang en ik had toch wat concrete vragen…die overigens nog niet helemaal beantwoord zijn. En dat laatste bedoel ik overigens totaal niet als verwijt
Haha klopt ik heb zeker niet alles gelezen! Dus het is enigszins lui. Maar de vraag is dus eigenlijk. Stel het is radium. En het glas is zo…heb ik risico gelopen door het vast te houden in de crack te voelen en het op m’n kantoor te hebben liggen.