Helderheid hardlex

Ik heb 2 Seiko horloges met een hardlex glaasje.

Mijn SKX009 heeft een flat hardlex glaasje. Mijn SBBN031 (tuna) heeft een double domed hardlex glaasje.

Ik heb meerdere Seiko’s met een flat saffier glaasje. Ik heb ook nog een ander klokje met een double domed saffier glaasje. Een deel hiervan heeft ook nog enkelvoudig of 2-voudig AR coating.

Nu mijn vraag: waarom heb ik de indruk dat de helderheid van mijn hardlex horloges op een lager niveau ligt als mijn saffieren horloges?

Mijn zoektocht op Google leidt me onder andere naar deze pagina:

De eerste 3 posts lijken alle relevante informatie te benoemen over de verschillen tussen saffier en hardlex (en Seiko’s beweegredenen om hardlex te gebruiken).

Er wordt onder andere een tabel getoond wat suggereert dat hardlex een hogere “light transmission” heeft dan saffier. Op diverse andere plekken lees ik meningen waar men zegt dat een hardlex glaasje helderder is dan saffier.

Dus wat zou de reden kunnen zijn dat ik dit anders ervaar?

Zijn hier Seiko of materiaal-experts die hier meer over kunnen zeggen?

Als je gaat zoeken op dit onderwerp zijn er ook genoeg mensen te vinden die claimen dat saffier inderdaad een hogere afleesbaarheid geeft vanwege betere helderheid.

Wat is jullie ervaring? Pak een Seiko horloge met hardlex glaasje en pak een (bij voorkeur) Seiko horloge met saffieren glaasje en vergelijk. Ik hoor graag jullie mening en ervaring!

Saffier heeft last van hinderlijke reflecties is mijn ervaring.
Bij hardlex is het horloge uit alle hoeken beter afleesbaar.
Het hardlex is op een haar na even transparant als saffier
maar heeft een iets gelige gloed/zweem.
Over het algemeen vind ik hardlex iets prettiger aflezen dan
saffier.

What’s up met je ENTER?

1 like

Reflecties is weer een heel ander onderwerp wat mij betreft. Ik draai mijn pols altijd dusdanig dat ik zo weinig mogelijk reflecties heb gegeven de kijkhoek.

Bij hardlex komt het op me over alsof er een lichte waas in het glas zit. Dit heeft tot gevolg dat kleine details slechter te zien zijn. Het verschil in afleesbaarheid lijkt versterkt te worden bij slechtere afleesomstandigheden (lees: bij minder licht).

Bijzonder dat dit vraagstuk zo weinig reakties oplevert.

1 like

Ik kan ook prima leven met hardlex. Heb het 1 keer vervangen, maar zag geen voordeel. Sommig saffierglas is duidelijk de moeite waard, maar dat zit je wel in een totaal andere prijsklasse dan die van de vervangende saffierglaasjes. Maar uiteraard ieder het zijne.

1 like

Ik kan door het hardlex zelfs de uurwerk vermelding op 6 uur prima lezen.
Dit zijn lettertjes van 1/3e van een millimeter.
Misschien wordt het tijd voor een bril beste MKL :wink:

1 like

Zeker, ik heb hier twee Seiko’s, een hardlex en een met een saffiertje
van Rob Monster.
Ik moet zeggen het hardlex leest beter af, uit alle mogelijke hoeken.
Kan er niks anders van maken.
Het betreft hier vlak saffier en vlak hardlex.
( saffier is AR alleen aan de binnenkant )

2 likes

Dat “spiegelt” ook mijn ervaring :wink: Ik heb ook een door Rob geplaatst, vervangend saffierglas. Om binnen hetzelfde merk te blijven, ik heb bijv. ook een GS met saffierglas. Een wereld van verschil in glas. Als er hardlex op zit, laat ik het daarbij. Bovendien is hardlex in mijn ervaring bijzonder hard. Prima dus :wink:

2 likes

Zeker, ik heb eens een hamer test gedaan op een big military
met de platte kant van de hamer niet stuk te krijgen, dat lukte
allen met de puntige kant van de hamer.

Schrik niet het was een total loss exemplaar met diepe butsen
en een defect 7S36 uurwerk.

En, ik had er al een, met saffier :wink:

2 likes

Youtube. Or it didn’t happen. :smiling_imp:

2 likes

Je zult me op mijn woord moeten geloven :relaxed:
Maar ik was erg verbaast over de klappen dat hardlex kan hebben.
Het is erg taai spul.
Voor mijn andere klokjes met hardlex ben ik nu veel minder bang
voor evt. glasschade.

Ok :slight_smile:

In de praktijk vormen krasjes natuurlijk wel de grootste ergenissen, versplintering komt niet zo vaak voor.

1 like

Over het algemeen leest Hardlex denk ik beter aangezien je hier minder last hebt van reflecties. Echter krast dit glas veel eerder. Als het nou grote of hele kleine krasjes zijn. Het gevolg hiervan is dus dat hardlex na een tijdje minder helder is.

Ik heb 2jr geleden een Damasko DA42 gekocht. Dit horloge bevalt zo goed dat m’n andere horloges de afgelopen 2jr bijzonder weinig draagtijd hebben gekregen. Recentelijk heb ik de Damasko weer eens in de horlogedoos gestop en m’n Seiko SBBN031 tuna weer eens omgedaan.

Onmiddelijk moest ik weer denken aan dit oude topic… wat een verschil neem ik waar…

Damasko met z’n ontspiegelde saffier glaasje… het glas is alleen zichtbaar als je op zoek gaat en het horloge onder de juiste hoek bekijkt.

Seiko domed hardlex glaasje… het glas is enkel NIET zichtbaar als je expliciet gaat zoeken naar de juiste hoek.

Wat een verschil… ik snap het nog steeds niet.