Ik denk dat reclame in het algemeen wel werkt, horloge reclame ook.
Alleen zijn wij, de echte horloge liefhebbers niet echt de doelgroep, en gaat de meeste reclame aan ons voorbij of heeft zelfs negatieve invloed.
Maar soms is er reclame voor horloges die ons wel heel erg aanspreekt en die dan ook direkt voor deze doelgroep is bestemd, ik noem maar als voorbeeld het boek: Der Katalog zum 50 jaerigenFirmenjubilaeum 1961 - 2011 (Sinn).
Daar wordt ik nu warm van.
Supah schreef:
Ik vind zelf bijv. dat Breitling een gekunsteld vliegtuigimago heeft
Ik eigenlijk niet, er zijn weinig bedrijven die zoveel voor de historische luchtvaart doen als Breitling. Ik vind hun horloges vreselijk (een uitzondering daar gelaten) maar bewonder hun zeer om hun inzet niet hun complete winst in rijkdom uit te keren aan de eigenaren (wie dat dan ook mogen zijn) maar er mee te proberen een gedeelte van de luchtvaart historie vliegend te houden.
Want ga maar in Lelystad aan de curator vragen wat het kost om zo’n kistje als hieronder in de lucht te houden. En voor zover ik begrepen heb uit de pers rondom dit toestel worden de kosten hiervoor merendeels opgehoest door Breitling.
Breitling Fighters zijn ze helaas mee gestopt, maar in hun ogen had die meer dan tien jaar durende sponsoring van WW2 fighters geen nut meer gezien het in het begin van deze eeuw heersende goede financiele klimaat in die scene…
En op de meeste van die kisten was het woord Breitling niet eens te vinden:
En nu iets meer richting het show element is er het Breitling Jet Team.
Dit project zou je nog het beste kunnen omschrijven als een reclame idee…
Dus gekunsteld?? ze hebben er in ieder geval wel de lange adem voor en de centjes…
Werkt het, nee, niet echt, heb al die tijd de driften om een breitling te kopen kunnen weerstaan… maar mijn bewondering hebben ze wel opgeroepen door deze acties, het is in mijn ogen toch wel iets meer dan alleen een reclamecampagne.
Het simpele feit dat jij waardering hebt voor deze vorm van sponsoring maakt dat je een positief gevoel hebt bij het merk Breitling. Dat is ook precies de bedoeling. Breitling snapt best dat dit niet automatisch inhoudt dat iedereen dan gelijk naar de Breitlingdealer holt voor een klokje. Naamsbekendheid en een positief imago en hun “verbondenheid” met de luchtvaart is ze ook “wat” waard.
Andersom kan natuurlijk ook he?
Omdat John Travolta zo prominent als Breitling-drager neergezet wordt krijg ik een negatief merkgevoel…
Je ziet ook vrij veel horlogemerken zich aanhurken tegen militairen, Traser, Luminox…
Lijkt ook redelijk gekunsteld…
Het werkt bij mij niet hebberig-makend in ieder geval…
Wat is er mis met John Travolta?
Meesterlijke vertolking in Pulp Fiction.
Wellicht de privepersoon als lid van Scientology.
Ik denk dat het wel werkt. Als je pilotenhorloge zegt, denk ik in eerste instantie aan Breitling. Bij wat verder denken schiet pas de Mark huppelepup van IWC me te binnen.
En zo is dat wel met meer merken.
Hent Schreef:
Supah schreef:
Ik vind zelf bijv. dat Breitling een gekunsteld
vliegtuigimago heeftIk eigenlijk niet, er zijn weinig bedrijven die
zoveel voor de historische luchtvaart doen als
Breitling. Ik vind hun horloges vreselijk (een
uitzondering daar gelaten) maar bewonder hun zeer
om hun inzet niet hun complete winst in rijkdom
uit te keren aan de eigenaren (wie dat dan ook
mogen zijn) maar er mee te proberen een gedeelte
van de luchtvaart historie vliegend te houden.Want ga maar in Lelystad aan de curator vragen wat
het kost om zo’n kistje als hieronder in de lucht
te houden. En voor zover ik begrepen heb uit de
pers rondom dit toestel worden de kosten hiervoor
merendeels opgehoest door Breitling.http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photo
s/7/6/9/1978967.jpgBreitling Fighters zijn ze helaas mee gestopt,
maar in hun ogen had die meer dan tien jaar
durende sponsoring van WW2 fighters geen nut meer
gezien het in het begin van deze eeuw heersende
goede financiele klimaat in die scene…
En op de meeste van die kisten was het woord
Breitling niet eens te vinden:http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photo
s/8/0/7/0947708.jpgEn nu iets meer richting het show element is er
het Breitling Jet Team.
Dit project zou je nog het beste kunnen
omschrijven als een reclame idee…http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photo
s/0/7/7/2036770.jpgDus gekunsteld?? ze hebben er in ieder geval wel
de lange adem voor en de centjes…Werkt het, nee, niet echt, heb al die tijd de
driften om een breitling te kopen kunnen
weerstaan… maar mijn bewondering hebben ze wel
opgeroepen door deze acties, het is in mijn ogen
toch wel iets meer dan alleen een reclamecampagne.
Dat vind ik dus niet. Dit is (heel slim) imagebuilding. Dit is echt niet Breitling dat zegt: laten we iets terugdoen. Als dat wel het geval zou zijn, dan staat er niet met dikke koeieletters Breitling op de zijkant.
Maar het gaat me niet specifiek om Breitling, dat was slechts een voorbeeld. Ik had ook Longines met Andre Agassi kunnen noemen. Waar het mij omgaat is:
- zijn we ons bewust vd verschillende marketingstrategien en vinden we dat erg/leuk?
- werkt het? Heb je wel eens wat gekocht omdat het imago/beroemdheid/vliegtuig/militair team je een goed gevoel gaf?
supah Schreef:
Waar het mij omgaat
is:
- zijn we ons bewust vd verschillende
marketingstrategien en vinden we dat erg/leuk?- werkt het? Heb je wel eens wat gekocht omdat
het imago/beroemdheid/vliegtuig/militair team je
een goed gevoel gaf?
Het verschilt van persoon tot persoon. Sommigen laten zich door andere dingen motiveren. Maar er zijn best mensen die het wel vindt dat er een beroemdheid, sport, wagen, etc. aan gelieerd is. Is dat het enigste wat bepaald of iemand voor het merk gaat? Waarschijnlijk niet, maar het kan wel een rol spelen. Door allerlei dingetjes bij elkaar op te tellen kan marketing net dat ene zetje geven om voor dat merk te gaan.
Het verschilt ook van campagne tot campagne. Sommige slaan wel bij je aan en andere weer niet. Daarom hebben merken ook zo veel verschillende segmenten en doelgroepen. Een voorbeeld van Omega. Ik heb weinig met Racebolides, maar voor anderen is/was iemand als Micheal Schumacher een grote voorbeeld. En als hij voor een Speedmaster koos (of zelfs maar voor het merk Omega), kan het zijn dat iemand toch net ff wat meer aandacht geeft aan dat merk. Mijn piano lerares vertelde vroeger vol trots dat haar broertje een Omega draagt. Net als James Bond. Toen ik een keer kennis maakte met hem bleek het een Speedmaster te zijn. Zo blijven verschillende dingen bij verschillende mensen hangen.
marnix.moed Schreef:
supah Schreef:
Waar het mij omgaat
is:
marketingstrategien en vinden we dat erg/leuk?- werkt het? Heb je wel eens wat gekocht omdat
het imago/beroemdheid/vliegtuig/militair team
je
een goed gevoel gaf?Het verschilt van persoon tot persoon. Sommigen
laten zich door andere dingen motiveren. Maar er
zijn best mensen die het wel vindt dat er een
beroemdheid, sport, wagen, etc. aan gelieerd is.
Is dat het enigste wat bepaald of iemand voor het
merk gaat? Waarschijnlijk niet, maar het kan wel
een rol spelen. Door allerlei dingetjes bij elkaar
op te tellen kan marketing net dat ene zetje geven
om voor dat merk te gaan.Het verschilt ook van campagne tot campagne.
Sommige slaan wel bij je aan en andere weer niet.
Daarom hebben merken ook zo veel verschillende
segmenten en doelgroepen. Een voorbeeld van Omega.
Ik heb weinig met Racebolides, maar voor anderen
is/was iemand als Micheal Schumacher een grote
voorbeeld. En als hij voor een Speedmaster koos
(of zelfs maar voor het merk Omega), kan het zijn
dat iemand toch net ff wat meer aandacht geeft aan
dat merk. Mijn piano lerares vertelde vroeger vol
trots dat haar broertje een Omega draagt. Net als
James Bond. Toen ik een keer kennis maakte met hem
bleek het een Speedmaster te zijn. Zo blijven
verschillende dingen bij verschillende mensen
hangen.
°°°°°°°°°°°°°
Combinatie Schumacher - Omega is dus precies de reden dat ik NOOIT een Omega zal kopen.
Orisfan Schreef:
Combinatie Schumacher - Omega is dus precies de
reden dat ik NOOIT een Omega zal kopen.
Die combinatie is er al een jaar of twee niet meer volgens is Schumacher met Hublot in zee gegaan
Het heeft zeker effect maar niet bij iedereen hetzelfde.
er zijn mensen die zo met het horloge kennismaken, en het op hun lijstje zetten.
Er is ook veel beinvloeding zonder dat je het echt doorhebt, maar als je een keuze moet maken dan kies je voor wat vertouwd voelt. En ja dat is een gevoel en als je het al heel vaak gezien hebt voelt het vertrouwd…
het imago/beroemdheid/vliegtuig/militair team je
een goed gevoel gaf?
- Het is niet eens de bedoeling dat wij als klant bewust zijn van de marketingstrategie, zolang de strategie maar werkt. Zo ben je je ook niet bewust van de lekkere geur die er in de Bijenkorf hangt, die wel degelijk van invloed is op jouw koopgedrag. Of kleurstellingen en afbeeldingen in een take away, waardoor je ineens trek krijgt in dat ene ding waar je daarvoor nog niets eens aan gedacht had.
- De marketingstrategie is niet gericht op 1 simpel aspect van het merk, maar inderdaad wel op het totale imago van het merk en wij als mens zijn kuddedieren die wel degelijk beïnvloedbaar zijn c.q. gevoelig zijn voor dat soort aspecten. Heus niet iedereen, maar het merendeel wel. Zoals al eerder gezegd is: “als dat niet het geval was, kon het niet uit.” Imago’s kunnen overigens ook om zeep geholpen worden, waarin wij als mens net zo beïmvloedbaar zijn. Vraag dat maar aan Buckler. Al vond je Buckler wel een goed alternatief voor een leuke avond, waarna je gewoon met de auto naar huis kon, na Joepie’s optreden haalde je het niet meer in je hoofd om een Buckler te bestellen. Bij mijn weten komt iedereen wel een keer op het punt dat hij/zij iets koopt waarbij emotie (vaak zorgvuldig opgewekt door de uitgekiende marketingstrategie) een belangrijkere rol speelt dan louter de praktische overwegingen.
Inderdaad sponsoring heeft op mij effect maar dan wel dat ik dan een horlogemerk omzeil; immers de de kosten worden wel afgewenteld op de verkoopprijs van het horloge.
Andersom werkt het snel verzenden van een fraaie catalogus wel wervend; ik doel op mijn positieve ervaring met Sinn; je krijgt binnen 4 dagen (in de kerstperiode!) een
prachtig hufterproof verpakt boekwerk met enorm veel info.
Tsja en dan bij wat lezen raak je verliefd op de Arktis…X(
Een drietal jaartjes sparen (bedrijfsinversteringen gaan voor) en als de verliefdheid dan nog niet uitgewoed is, is de kans van aanschaf groot (ben geen impulskoper).
Moraal vanhet verhaal: snelle hoogkwalitatieve klantvriendelijkeid doet mij veel meer dan krantenpagina’s vol raceteams, sterren etc…