Heeft jouw onspiegelde glas krasjes?

Mijn Citizen saffierglas met dubbele AR coating is gelukkig na 5 jaar nog krasvrij

Je kunt ook gewoon een nieuw glaasje laten monteren

En dan wederom hetzelfde ondervinden. Ik zou graag de buitenste laag verwijderen waarna het gewoon weer een topklok is.

1 like

Mijn godā€¦ff een draad uit 2009 uppenā€¦:weary:

1 like

Fantastisch, zo komt er weer eens wat uit het archief opduieknā€¦ 2009 is al ff geleden :stuck_out_tongue: Wel handig om er weer op voort te borduren zullen we maar zeggen

Met scotch brite kun je ook de buitenste gekraste en ontspiegelde coating verwijderen.
Afplakken, en voorzichtig met het wattenschijfje eroverheen, tussendoor even checken tot het gewenste resultaat is bereikt.

Als het gepatenteerd is is het niet geheim! Opzoeken op espacenet.com, uitgebreid zoeken, met als aanvrager SINN.

Groeten, Hubert Pellikaan

Zou hij zijn post van 6jr geleden nog herinneren?

Mijn Sinn 103 Panda had AR coating aan de binnen- en buitenkant.
De buitenkant had geen krasjes maar in vond de blauwe glans niet passen bij de vintage look van dit model. Heb derhalve de AR coating op de buitenkant en makkelijk af gepolijst. De AR coating aan de binnenzijde is meer dan voldoende om het gewenste AR effect te behouden.
Mijn mening: Krasjes op de buiten coating? Eraf ermee.

@Spoon1 ja inderdaad lang leve de zoekfunctie, daarnaast waarom een nieuw topic aanmaken als er al wat informatie bekend is maar het verder aangevuld kan worden?

De rest van de mensen bedankt voor de inhoudelijke reacties. Ga binnenkort eens in de weer met wat spullen, zal het resultaat posten! Hmmm, in dit topic of toch in een nieuw topic :wink:

1 like

Er staan twee patenten ingeschreven van SINN. Ze gaan niet over krasvrij ontspiegeld saffierglas, helaas, dus daar worden we niets wijzer van. Zit wel een leuke chrono bij !
Het kan wel overigens, krasvrij saffier en ik ga ook proberen dat de DIVING DUTCHMAN dit krijgt.

Needle for e.g. wrist-watch, has needle vane extending based on hub area in freely protruding manner, where vane is formed as unsupported component, and light substance is embedded in component that is made of transparent material
Uitvinder:SCHMIDT LOTHAR [CH]
Aanvrager: SINN SPEZIALUHREN GMBH & CO KG [DE]
DE102007018287 (A1)2008-10-23
Prioriteitsdatum: 2007-04-18

Stopwatch for measuring average speed of vehicle, has tacheometer scale with scale gradations in speed unit, particularly in kilometer or miles per second, which is arranged on dial
Uitvinder:GABEL ARNO [DE]
Aanvrager: SINN SPEZIALUHREN GMBH & CO KG [DE]
DE102007005592 (A1) 2008-08-07
Prioriteitsdatum: 2007-01-31

Ik heb dubbele ontspiegeling op saffier bij mijn steinhart ovm. Na anderhalf jaar nog geen kasje te zien!

Hoewel ik het erg mooi vind dat er geen glas in lijkt te zitten, heb ik ook vrees voor die krassenā€¦ :confused:

Als de dag van gisteren! :smile:

1 like

Ik heb een Omega Planet Ocean 8500 42mm gehad voor ruim 2 jaar die dubbele coating heeft, maar heb nooit een krasje gezien. Ik ben persoonlijk voorstander van dubbele AR coating, in mijn ogen is het mooier omdat je de wijzerplaat beter en dieper kunt zien dan de reflectie die je anders soms hebt.

Ik heb verschillende horloges met zoā€™n laag. Vroeg of laat slijt het er af. Bij eentje (Casio Edfice) begint het aan de binnenkant te ā€˜bladderenā€™. Een Tissot heb ik bij horlogeglas laten voorzien van saffier omdat het me zĆ³ begon te ergerenā€¦
Ik ben intussen al zo ver dat ik die ontspiegeling niet meer op een horloge wil wil.

Op mijn Damasko da36 was het een ramp.
Op mn Aerospace nog niets te zien na 1,5 jaar!