hierbij een vraag over een horloge wat ik in 1987 gekocht heb, bij de Bijenkorf, zonder doos of papieren. Was een aanbieding. Ik had het daarvoor in een horlogespecial zien staan van Avant Garde. Het is een quartz, heeft een aparte weergave van datum en en dag en maand.
In 2000 heb ik Eterna om informatie gemaild en het antwoord was dat dit horloge was gemaakt in 1987 in een oplage van 650 stuks.
Omdat ik het nadien nooit meer ben tegengekomen, ook niet op Internet en ik het model, voorzover mijn beperkte kennis reikt, a-typisch vindt voor Eterna, ben ik er nogal gek mee.
Bij de laatste servicebeurt wist de horlogemaker te melden dat op de plek onder de secondewijzeraanduiding, er een maanstand meedraait, alleen niet zichtbaar…
Een heel verhaal, dan nu een paar foto’s (want daar gaat het toch om):
voorkant
achterkant
Wie weet wat voor kaliber hierin zit? Alle informatie is welkom!
Ik denk dat er in dit horloge hetzelfde uurwerk zit als in deze Zenith Defy, zeker omdat er een (niet zichtbare) maanfase inzit. De omschakeling van een maand en dagwijzer naar een schijf met venster is een slechts een kleine ingreep.
Dat het horloge a-typisch is voor Eterna, komt denk ik omdat het uit de jaren '80 komt. Zwitserland was toen een beetje stuurloos op horlogevlak. Nu draaien hun design en marketingafdelingen weer op volle toeren.
Ik heb hier de Communication technique van het ETA kaliber 255481
Zo te zien zou dat m kunnen zijn.
Er bestaan verschillende uitvoeringen van dat werk. Een met de dag en maand venstertjes (door de schijfjes anders te bedrukken kunnen de venstertjes op een andere plaats in de wijzerplaat gestanst worden) en een uitvoering met wijzers voor dag en maand.
Beide uitvoeringen bestaan ook met centrale secondewijzer.
Volgens de beschrijving heeft de kroon 3 posities. eerste stap uittrekken om maand te verstellen, tweede stap achteruit draaien om dag te verstellen, vooruit om tijd te verstellen.
Het document is gedateerd met 1988
Klopt dat met de bediening van je Eterna?