Hele vreemde Nieuwe Aanwinst - militair (help)?

Ik zag 'm op MP en wilde al weer verder gaan toen toch iets mijn aandacht trok. Huh? Wat…?
Het ging om dit Nivada horloge dat qua plaat iig in niet zo’n goede staat verkeerd, mijn eerste indruk was dat het horloge uit de jaren 50 zou stammen maar ik had ook sterke indicaties voor de jaren 40…

Ik heb een bod gedaan en kon het na wat onderhandelen afhalen. Wat ik niet wist was dat je bij dit horloge het uurwerk inclusief glas en achterkant uit de kast kunt duwen. Leuke bijkomstigheid, dit systeem kende ik wel maar had het nog niet!

Het geheel ligt dus zo uit elkaar.

Het best wel mooie Nivada 1188 uurwerk wat eigenlijk een gepimpt AS 1188 uurwerk is. En daar gaat mijn idee van de jaren 40 weer het raam uit, dit uurwerk werd volgens mijn info (maar ik hoop dat die niet goed is) vanaf 1950 gemaakt?

Maar nu, waarom kocht ik dit horloge? Wel hierom:

De plaat en de tekst daarop: Nivada ?ttentat Stotsaker. Ik zocht het op Google maar kwam niet ver. Met alleen Stotsaker kwam ik op 4 resultaten. Nou had ik al een bruin vermoede wat Stotsaker was maar toch even zoeken. En ik kwam bij deze website: http://daggers.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/7803035676/m/3423028467 een forum voor mensen die verzamelaar zijn van (Nazi) Duitse zaken met nadruk op (steek)wapens. De vraagsteller was er al bijna zeker van dat Stotsaker een Duitse SS-er was:

"There are umlauts over the O and A. I don’t know if he was a member of the SS, or an SS administrator. …I don’t know if the name refers to a watch dealer or the owner."

Enz. Maar de andere drie resultaten waren Zweeds dus ik maar eens online vertaling er op los gelaten. En dan blijkt dat Stotsaker (There are umlauts over the O and A.) Zweeds is voor shockproof (:smiley: Mijn vermoede was juist… :sunglasses:

Maar dan zitten we nog met ?ttentat. Als je goed kijkt (op deze foto’s is het niet zo moeilijk) zie je dat er iets boven de t van stotsaker nog een a hangt. Die is wat verschoven, vraag me niet hoe. Maar dan kom je op het woord attentat wat Duits maar ook Zweeds is voor (moord)aanslag… En dat is toch een vreemde naam voor een horloge. Als Nivada die naam er zelf aan gegeven heeft dan toch zeker niet in een naoorlogse tijd en daarom dacht ik aan de jaren 40. Wat de Nazi’s allemaal besteld hebben weet je natuurlijk nooit. Even ter extra info, Zweden was in de 2e wereldoorlog maar ook altijd daarvoor al erg “Duitsland Minded”.

Het horloge is voor mij dus een mysterie. Het oogt jaren 50, het uurwerk is (volgens mijn info) jaren 50, maar het heeft een militaire uitstraling, de tekst op de plaat doet denken aan de jaren 40… Ik roep de hulp in van de militaire horloge verzamelaars onder ons, de mannen met de kennis en de boeken! Wat is jullie mening over dit vreemde horloge?

Henrik,
Ik heb er geen idee van maar,…

Wat een ontzettend leuk verhaal !!!
Je komt nog eens wat tegen op Marktplaats.!!!

groet
Jorrit

Ik kan je echt niet helpen met het oplossen van dit mysterie.
Maar ik vind het een prachtig verhaal.
Ik vraag me wel af, hoe je dit horloge vind op marktplaats.
M.a.w. hoe zoek je ?

Vr.Gr.JanJ.

het zal henrik ook weer niet eens zijn,altijd wilde verhalen
wel leuk klokje henrik

Zeker een interressant klokje Henrik.
staat er verder nog info op het achterdeksel ?

die omlaag gevallen A van Attentat lijkt mij origineel, symboliseerd een aanslag denk ik.
ik vermoed dat het een horloge betreft van het zweedse verzet in WW2 , die aanslag
zou dan betrekking hebben op het uit de weg ruimen van Onkel Adolf, vandaar die omlaag gevallen A.
er waren in WW2 vele symbolen die anti-duits waren, natuurlijk niet direct herkenbaar voor de duitse bezetter,
maar wel voor gelijkgestemden.

ik kan zo wie zo niks vinden in Knirim over Nivada mbt enige leveringen aan het duitse leger in WW2

groet, André

het verhaal word steeds beter!!!,goed denkwerk andre

Als ik er zo naar kijk denk ik dat het woord attentat niet compleet is. Het zou wat onlogisch zijn als het niet is uitgelijnd tegenover zowel Nivada als de stotsaker tekst. Zoals het nu is en je plaatst de A naar boven, dan staat de laatste T van attentat wel uitgelijnd met de R van stotsaker en zelfs met de laatste A van Nivada, maar de eerste A van attentat staat niet uitgelijnd met de N van Nivada of de S van stotsaker. Dus er zou nog een letter voor kunnen in mijn ogen…
Als ik heeeeeel goed kijk, zie ook iets wat op een vlekje lijkt voor de plek waar de A van attentat moet komen. De missende letter ??

Lag er nog wat in de kast van die letter ? Of iemand die goed in Duits dan wel Zweeds is kan er mischien nog een letter bij plaatsen…

Ik heb hem even digitaal teruggeplaatst die A, hieronder het resultaat, er blijft teveel ruimte over aan de voorkant van het woord Attentat volgens mij.

Edit: taalfouten wegehaald…

pattentat stotsaker wordt dat dan,
gepattendeerd shockproof…

Yaffle

Zou ook kunnen Yaffle, zat zelf te zoeken naar Vattentat, anti magnetisch in het zweeds ??? geen idee, is meer combineren dan weten :slight_smile:

En toen vond ik dit, kan ik ook niet lezen maar staat er wel heeel erg dichtbij Henrik !

http://oldwatch.club.tw/Codetail.aspx?ID=487&Channel=2&Lang=Cht&Model=1#

Oh en je caliber zou dan deze moeten wezen ?? 1955 denk ik dan omdat er op de jouwe 17 jewels op staat.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&0&2uswk&AS_1188

Misschien dat er met ATTENTAT STOTSAKER bedoeld wordt dat wanneer er uitwendige krachten op het horloge uitgeoefend worden in de vorm van slagen stoten vallen etc, een attentat in het klein dus, het horloge hier tegen bestand is.

Hoi dit is een horloge zoals ze door de atelerie gebruikt werd . met een 60 sec outer track.

Goed speurwerk Hent (tu)
Vattentat =waterdicht , bij die Omega geeft toch wel de doorslag, en 17 jewels = naoorlogs klinkt ook aannemelijk.
groet André

Ik zoek niet Jan, ik kijk elke dag even naar de nieuw toegevoegde horloges. En dan alleen in de gebruikte sectie anders zijn het er te veel.

Ik lees net de reacties en bij Andre werd ik erg enthousiast, een plousibel verhaal, toen kwam Hent met uitemate goed speurwerk wat uiteindelijk resulteerde in de oplossing. En dat was toch wel een “major bummer”. Oftewel een dikke tegenvaller :frowning:

Niks spannends dus, een jaren 50 Zweedse Nivada in een best wel slechte staat met een middelmatig uurwerk en een missende letter op de plaat :smiley:

Nou ja, er is wat leuk speurwerk verricht en iedereen heeft er plezier van gehad! En wellicht heeft ook iedereen er weer wat van geleerd. In die zin is het dus geen bummer.
Tenzij… jij een waanzinnig bedrag voor dat klokje hebt betaald. Mag ik onbescheiden vragen hoeveel het klokkie je heeft gekost…?

35 euro. Dat is geen waanzinnig bedrag, misschien wel wat veel voor wat het is.

Tja, dat kun je achteraf constateren. Dit overkomt iedereen wel een keer die op de loer ligt voor mooie vintage horloges. Maar tegelijkertijd lijkt me dat 35 euro geen bedrag is waar je nog wekenlang van wakkerligt met maagpijn…