Heiligschennis: SARB033 vs Max Bill

SARB033, ik heb deze nog altijd en zal die waarschijnlijk nooit wegdoen maar in vergelijking met mijn Junghans Max Bill is deze dik en zwaar :-o

“Enige” nadelen van mijn Junghans: geen saffierglas en geen automaat. Is wel te verkrijgen als automaat maar nooit saffier en is omwille van de vormgeving.

Wat zijn dan mogelijke lichte, dunne, automaten met saffierglas? Nomos?

Anderzijds is de SARB een alleskunner. Je kan ermee naar de speeltuin, … .

2 likes

Ik geloof dat custom saffier glas wel mogelijk kan zijn, maar dat daar een flink prijskaartje aan kan hanger.

Maar als je t er voor over hebt, zou Richard van horlogeglas je misschien kunnen helpen. Hij heeft voor mijn shrouded monster een spherisch saffier glaasje gemaakt die heel strak past en steekt ITT andere gebold saffier niet over de bezel uit.

Als je een automaat met saffierglas zoekt kun je ook bij Junghans blijven en naar de Junghans Form A kijken

Wellicht de Hamilton intra-matic?

Is een Form A vergelijkbaar met bv. een Nomos Tangente?

Beide automaten en saffierglas.

Als ik mij niet vergis dan is het binnenwerk van een Form A gebaseerd op een ETA 2824-2. Is dat van een Nomos beduidend beter?

Ik zou dan kijken richting een Nomos Orion.

2 likes

Deze? Vorig model AT, dun en met heel licht gebold saffier…


7 likes

Vergeet ook die walgelijk ondermaatse spatwaterdichtheid niet. De SARB’s zijn 100m WR, net als de meeste GS, Brightz, SARX en SARW horloges.

Zodra ze een Max Bill met 100m WR op de markt brengen ben ik spekkoper, kijk er ook al jaren naar.

Natuurlijk niet helemaal eerlijk als je de SARB op staal draagt en de Max Bill op leer. Ik vind de SARB qua gewicht erg meevallen als je 'm op een NATO of leertje gooit.

De Archimede Klassik 36 two-tone, bijvoorbeeld:

Die zijn echt reteplat, hebben een 50m WR rating en saffierglas. Ik heb zelf de bruine 39mm. Erg comfortabel horloge. Sterker nog, ik heb 'm nu om de pols:


Sorry voor de slechte polsfoto:

Ook Stowa is verbazingwekkend svelte. Een Antea doet 9.2mm dik:
Antea_365_seite_2600

Buiten dat kun je inderdaad ook bij Nomos terecht. De mijne is 9.55mm dik, dus dikker dan de Stowa, maar wel 200m WR:

2 likes

allermooiste bolle saffierglas en dito horloge.

5 likes

Dat dus!

Wordt tijd dat je de sportschool induikt en eens wat ijzer gaat pompen.
De Sarb033 zwaar … jeezzzz …

Heb je ooit een Junghans Max Bill gedragen? Dan weet je wat ik bedoel.

1 like