Het kan zeker frustrerend zijn als telkens het geld is gespaard en het horloge blijkt ineens honderden Euro’s duurder geworden.
Als het sparen niet zo wil vlotten wat in deze tijd heel normaal is dan zou ik voor een gebruikte Speedmaster of Seamaster gaan. Dan schrijf je ook weinig tot niets af.
Een Speedmaster in bijna nieuwstaat met recente service moet nog lukken voor 2600-2800 Euro en een Seamaster ceramic voor 2200-2400.
Ik heb de Seamaster nieuw gekocht voor 2800, toen de nieuwprijs nog net niet van 3200 naar 3600 schoot.
En de Speedmaster heb ik bewust gebruikt gekocht. Heeft voor mij een meerwaarde gezien de historie dus voor een 861 uurwerk gekozen.
Je hebt idd gelijk mits alles loopt zoals je zegt!? Eigenlijk is dit speculeren, maar met huidige rentes en mensen in bezit van eigen woning moeten hier toch even goed over nadenken. Deze persoon verteld absoluut geen onzin. Ik ken mensen die uit de aandelen zijn gegaan en dus nu met Rolex, AP, IWC e.d aan het belleggen zijn. Met goede resultaten ook met de sombere beurstijden uit het verleden!?
Geld lenen voor een horloge is gewoon dom.
Daar kun je lange verhalen over neerpennen waarom jij ( niemand persoonlijk hier ) daar anders over denkt.
Maar de ’ winst’ die je op dat ene horloge zou kunnen maken staat niet in verhouding met de risico’s die je ermee neemt.
Als je geld moet lenen voor een horloge dan heb je je prioriteiten niet helemaal lekker op een rijtje.
Iedereen met geld over gaat niet lenen. Zo simpel is het. En heb je geen geld over dan moet je op safe spelen en geen risico’s gaan nemen en het waanidee hebben dat je rijkt wordt van het hebben van een horloge wat misschien wat stijgt in de prijs.
Dat gezegd hebbende. Is / kan het best leuk zijn om te sparen voor een klok die je graag wil. Waarom ook niet. En als je het geld dan gespaard heb kun je het blijkbaar missen en koop je er gewoon wat leuks voor. Als er iets tegenzit kun je hem altijd nog verkopen. Zonder haken of ogen.
Zelf koop ik enkel van geld wat echt over is.
Ik spaar er niet voor…
2 likes
Lol!!! Lees ik hier nou echt dat je jouw mening als feit presenteert en Andermans mening als mening??
Serieus! We kunnen echt heel ver gaan in moraalridderij en anderen de maat te nemen. Waarom zou je bijvoorbeeld een of meerdere Rolexen hebben terwijl de hypotheek nog niet is afgelost??? Dit houdt een indirecte fiscale subsidie op het luxeartikel in.
De rente is zo historisch laag momenteel om de economieën te stimuleren… Het geld moet rollen… Laat iedereen dat alsjeblieft op zijn eigen manier doen…
3 likes
Of het de moeite waard is om te sparen voor een Omega laat ik aan de eindgebruiker over.
Ik heb na alle dolle prijsstijgingen zoiets van ik wacht wel op een 2e hands in fingerlicking pristine condition van een paar maanden tot een jaar oud, er zijn zat wissen die zo´n klok na een week te koop dumpen om de veel voorkomende reden: geen klik!
Daar zou ik het zoeken de betaalde prijs zal dan niet zo mega veel schelen met nieuw maar retail betalen doe ik gewoon niet meer aan mee.
Wat betreft de lening verhalen, ik denk dat dat iets Nederlands is (en een gezonde zaak vind ik) dat je pas iets koopt als je er het geld voor hebt.
In veel landen is de creditcard nog steeds “in” wbt zulke aankopen, maar na de eerste maand moet wel het bedrag gestort zijn anders komt de rente om de hoek kijken.
Een PL afsluiten voor een horloge… Tja sommigen zullen denken je hebt je prioriteiten niet op een rijtje maar een “gewone nieuwe keuken” kookt en bakt bij mij prima, anderen kopen een keuken met kookeiland en de hele hupsakee op de pof, of een 2e auto buiten de auto van de zaak om, een klassieke Truimph of zo daar wordt wel een PL voor afgesloten, dan vraag ik me af is dat ook geen luxe die je ook niet nodig hebt? Of is dat maatschappelijk “goedgekeurd als zijnde dingen waar wel voor geleend mag worden”
Of het verstandig is laat ik graag aan degene over die de keus maakt wel of geen lening af te sluiten of een creditcard te gebruiken.
Ieder zijn ding.
Groeten,
Noel.
1 like
Geld moet rollen…
Lees je hier maar eens in hoe geld rolt in ons systeem:
Ben wel benieuwd naar de meningen hier…
Historisch lage rentes. Goed voor de ecenomie. Maar is dat ook goed voor ons? De mens? 
En waarom Rolex ? Dat is gewoon gekkigheid. Slaat helemaal nergens op.
Maar on a personal note. Ik heb dan wel 2 Rolexen. Maar ik heb ook heel mijn hypotheek gedekt staan op de bankrekening. Als ik wat koop dan is het puur overdaad.
Ik doe net zo hard mee aan de gekkigheid. Maar geld lenen voor een horloge is gewoon dom.
Dank Helden! Ongetwijfeld erg interessant, maar ik maak maar even geen 2 uur en drie minuten vrij om misschien wel te ontdekken dat het systeem wel eens verrot zou kunnen zijn.
Zalig zijn de onwetenden.
Ik kies ervoor om mijn relatie met de bank zo klein mogelijk te houden en dat bevalt prima!
Prima.
Maar als je zin en tijd hebt. Serieus kijken die docu’s ( zijn er meer van )
Als je een beetje cynisch bent net als ik dan zijn deze dingen erg interessant.
Waarom is geld lenen voor een Rolex dom, maar voor bv een mercedes niet. Je kunt ook een Fiat kopen. Waarom een hypotheek voor een vrijstaand huis als je ook in een rijtjeshuis kunt gaan wonen? Het is dom te lenen als je schuld hoger is of kan worden dan de waarde van het onderpand (er staan aardig wat huisjes onder water van mensen die geloofden in eeuwige groei) of als je de aflossing maandelijks niet kunt betalen. Voor de rest is het kopen van tijd. En tijd is en kost geld. Zo simpel is het. En dat vind ik in alle bescheidenheid, ik zeg niet dat het zo is.
1 like
Dank,
Ik ben al erg cynisch en ik loop het risico dat als ik erinduik Ubercynisch te worden. Dat kan ik mezelf en mijn omgeving beter niet aandoen.
1 like
Geld lenen voor een auto is ook dom 
2 likes
Oef, wat zijn er een domme mensen in Nederland. Over dat feit zullen we wel eens zijn, niet wie het zijn vrees ik. 
3 likes
Ik ben het op zich wel een beetje met Helden eens. Ik zou ook alleen lenen voor een huis.
Maar ieder zijn eigen keus en ik niemand doet het goed of fout!
Zie net pas dat je nog studeert.
Ik zou in jouw geval een 2e hands Seamaster of Speedy kopen voor een bedrag wat jou persoonlijk aanstaat.
En ik zou me geen zorgen maken over prijsstijgingen.
Als je inderdaad over een jaar een steady job hebt en je financiele situatie is ready steady dan kan je altijd nog kijken wat je opzij wilt leggen voor een nieuwe of nieuw gebruikte.
Ik kan erover meepraten want zelf ben ik “te vroeg” begonnen aan horloges uit het duurdere segment, als je me zou vragen is het het waard geweest student te zijn en tegelijkertijd een nieuwe Omega of Panerai om de pols te hebben dan zeg ik volmondig: Nee!
Achteraf is het enige wat overblijft een verhaal en een ervaring rijker,
In mijn geval vond ik de weg ernaartoe, het werken voor, het kwijlen in het foldertje,en de leipe baantjes (en collega’s) en de gemaakte uren leuker dan het uiteindelijke bezit van de klok.
Groeten,
Noel.