Heel erg vintage

Toen ik begon met verzamelen ging mijn interesse vooral uit naar 7-ties horloges, uit mijn jeugd dus. Maar al snel ging mijn interesse uit naar oudere horloges, ouder dan ikzelf.

Hoewel minder draagbaar vanwege het kleine formaat en kwetsbaarheid zonder incablock heb ik het afgelopen jaar een aantal horloges van voor de tweede wereldoorlog aangeschaft.

Nu nog een stapje verder: Dit exemplaar is volgens mij een Trench Watch: dus uit de periode van de eerste wereldoorlog. Tenminste dat vermoed ik.

De kast is van zilver, met een scharnierende deksel. Dit zit er in:

Het uurwerk loopt niet, maar ziet er vrij compleet uit.
Eigenlijk wel een interessant project dus.
Hopelijk krijg ik deze weer aan het lopen, anders komt hij op het verkoop forum en mag iemand met meer ervaring en betere spullen het een keer proberen.

Mooi horloge, nog dik in het radium! Ik zou Koen ff vragen :slight_smile:

Ik vind het juist leuk om het zelf te proberen.
Deze oude uurwerkjes zijn niet zo ingewikkeld, maar wie weet heb ik hulp van Koen nodig voor onderdeeltjes?

Ziet er gaaf uit! Jammer van de lumen van de wijzers. Weet je welk uurwerkje het is?

Grtz Melvin

@Melvin: Deze moet ik zeker uit elkaar halen, dus ik hoop ergens een merkje/nummer te vinden.
Je hebt gelijk het is storend dat er geen Radium meer in de wijzers zit, maar bij dit type horloges vind je hoogst zelden wijzers die nog lumen bevatten.
En als er nog Radium in zit is dat vaak zo los dat het vrijkomt, dus is het een stuk veiliger als het al weg is.

Mijn beste,

Een bijzonder fraaie verworvenheid!!
Succes met de nodige ‘herstelwerkzaamheden’.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Je hebt gelijk. Het kan haast niet anders bij een horloge van ongeveer 100 jaar oud. Ik wist niet dat Radium zo radioactief bleef. Ik had gedacht dat het tegen deze tijd allemaal onschadelijk zou zijn. Met een halftijd van 1600 jaar is een horloge mega vintage voordat het zo is :+

Vind deze oudjes ook altijd erg leuk , , is het vuiligheid of mis je 2 lagersteentjes in de delen rechtsboven?

gekkehuus Schreef:

, is het vuiligheid of mis je 2 lagersteentjes in de delen
rechtsboven?

Als ik het goed zie is het gewoon vieze ingedroogde olie, dat is goed nieuws want dat zou kunnen betekenen dat schoonmaken en smeren voldoende is om het uurwerk weer aan de gang te krijgen.

Leuke aanwinst, André!

Hoi,

Allereerst, altijd leuke klokjes, die trench watches. Ben persoonlijk VERZOT op die echte oude trench watches, zeker als ze van goede kwaliteit zijn.
T’is echte wel een beetje mazzel hebben, er zijn goede maar ook gedrochten te vinden.

Dat radium vind ik persoonlijk maar link, het heeft een halfwaardetijd van 1600 jaar en het is dus wel degelijk zeer actief. Ik heb een keer een geiger-Müller(meet radioactieve straling)boven een horloge met radium gehouden,
Was voor mij meer dan genoeg reden NOOIT meer een horloge met radium te dragen.
Het zal uiteindelijk wel loslopen, maar ik neem het risico niet.

Het risico valt wel mee, maar het wordt pas link als je ermee gaat ‘prutsen’. Het losgekomen radium is pas echt link. Het is namelijk een ‘none seeker’, ofwel, bij inademen of inslikken hoopt het radium zich op ik je botten, waar zich ook het beenmerg bevind. Kortom, geen fijn idee. Formeel zouden horlogemakers die ermee werken een vergunning en certificering moeten hebben voor het werken met radioactief materiaal.

Wat ik zelf altijd doe is het volgende. Ik controleer voor ik het horloge open of er losliggend radium aanwezig is(poeder). Daarna haal ik als eerste de wijzers en wijzerplaat eraf en deze gaan direct in een goed afgesloten potje met aceton.
Hierdoor worden wijzers en plaat geheel ontdaan van radium. Daarna spoel ik het allemaal goed na en leg ik ze apart tot het in elkaar zetten.

Noem het zonde, maar ik noem het veilig en ik blijf het daarnaast veel mooier.
Heb genoeg horloges doe nog radium in de wijzers en op de plaat hadden zitten op deze manker behandeld.

Daarnaast hebben deze horloges meestal gebroken lagerstenen en roestvaste, omdat ze niet schokbestendig en water/stofdicht zijn.

Vervangen van lagerstenen kan door opnnieuw inzetten van steen ik oude ‘setting’(zit eroverheen gevouwen), of met een stenenpers het huidige gat opruimen en een nieuwe moderne steen inpersen.

De steen van het ankerrad lijkt echt vastgezet met een druppel lijm , en de seconderad steen lijkt ook niet zo netjes. Niet zo raar, in 100 jaar is er vaak genoeg aan gewerkt door mensen die niet zo netjes werken als goed zou zijn geweest.

Daarnaast zou ik de oude veer vervangen door een nieuwe, die oude zijn meestal aardig uitgeput.

Al met al, als het meezit zou een beurtje genoeg moeten zijn hem nieuw leven in de blazen, ik hoop dat je geen verborgen gebreken, kapotte onderdelen en gebroken lagerstenen tegenkomt.

@ Koen,
Bedankt voor je leuke reactie, ik hoop niet dat er lijm is gebruikt voor de lagerstenen :frowning: Maar daar kom ik vanzelf achter.

Het risico van Radium is gering zolang het aan de wijzers en plaat blijft, je moet wel maatregelen nemen als het loskomt. Dus Radium dat stevig zit gewoon laten zitten, anders verspreid je het materiaal alleen maar.
Ik vind het dus jammer dat je bewust radium verwijdert, dat is vaak niet nodig en waar blijft het vrijgekomen Radium uiteindelijk??

Gezien de hoeveelheid straling die radium verspreid wil ik het niet eens dragen, daarnaast zitten er onder het radium mooie omlijnde cijfers, mooier dan radium wat half verdwenen is. Het weggehaalde radium heb ik Vrijwel niet, naar ik zal tzt uitzoeken hoe ik dit verantwoord afvoer. Doordat het is een vloeistof is opgelost is de kans op inademen in ieder geval minimaal. Ieder zijn eigen smaak en voorkeur zullen we maar zeggen :slight_smile:

Ik haal het overigens alleen weg van emaille wijzerplaten, enkel van emaille wijzerplaten. Die vind ik geheel wit met zwarte markers veel mooier dan met half verdwenen radium. Bij alle andere horloges laat ik het wel zitten.

ik zou het radium in lood opvouwen en bij het chemisch depot inleveren, en er bij zeggen dat het radioactief is.
ze verwerken daar ook brandmelders en die bevatten zelfs plutonium. dus radium zal als ze het weten ook wel goed verwerkt worden.

koen Schreef:

De steen van het ankerrad lijkt echt vastgezet met
een druppel lijm , en de seconderad steen lijkt
ook niet zo netjes. Niet zo raar, in 100 jaar is
er vaak genoeg aan gewerkt door mensen die niet zo
netjes werken als goed zou zijn geweest.

Het horloge is binnen en een snelle inspectie leert: Geen lijm maar dik vet.
Gelukkig, dat conserveert maar het hoort er natuurlijk niet.

Opletten waar je het radium-afval stockeert. Het vervalprodukt van radium is het radioactieve gas radon. Dus best in een goed geventileerde ruimte bewaren.