Helicopter winding

Goedenavond allen,

Een tijdje geleden kwam ik er achter dat mijn Tudor BB36 een apart geluid maakt bij het handmatig opwinden, en stroef windt. De horloges worden in roulatie gedragen, maar dat houdt dus ook in dat ze geregeld stil komen te staan (en ik de horloges handmatig opwind om op gang te krijgen). Na het e.e.a. op internet op te zoeken kwam ik op de term “helicopter winding”. Zover ik begreep houdt dit in dat de rotor meedraait wanneer het horloge handmatig wordt opgewonden, en dat dit niet de bedoeling is.

Gelukkig is de Tudor het enige horloge met een closed caseback, dus heb ik mijn andere horloges plat neergelegd met de see-through caseback naar boven gericht. Daarbij kwam ik erachter dat mijn Tissot PRX, en Certina DS action beide een spinnende rotor hebben bij het handmatig opwinden in platte positie. Volgens mij is de Powermatic 80 van deze horloges gebaseerd op de ETA 2824, welke weer in de Tudor zit. Het enige horloge dat geen last had hiervan was de Longines Record.

Mijn vraag aan de experts op dit forum is dan ook of dit normaal is, of ik met 3 horloges zit die een servicebeurt nodig hebben. De Tudor is 4,5 jaar oud, de Tissot en Certina niet meer dan 2,5 jaar. Alle drie winden handmatig met aanzienlijk meer weerstand dan het L888.4 uurwerk van Longines.

4 likes

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of er iets mis is maar ik weet wel dat mijn Longines Conquest met erg weinig weerstand opwindt. Ik moet soms echt luisteren omdat ik het gevoel heb dat er niet gewonden wordt.

Ben geen expert, dus snap het probleem niet zo?

Zal uitdroging van het automaat gedeelte zijn (rotor), heb t ook eens gehad. Dat is toen verholpen door @PeterLC . Het ging om een Selita SW200.
Als ik het me goed herinnerde was het automaat gedeelte erg droog, waardoor de boel een beetje verkleefde.

1 like

Tja, met die Powermatics zit je met de beperkte servicebaarheid. De Tudor kan gewoon volledig geserviced worden. Veel mensen denken dat de wisselaars (raderen) - daar gaat het mis - vervangen moeten worden; is vrijwel nooit zo. Ze moeten wel met exact het juiste spul gesmeerd worden. Daarna geen problemen meer. Kan i.c.m. een volledige servicebeurt. De wisselaars zetten de energie van de rotor om in het opwinden van de veerton.

Als het uurwerk van de Tudor verder nog top lijkt en toont op het afregel-beeldscherm, kan een deel-service (automaatgedeelte) eventueel ook.

4 likes

De servicebaarheid van de Powermatic is toch vrijwel identiek aan die van de basis 2824-2? Zelfs de versies met de kunststof onderdelen in het escapement kunnen voor zover mij door Tissot gecommuniceerd is volledig gedemonteerd en geserviced worden zoals voorheen. Bij lastigere reparaties houden ze zich wel het recht voor om een ruilexemplaar te installeren, dat wel. Maar goed, dat zal met andere goedkopere binnenwerken van bijvoorbeeld Seiko en Miyota niet anders zijn.

1 like

Heb er nog geen hier gehad; maar het automaatdeel zal allicht geen problemen opleveren voor een deel-service. Smering van de raderen moet na schoonmaak met Lubeta V105. Koop je niet op elke straathoek.

1 like

Ik heb dit al 2x gehad met mijn Echo/Neutra (microbrand). Hierin zit een Selita uurwerk. Beide keren heel netjes door fabrikant opgelost.

Bedankt allemaal! Het is mij in ieder geval duidelijk dat het niet normaal is dat de rotor meebeweegt en er iets mee moet worden gedaan :sweat_smile:

1 like

Is bij dit uurwerk een van de eerste dingen die ik leerde te herkennen destijds. Vlak liggend kan-ie altijd wel een beetje de neiging hebben te bewegen tijdens opwinden. Maar hij mag dat toch net niet doen. En zeker hangend - verticaal - mag-ie absoluut niet bewegen.

Helikopteren is in de meeste situaties inderdaad ongepast

4 likes

image

Nee is idd niet heel best voor het uurwerk…

2 likes

Peter,

Voor mijzelf heb ik een oplossing van 10ml thinner en ± 4 druppels 9010. 20 druppels is ±1 ml. Dat werkt prima. Thinner laat bij verdampen geen resten na, terwijl benzine dat, in zeer geringe mate, wel doet…

Op site hebben ze het over 1000ml benzine en 33 ml 9010.

1 like

Ik dep altijd braaf de wittige restjes weg met Rodico. Dat liever dan het pure gif dat thinner is, in mijn kleine werkruimte te gebruiken…

2 likes

Dat is natuurlijk waar. Maar ook benzine hoort daar toe. Het gaat slechts om zeer kleine hoeveelheden wat verdanpt moet worden. Zo weinig zelfs dat je het amper kan ruiken.

Controleer wel even de tappen van de wissellaars, die willen nog wel eens ingelopen zijn, ziet er dan uit als een paddestoeltje onder de loupe.

Als de tappen nog strak zijn dan kun je meestel wel Peter’s smeeradvies gebruiken en als er inloop sporen zijn dan vervangen.

1 like

Even langsgegaan bij Gassan (toch nog garantie op het horloge), en die hebben het horloge geïnspecteerd. Bleek niks mis mee te zijn :sweat_smile: . Toch bedankt allemaal voor het meedenken!