Hele mooie Constantin weisz tourbillon op ebay, twijfel echtheid

Zoals anderen hier al hebben genoemd zijn dit idd. echte tourbillons. Toevallig ben ik in het bezit van een Constantin Weisz tourbillon, gekocht via eBay.
Het klopt dat “Constantin Weisz” een merk is wat in China in elkaar wordt gezet, met een Europees klinkende naam om een horologische traditie te suggereren.
Dit alles betekent nog niet dat het ook allemaal troep is zoals sommigen hier beweren. Ik draag die van mij niet vaak, maar het uurwerk loopt uitstekend en zeer nauwkeurig en voelt solide aan bij het opwinden (handwinder).

Als je graag een uurwerk met tourbillon wil hebben is het heel simpel: Óf je spendeert minimaal 15 - 20k voor een Zwitserse tourbillon, óf je komt uit bij een van chinese makelij die vaak al ver onder de 1k te verkrijgen zijn. Service en onderdelen zijn echter wel een probleem.

Mijn exemplaar heeft een zg. flying tourbillon, dwz is alleen aan de onderkant bevestigd en is niet voorzien van een brug zodat er vrij zicht is op het ronddraaien van het mechaniek:

Verder heeft ie 2 veerhuizen, wat zorgt voor een gangreserve van ca. 70 uur!
Toch niet slecht van die Chinezen!

Some pics:

Het uurwerk komt van overigens van PTS Resources uit Hong Kong, een bekende leverancier voor uurwerken. Dit zelfde uurwerk wordt ook gebruikt door oa. Memorigin en Stuhrling:

5 likes