Kijk hier eens:
Wow bestaan ze zo lang. Had geen idee dat Invicta zo’n lange historie heeft.
Die 375 staat voor 9ct lees ik ergens.
Dit antwoord had ik niet verwacht van je “Mr. Invicta”
In elk geval weer een prachtige vondst van een vintage horloge van je favoriete merk, @Chillekasper!
Op het gevaar af dingen te noemen die je al wist:
Een zeer ongebruikelijk exemplaar. Qua design schat ik het op vóór jaren '50: geen shoc protection op de balans. In het achter deksel wat stempels die er op duiden dat het om een 9 karaats (onder gehalte dus) gouden kast gaat. Het bovenste stempeltje ‘9’ + het stempeltje ‘375’ voor 375 gram goud per kilo legeringsmateriaal = 9Kt . De stempels links en rechts zijn waarschijnlijk van de maker en de herkomst en daar heb ik geen info over.
Voorts een zeer ongebruikelijke constructie: de lugs aan het achter deksel! Nog niet eerder gezien.
Het uurwerk heb ik niet geïdentificeerd, maar is Swiss made, het caliber nummer staat misschien onder de balans. Als dat niet zo is, dan waarschijnlijk op de voorzijde van het uurwerk, maar ja dan moet het uurwerk er uit en de wijzers en de wijzerplaat er af. Als het horloge een servicebeurt gaat krijgen gebeurt dat sowieso, dus misschien daar even op wachten. Het zou zomaar een een AS werkje kunnen zijn. Het merk Seeland Watch Co. geeft een duidelijke relatie met Invicta als je op Mikrolisk kijkt.
DE vermelding BWC in het deksel is apart. BWC is als zodanig een gekend deels Duits (Pforzheim) deels Zwitsers merk, maar hier staat BWC London made…
Misschien heeft BWC de kast geleverd voor dit horloge. Maar of het dezelfde BWC is als het BWC horlogemerk heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel een mooie advertentie die ik hier graag meegeef + een link naar meer info over BWC, waarvan ik overigens geen duidelijke verbinding met Invicta vast heb kunnen stellen.
[Geschichte – Schweizer Uhrentradition seit 1924 (bwc-swiss.de)]
Is de caseback toevallig persoonlijk gegraveerd?
Dan zou dat aan de buitenzijde moeten staan, aan de binnen kant zie ik geen andere aanduidingen dan de keurstempels en de fabrikant.
Dat zijn waarschijnlijk servicemarkeringen
Nog even gekeken op BWC London made.
Dan krijg je dit te zien op google afbeeldingen.
bwc london made - Google Zoeken
Diverse horloge merken dus BWC London was waarschijnlijk een fabrikant van horlogekasten. Mogelijk dus ook voor Invicta.
Je hebt gelijk, had ik over het hoofd gezien. Typisch service markeringen ja.
Dat vraag ik omdat vaak 9k goud bestempeld is vanwege een jubileum. Dus specifiek op de caseback.
Ik vind hem ook cool
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Leuke advertentie die ik op ga slaan voor het nageslacht.
Constructie van kast is zo dat glas met lunette eraf moet. Uurwerk met wijzerplaat zit los in de kast.
Dat denk ik ook, zou hij jaren 30 kunnen zijn?
Late jaren '30 zou wel kunnen, maar dan moet je eerst uitvissen welk caliber er in zit. Hij komt me qua configuratie van de bruggen en zo wel bekend voor. Je kunt in Ranfft proberen 'm terug te vinden met de uitgebreide zoekfunctie waarin je de eigenschappen van een uurwerk kunt aanvinken. Ranfft geeft dan (meestal) een lijstje terug met mogelijkheden. Door te vergelijken met zijn afbeeldingen van de calibers vind je vaak wat. Bij de beschrijving geeft hij dan meestal een productiejaar vanaf welk jaar die uurwerken zijn gemaakt. Dat is dan tevens het vroegst mogelijke jaar waarin je horloge gemaakt kan zijn.
Mooi bandje trouwens. Van Ko?