Helicon De Luxe, wie weet meer?

Een mooi uurwerkje. Economisch gezien in deze staat mss tussen de 30-50€. Als je hem laat opknappen mss meer. Ik zou hem laten reviseren en een nieuw bandje op zetten. De wijzerplaat lijkt nog in goede staat te zijn :sunglasses:

Vermoedelijk een handelsmerk(ookwel “plakmerk”) zoals er destijds 1000en waren. Veelal beroerd gedocumenteerd. Behalve wat afbeeldingen of aanbiedingen van Helicons zie ik er zo snel ook niet veel meer over. Wellicht destijds het huismerk van een kleine juweliersketen?
Afgaande op de vormgeving jaren 60.
Lijkt een prima uurwerkje, robijn gelagerd, schokbescherming. De experts hier weten vast wel uit te vissen om welk uurwerk het gaat. Misschien Duits of Frans aangezien het anders zo prominent op de wijzerplaat gedrukte Swiss Made ontbreekt.
De kast ziet er nog netjes uit en is wat eenvoudig van constructie met de klikdeksel, absoluut niet waterdicht. Prima te dragen maar dus alleen in droge condities. Een typisch zondags horloge.
Het Deluxe slaat wellicht op de het kwalitatief goede uurwerk of de datumcomplicatie.
Een mooi leertje in plaats van de fixo-flex band zal hem goed doen.
Een servicebeurt is aan te raden mocht je er een betrouwbaar horloge aan willen hebben en hem na de grote dag vaker kunnen dragen.
Een polijstbeurt of vervanging van het glas zal de mooie wijzerplaat nog beter doen uitkomen.
Kosten voor dit alles zullen als het uurwerk verder prima loopt en er niks vervangen hoeft te worden, minimaal ergens in de richting van €175-200 liggen afgaande op mijn persoonlijke ervaringen bij het laten onderhouden van vergelijkbare horloges. Een horlogemaker (geen juwelier) in jouw regio kan een betere schatting doen en je aan een mooi bandje helpen. Vanaf ongeveer €25 kun je al een prima leren band kopen.
Die kosten zul je bij een eventuele verkoop van het horloge waarschijnlijk niet meer terugverdienen. Je doet het om dit leuke erfstukje te behoeden voor verder verval.

Een mooi voornemen in ieder geval. Maak er een hele mooie dag van samen!

7 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier wordt ik heel blij van! Ik ga het inderdaad langsbrengen bij een horlogemaker hier vlakbij en zat zelf ook te denken aan een leren bandje wat matcht met mijn schoenen en riem natuurlijk :slight_smile:

Zal de horlogemaker ook vragen of hij weet welk uurwerkje het is, mocht ik er meer over horen koppel ik het hier wel terug!

2 likes

Helicon is geen plakmerkje van een juweliersketen. Het is gewoon een horlogemerk. Het gebruikte uurwerk is een FE (=France Ebauches).
Ik heb ook een paar Helicon horloges. FE uurwerken is niks mis mee. Alleen bij sommige types wil de wijzerwrijving wel eens te wensen overlaten. Bij de FE 140 is dat het geval. Dit type uurwerk heeft bij mijn weten 2 upgrades gehad die allebei te maken hadden met het verbeteren van de wijzerwrijving.
Dus mocht je ooit onderdelen daarvoor nodig hebben moet je wel uitkijken dat je ze voor het juiste type koopt A, B of C.

Het horloge is volgens mij uit de jaren 70 of begin jaren 80, en dus geen jaren 50.

Het uurwerk zou wel eens deze kunnen zijn of een uit dezelfde familie.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&FE_4602A

8 likes

Dat dacht ik ook inderdaad en wilde ik ook aan de draad toevoegen.

1 like

Wow Scudo :raised_hands:

Echt heel knap hoe je deze herkende. Ik heb aan de hand van je link gezocht op de juiste plek, en ik zie met wat moeite 4601A en het FE logo staan geloof ik!

Dus dit uurwerk stamt uit de jaren 70? Mijn schatting was ook gebaseerd op het feit dat Incabloc op de wijzerplaat staat; begreep dat dit sinds eind jaren 60 niet meer wordt vernoemd omdat het gemeengoed was geworden.

Heb op basis van foto’s een indicatie gekregen van de horlogemaker… Voor een fullservice incl glas €285. Vind het wel een heel fors bedrag…

3 likes

Dat is een fors bedrag ja, maar zie het zo: voor dat bedrag koop je tegenwoordig nauwelijks nog een Seiko 5… En dit horloge heeft een beetje persoonlijke geschiedenis voor jou.

Ik ga uiteraard de beslissing niet voor je nemen, maar persoonlijk zou ik het doen.

1 like

Helemaal eens en natuurlijk

maar wel een heel persoonlijk horloge met een mooie herinnering. En chargerend op het totaal aan uitgaven van een bruiloft valt het wel mee :wink:

1 like

Haha hebben jullie wel gelijk aan :sweat_smile:
Zal er nog even goed over nadenken. Bedankt voor jullie hulp, echt top!

Je kan altijd even kijken bij een andere horlogemaker.

Zelf heb ik wel goede ervaringen met Toke/Tokes. Zit wel in regio Nijmegen.

Loopt hij slecht dan? Als het alleen voor je trouwdag is, dan maakt een minuutje voor of achter lopen toch niet zo heel veel uit? Glaasje ziet er ook niet dramatisch slecht uit. Dan ben je er met een bandje. Wil je hem vaker dragen, dan is een service natuurlijk aan te raden.

Dat idee heb ik eigenlijk niet.

Durfde hem niet te ver op te winden maar net even met de stopwatch van mijn telefoon ernaast een paar minuten getimed en lijkt binnen de seconde nauwkeurig. Nu iets verder opgewonden en kijken hoe het over een dag gaat.

Kun je een horloge te strak opwinden o.i.d.? Sorry geen ervaring met mechanische horloges haha…

Ik overweeg inderdaad om het voor de bruiloft alleen te laten bij het bandje, misschien nog even overleggen met de horlogemaker of een service light of alleen het glas ook een optie is.

Een handwinder zoals de jouwe zal op een gegeven moment flinke weerstand geven bij het opwinden. Dan stoppen.

Als je het niet regelmatig gaat dragen zou ik er niets aan doen.

1 like

Niet veel horlogemakers die dat accepteren. Geen waarschijnlijk. Is een beetje zoals bij een grote beurt voor je auto, vragen om de oliefilter te vervangen maar de oude olie niet te verversen. Schiet niet op.

Goed onderhoud valt niet half te doen.

Persoonlijk zou ik heb wel degelijk laten servicen. Over een paar decennia kan je dit horloge doorgeven aan de nieuwe generatie. Het horloge van opa en trouwerij van pa/oom. Prachtig is dat.

Met nieuwe olie vormen ben je waarschijnlijk 7 jaar verder voordat de volgende service beurt nodig is. Onder de 4 euro per maand… valt wel te overzien toch?

3 likes

Mooi horloge, leuk en bijzonder dat je zo’n gaaf exemplaar van je grootvader hebt georven. Een nieuw bandje zal al wonderen doen. Wat mij betreft ook zeker de moeite waard om te investeren in een goede servicebeurt inclusief glas. Het horloge van mijn grootvader heeft in servicekosten ook een veelvoud gekost van de dagwaarde, maar dat weegt niet op tegen de emotionele waarde. Als je verse bruid niet oplet gewoon een paar enveloppen achterover drukken en je hebt je servicebeurt bij elkaar😉

Overigens heb ik me ooit laten vertellen dat je als bruidegom (en bruid) geen horloge hoort te dragen op je bruiloft. Dit omdat het een feestelijke aangelegenheid is en je daarbij niet op de tijd hoort te letten. Maar daar zou ik me weinig van aantrekken. Alvast een mooie bruiloft gewenst!

2 likes

Thanks, heb het horloge gisteren helemaal opgewonden en vanmorgen liep het 8 seconden voor. Niet perfect dus, maar alleen voor de bruiloft prima.

Heb ik ook gehoord inderdaad, maar trek ik me inderdaad niets van aan :stuck_out_tongue_winking_eye: des te minder erg dat het niet perfect op tijd loopt, toch?

Klinkt als een goed punt, kan ik me in vinden. Echter, ik heb het horloge nu gekregen om te dragen op de bruiloft, maar daarna denk ik dat het de bedoeling is dat ik het terug geef aan mijn moeder. Dit hebben we niet echt duidelijk afgesproken, haha.

Voorlopig ga ik daarom denk ik alleen een leren bandje doen, servicebeurt ga ik dan denk ik later doen als ik het horloge wellicht mag houden. Zal het denk ik alleen dragen op speciale gelegenheden maar ik vind het ook vooral mooi om het ooit door te geven aan het nageslacht!

3 likes

I stand corrected! Ik deed die aanname omdat de ons aller bekende Mikrolisk database geen zoekresultaat gaf bij deze naam.

Leuk om te zien dat de leeftijd jonger uitvalt dankzij de determinering van het uurwerk. Mooi speurwerk. De zwarte wijzers vond ik al wat modern ogen voor bij mijn schatting van jaren 60.

Blijft een leuk tijdloos horloge met een mooie geschiedenis!

Heb het horloge vanmiddag bij Movements in Hengelo langs gebracht voor een nieuw glas en de kast wordt gereinigd. Kosten €45,- dat vond ik een hele prima prijs! Meteen een mooi leren bandje bij gezocht.

De servicebeurt laat ik op een later moment waarschijnlijk nog wel een keer doen.

Voor nu allen hartstikke bedankt voor jullie hulp en deze prettige eerste ervaring op dit forum! Ik denk dat ik hier wel vaker zal rondkijken :smiley:

9 likes

Dat is een mooie kwaliteitsband, zal goed staan. Opa’s horloge mag weer gezien worden.
Veel draagplezier en nogmaals een mooie dag! Niet vergeten op tijd op te winden, je wilt dan echt niet te laat komen :wink:

Beste,
Leuk horloge en mooie nieuwe lederen band hierbij,
Horloge is volgens mij uit 1e helft van de zeventiger jaren.
Helicon was een handelsmerk, er bestond toen geen Helicon fabriek waar deze horloges werden geproduceerd.
Vaak, zoals ook bij dit horloge, werden er france uurwerken gebruikt.
Met vriendelijke groet
Jan.

1 like