Heeft jouw onspiegelde glas krasjes?

Een vraag die in mij opkwam nav een gesprek met Hubert Pellikaan. Hij vertelde dat hij eerst dubbel ontspiegeld saffier glas had gebruikt bij de bouw van een horloge maar dat er in de laag ontspiegeling aan de bovenkant van het glas kleine krasjes en draagsporen kwamen die dan natuurlijk niet meer ontspiegeld zijn en dus goed zichtbaar afsteken tegen het onbeschadigde deel. Ondanks dat het glas dus helemaal krasvij is, lijkt het toch gekrast doordat de onspiegeling niet meer krasvij is. Dat zou natuurlijk een slachte zaak zijn.

Ik heb zelf wel wat horloges met ontspiegeld glas maar weet niet of dit dubbelzijdig is. Van Ć©Ć©n horloge weet ik dat wel maar dat was bij binnenkomst een wrak (een Breitling die later liefdevol is hersteld door Chris). Het glas had duidelijk krasjes in de ontspiegeling en dat was niet mooi maar dat hele horloge was dat in den beginne niet, dus ik weet niet of dat een referentie is.

Dus vandaar mijn vraag, wie heeft er een horloge met dubbel ontspiegeld glas en heeft dat na een tijdje dragen krasjes in de ontspiegeling, ja of nee?

Is inderdaad het geval, mijn Oris Worldtimer heeft er serieus ā€˜last vanā€™ā€¦ Ik poets die hele laag er gewoon een keer af :wink:

Vooral aan de randen zie je dat de laag deels wegslijt!

Dat is toch bizar? Zo had ik het nog niet gezien maar die buitenste onspiegelde laag is in dit geval dus gewoon een nadeel en bevestigd mijn vermoeden.

Dit is een vast probleem met dubbelzijdige ontspiegeling.

Bij Omega zijn er veel klachten gekomen over de ā€œupgradeā€ van enkel aan de binnenzijde ontspiegelde saffierglazen (SMP) naar dubbelzijdig ontspiegelde saffierglazen (PO).

Gelukkig is met de juiste middelen de buitenste ontspiegeling goed te verwijderen.

yep heb ik ook gehad, en daarom heb ik een aantal x ook de hele laag eraf gehaald.

M.n Superocean Steelfish heeft ook dubbel ontspiegeld glas, echter ik heb nog geen ā€˜krasjesā€™ in de ontspiegeling ontdekt.
Heb ook geen juiste camera om dit hier in beeld te brengen.
Ga dit fenomeen zeker in de gaten houden!

gr Ron

Domme vraag wellicht, maar waarmee poets je de laag eraf?

Nou met wasbenzine kreeg ik her er niet af. Beetje displex en een dremel werkt perfect. Wel even de bezel aftapen

Ik heb een Omega Planet Ocean met dubbel onstpiegeld glas. Hij is pas net nieuw dus nu is alles nog in orde. Maar het is idd een bekend probleem en zodra er zich krasjes gaan voordoen dan zal ik het eraf halen met polywatch.

Nadeel of voordeelā€¦ tsjaā€¦ ligt er maar net wat je belangrijker vindt: ontspiegeling of geen kleine krasjes.

Breitling staat bekent om zijn ontspiegeld saffier.

Ik heb nog geen krasjes ā€¦

Zelf heb ik een Breitling Superocean Heritage van Ć©Ć©n jaar oud. Deze heeft Ć©Ć©n klein krasje in de ontspiegeling. Het stoort me niet, maar als het erger zou worden haal ik het geheel er ook af.

Breitling heeft vlakke glazen waardoor zeker bij duikers de bezel de meeste klappen opvangt. De Omega PO heeft een gebold glas en daarom krast die anti reflectie coating wat sneller.

Ik herken dit ā€˜probleemā€™ heel duidelijk bij mijn Fortis Cosmonaut. Hij is nu 10 jaar oud. Ik had al een tijdje erg kleine krasjes gezien bij een bepaalde lichtinval, maar had er nog niet aan gedacht dat dit in de ontspiegellaag zat. Dacht gewoon aan erg oppervlakkige krasjes in het glas (maar vond dit al wel een beetje vreemd in saffier).
Ben blij nu dus te horen dat dit hem in deze laag zit en dat dit weg te poetsen is.
Overigens heb ik daar geen haast mee. De krasjes zijn erg klein en zoals gezegd alleen bij bepaalde lichtval zichtbaar (bij goed kijken).
De ontspiegeling is daarentegen nog wel erg mooi :slight_smile:

Mijn PO is nu twee jaar oud en er hebben zich nog geen problemen met voorgenoemde krasjes in het dubbel ontspiegelde glas voorgedaan. Zodra ik merk dat dit zijn intrede doet dan zal ik het voorbeeld van Freek volgen.

Raar fenomeen overigens, hier had ik nog niet eerder van gehoord.

Mijn Revue Thommen heeft er ā€œnogā€ geen last vanā€¦ Ik ben tevoorzichtig denk ik :wink:

1 like

Dit is een zeer bekend probleem. De AR-coating (bepaalde oxides, als ik me niet vergis) is veel zachter dan het saffierglas. Meestal zijn de krasjes kleine haarlijntjes, alleen te zien met een bepaalde lichtinval, maar soms zijn het grotere vlakken (bijv. na het poetsen/schoonmaken van je bezel) en dan is het erg storend. Uitwrijven of ā€˜minder makenā€™ van deze krasjes is niet mogelijk.

Weghalen van de gehele laag is het probleem niet (kan zelfs met tandpasta), maar het horloge krijgt er minder ā€˜diepteā€™ door. Een andere ā€˜lookā€™, zeg maar. En niet meer origineel, voor zover dat van belang mocht zijn.

Een lichtpuntje aan het einde van de tunnel: Sinn heeft een AR-coating ontwikkeld welke bijna even hard is als het saffierglas zelf. Dit relecteert niet blauwig (zoals meestal) maar meer grijsachtig. Het is o.a. aangebracht op de U1, U2, UX etc. Het procede hiervoor is door Sinn gepatenteerd en wordt geheim gehouden.

Geachte heren, ik heb dus dit euvel met mijn Sinn UX en ik stoor me er inmiddels mateloos aan. Het horlogeglas is vlekkerig en ik zou dit graag verwijderen. Nu zie ik verschillende opties voorbij komen (polywatch en tandpasta) maar als deze coating zoals in de post hierboven wordt vermeld net zo hard is als het glasā€¦ Heeft iemand hier ook concrete ervaring mee opgedaan voordat ik begin te klooien?

Ik heb er bij 1 klok ook last van, maar gelukkig is het niet heel goed te zien. Mocht het zich gaan uitbreiden dan zou ik er voor kiezen om die laag eraf te halen

Bij de aerospace van Breitling komt het erg vaak voor. Vind het zelf in ieder geval heel erg irritantā€¦ Doet enorm afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.

Ik flipper mijn klokjes meestal voordat er een krasje op zit, laat staan dat de ontspiegeling een krasje oploopt :wink:

4 likes