Heeft het nog wel zin om te sparen voor een Omega?

Iedereen weet dat de prijzen van Rolex al jaren stijgen.
Deze bubbel gaat volgens velen ook niet knappen.

Ik vroeg me af hoe dit dan zit met bijvoorbeeld het merk Omega.

Ongeveer drie jaar geleden zag ik op internet de Omega Speedmaster en Seamaster. Ik wist op dat moment gewoon dat ik ooit eentje van deze twee zou aanschaffen. Op dat moment waren de prijzen ook nog redelijk haalbaar zeker met wat onderhandelen.

Nu op dit moment kost dezelfde Speedmaster €4.300 en een (verbeterde) Seamaster €3.600. Hier kan je natuurlijk altijd nog wel wat over onderhandelen maar de prijzen zijn echt fors gestegen.

Ik vroeg me af, stel dat ik volgend jaar de fondsen zou hebben voor een Speedmaster. Moet ik dan rekening houden met een list price van €5.000?

Hoe gaan jullie hiermee om als jullie sparen voor een horloge uit het duurdere segment?

Zal deze prijsstijging ooit stoppen…

Lijkt universeel voor Zwitserse horloges, in ieder geval. Enkele jaren geleden een Fortis gekocht, toch niet het top segment, maar de juwelier vertelde mij dat hij de volgende maand hetzelfde horloge in de vitrine zou gaan leggen voor 200 euro boven mijn prijs. Prijsverhoging vanuit Fortis. Of dat komt omdat er meer vraag is, omdat de productie duurder wordt, of omdat de cataloguswaarde wordt uitgedrukt in Zwitserse frank (die volgens mij iets minder wiebelt dan de dollar of euro), geen idee.

De echte waarde van horloges wordt volgens mij pas duidelijk na een paar jaar, als ze van eigenaar beginnen te wisselen. Dan zakken prijzen soms echt een eind weg (en tot acceptabele niveaus in mijn ogen).

Toevallig net met een vriend over zitten appen mbt nieuwprijs versus huidige prijs van oudere modellen.

Een oudere bond Seamaster bijv heb je voor 1500 euro standaard versie. Speedmasters voor 2000-2500.

Nieuw zou ik ze zeker nooit kopen maar dat geldt voor bijna alle 1000+ horloges voor mij

Duidelijk is dat omega in de prijsstijging van Rolex mee doet, waarbij Rolex de prijzen van bijv. AP na streeft.
Gelukkig zijn er ook merken die aangeven “casual” te blijven, zoals Tag Heuer. Denk dat merken als Fortis ook niet te hard zullen stijgen, daar hebben ze net niet genoeg naam voor zoals Omega.

Natuurlijk heeft het zin om te sparen en als je het geld eenmaal bij elkaar hebt kan je verder kijken.
Ik vraag me ook af hoe lang de ‘bubble’ blijft bestaan, maar ik koop geen horloge als investering. Ik koop het omdat ik het wil hebben. Daarmee ben ik dus ook degene die bepaald wat ik het horloge waard vind en of ik er dus daadwerkelijk zoveel geld voor over heb. Het voordeel om er een paar jaar over te sparen is dat je ook een paar jaar de tijd hebt om er over na te denken. Ooit komt er natuurlijk wel een einde aan de gekte. In het geval van een 3e wereldoorlog bijvoorbeeld, wanneer andere zaken zoals eten ineens veeel belangrijker worden. We leven nog steeds in een welvaartstaat waarin mensen dus geld kunnen uitgeven aan horloges en zolang dat kan zullen de prijzen stijgen. Een horloge is namelijk geen primaire levensbehoefte. Conclusie, ik hoop dat de ‘bubble’ nooit barst.
Verder vind ik Omega gewoon een heel mooi merk.

Succes en groet,
Arvid

Ik zeg altijd een omega breitling etc tweedehands kopen. Die dingen “tanken” wel zo gruwelijk snel dat je er al ongelukkig van wordt in de winkel bij het afrekenen.

Jaren geleden kocht ik een seamaster voor 900 euro en een breitling Superocean voor hetzelfde bedrag. advies dus kopen bij een handelaar of een forumlid.

2 likes

Sparen heeft zeker zin. Als je zo ver bent dan kun je op dat moment kijken of je nieuw kunt kopen of een eentje kunt nemen met de kop er af.
Zelf vorige maand het ‘vorig’ model (3570) nieuw gekocht bij een AD die er nog eentje had. Een stuk goedkoper dan de nieuwe 311.
In het Uhren Exclusiv 2016 staat bij de 311.30.42.30.01.005 een prijs van 5000 euro :flushed:. Hopelijk is dit niet de nieuwe 2016 prijs maar een typo…

Hier zijn de nieuwprijzen en tweedehands prijzen goed te zien van het 3570 model:

Of sparen zin heeft hangt van veel factoren af, maar ik geloof wel dat je uiteindelijk goedkoper uit komt wanneer je nu een lening aangaat om een omega te kopen, dan wanneer je blijft sparen tot je er binnen 1 of enkele jaren eentje kan kopen.
Ik heb het dan wel over een lening bij een reguliere bank, niet zo’n instelling met woekerrentes.
Volgens mij komt de rente over een paar jaar goedkoper uit dan de prijsstijging van de horloges.

1 like

Een lening afsluiten voor een horloge of luxeartikel is imo het slechtste cq domste wat je kunt doen.
Je zit er waarschijnlijk jaren aan vast ,en in deze tijd weet je niet wat er gebeurd met bv je baan of andere gebeurtenissen.

3 likes

Als je een speedmaster wil, kan je het beste een 861 kopen uit de jaren 70 of 80. Dan ben je voor 2500 euro wel klaar voor een mooi exemplaar.

En een lening afsluiten voor een horloge moet je natuurlijk nooit doen. Als je er geen geld voor hebt, dan moet je het niet kopen.

2 likes

Goede occasions te over, dus laat de dealer gewoon links liggen.
En inderdaad: nooit een lening afsluiten voor een luxeproduct.

Nee een lening afsluiten doe je naar mijn mening alleen voor een huis ;).

Sluit nog een lening af voor een product dat straks minder waard is dan je schuld. Kun jij je schuld altijd afbetalen met het product, en is dit goed verzekerd, dan is er geen gevaar.
Maar we zijn een calvinistisch landje, dus voor de meesten is het een doodzonde.

2 likes

Doe je dit zelf wel dan, of geef je dit advies enkel aan anderen?

Je koopt een horloge omdat je het wil hebben en houden neem ik aan, niet omdat je er eventueel je schuld weer mee af kan betalen.

Ik doe het zelf niet. Ik vind de rente zonde van het geld. En als ik de aflossing kan missen, kan ik ook sparen. Bovendien vind ik goedkopere horloges tegenwoordig goed genoeg.
Maar de afkeer ertegen snap ik niet. Ik heb vroeger wel geleend, voor hoogwaardige stereo apparatuur. Maar wel volgens mijn regel, je moet het door verkoop meteen terug kunnen betalen als je je inkomen verliest of de afbetaling niet meer kan betalen.
Nooit spijt van gehad. Ik snap gewoon die bijna morele afkeer van lenen niet. Dat is alles.

2 likes

De meeste mensen die lenen voor producten die ze niet kunnen betalen en niet eens nodig hebben, zijn vaak mensen die door hun schulden in de financiele problemen komen. Wellicht dat jij er beter mee om kan gaan.

Maar ik blijf er bij, als je een ‘high end’ horloge niet kan betalen, hoor je er ook niet mee rond te lopen.

2 likes

Helemaal mee eens. En het is toch beel leuker om er hard voor te werken en je te verheugen!

Nou mogen jullie allemaal zo hard toeteren als jullie willen dat je niet moet lenen voor een luxe artikel, en ik kan zeker de geest van die opmerking waarderen, maar wanneer de rente op de lening lager is dan de inflatie van de prijs van het horloge, dan doe je er financieel dus wel een goede zaak mee. Alle afkeer van geld lenen ten spijt.

3 likes

Dan kun je bijeen PL toch gewoon het horloge verkopen?

Ik zou zelf niet lenen, maar ook niet sparen voor een horloge. Ik heb gezin en verplichtingen (waaronder hypotheek, kinderopvang (DUUR!)).

Horloges koop ik van geld dat echt ‘over’ is, niet het maandelijks opzij gelegde bodempje van de rekening. Wat als je een nieuwe wasmachine of verwarmingsketel nodig hebt?

2 likes

Ik zit nog in andere situatie als student (laatste jaar :)). Maar ik woon al samen met een werkende vriendin dus hier gaan ook eerst de huur en maandelijkse lasten voor, daarna sparen voor de vakantie en dan de kleren, uiteten en andere leuke dingen doen. En wat er dan nog overblijft wordt in een spaarpotje gestopt voor een mooie klok. Die er zeker weten gaat komen!

Sparen voor een huis begin ik wel mee als ik werk heb(hopelijk volgend jaar). Dat is voor mij nu nog een beetje te vroeg.

Kortom ik geniet ervan om lang te sparen voor een mooie klok. De plaatjes en reviews bekijken op internet vind ik al bijna net zo leuk als het horloge zelf hebben!

1 like