Helios, Deutsches Heer

Dit zakhorloge lag in een rommelbak op de rikketik, en werd voor een klein prijsje gekocht.
De opwindas en kroon ontbraken, maar gelukkig vond forumlid PaulK er nog een paar in zijn rommeldoos.
Hij monteerde gelijk de balans goed in het lagersteentje en het horloge tikte als een nieuwe.

Het horloge viel op door de zwarte wijzerplaat en het schroefdeksel.
Toen het horloge thuis nog eens beter werd bekeken viel de D voor het serienummer, en de H erna op.
Deze letters had ik vaker gezien op Leica camera’s uit de tweede wereldoorlog en deze waren van het Duitse leger geweest.
DH betekend Deutsches Heer.
Het horloge dateerd uit 1939-1945

De horlogekast bestaat uit twee delen en het schroefdeksel heeft vier uitsparingen.
Het uurwerk is Zwitsers, van het merk FHF kaliber 2144.

Alle Zwitserse zakhorloge uurwerken die aan het Duitse leger zijn geleverd hadden Schokdemping voor de balans, dat is vrij uniek.

Hier de Helios tussen drie Engelse colega’s.
Groet. Chris

Mooie aanwinst! (tu)

Zoals wel vaker, vind ik het uurwerk nog mooier dan de rest. Met name de gouden accenten en schroefbalans zien er fantastisch uit. Zou er een markt zijn voor glasbodems voor zakhorloges? :wink:

Groeten,

Martin

Mooie horloges Chris,

Koesteren, de onderdelen zijn zeldzaam.

Ja Martin, zo’n zakhorloge wordt alleen aangeschaft als er een leuk uurwerk in zit.:slight_smile:
Glasbodems voor zakhorloges kunnen inderdaad gouden handel zijn,voor Amerikaanse zakhorloges bestaan deze kasten met aan twee zijden glas al zo’n tachtig jaar.
Ze werden gebruikt door vertegenwoordigers die de horlogezaken langs gingen.
Groet, Chris

Vet! Bedankt!

Ferrie Schweitzer liet net weten dat m’n zakhorloge klaar is, fijn want ik heb het ding gemist. Heerlijk zoals het ding kan “tikken”.
Hoe klinkt die van jou?

Ik vind overigens dat de zakhorloges vaak een ondergewaardeerd item zijn. Onterecht!

Als Ferrie het zakhorloge onder handen heeft genomen moet het haast wel een Omega zijn.
De helios klinkt niet erg anders dan de andere zakhorloges.
Dit zakhorloge klinkt overal bovenuit
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,67317,67317,phorum_session_v5=3c482d2e5352202e529b83d262fe3449#msg-67317

Gaaf hoor, en dat dat D-H de verkoper niet was opgevallen… dat is nog eens een gelukje B)-

Henrik Schreef:

Gaaf hoor, en dat dat D-H de verkoper niet was
opgevallen… dat is nog eens een gelukje B)-

Inderdaad, een gelukje ja!

Ik ben zelf al zo lang op zoek naar een mooi DH zak of polshorloge maar daar worden in de regel altijd hoofdprijzen voor gevraagd.

Mooi man, zo een stuk historie. Ik heb zelf een Stabila polshorloge (WW II officiershorloge volgens de Knirim bijbel). Jammer dat dit zwarte bladzijden zijn uit de wereldgeschiedenis maar wat een geweldige instrumenten konden ze maken…

Dat lijkt me een mooi boek van konrad Knirim, meer dan 600 bladzijden zelfts.:slight_smile:
Alleen de prijs van 185 euro weerhoud me voorlopig van de aankoop.:frowning:
Misschien wel eens leuk om het Stabila Horloge ta laten zien.
Groet. Chris