Heliumventiel

Beste mensen,

Bij deze zou ik een technisch vraagje willen stellen, weet iemand misschien de werking van een heliumventiel of gasvalve, uit te leggen ? Ik zit te denken aan een Seadweller of een Superocean Steelfish (niet echt te vergelijken natuurlijk) . Ik dacht dat op grote diepte de druk aan de buiten en binnenzijde van de kast zo hoog wordt dat er helium gevormd wordt, en dat door de druk kan ontsnappen uit het ventieltje, of zit die helium al in de kast voordat je gaat duiken ( lijkt me sterk, maar goed) : zit je hele atelier vol helium als je horlogemaker bent en de kast opent !?
Is zo’n horloge moeilijker te onderhouden ( ander horloge van mij moest na batterijwissel weer waterdicht gemaakt worden, hoe zit dat met die ventielhorloges ) of maakt het niet uit ( zijn automaten, weet ik)

mvg,

Ed

Hier het verhaal:

Wanneer je gaat duiken dieper dan een bepaalde diepte (ik meen een metertje of 70) kun je niet meer volstaan met normale perslucht om te ademen.
Daarvoor moet je dan een mixgas gebruiken en word ook wel heliumgas genoemd.
Een bijkomend nadeel bij deze diepten is de tijd die nodig is om te de-comprimeren, daarvoor worden professionele duikers in een duikklok geplaatst die naar die diepte word gebracht, vandaar uit kunnen de duikers hun werkzaamheden verrichten.
In zo’n geval hoef je dus maar een keer langzaam omlaag en ook langzaam omhoog en dat scheelt dus veel tijd. Time is money bij professionele duiken.

In die duikklok word dus ook dat mixgas gebruikt en nu pas komt het heliumventiel erbij, want zolang je onder water zit is er niets aan de hand… Tijdens het verblijf in de duikklok (kan behoorlijk lang zijn) kruipt het helium door de pakkingen het horloge in, mocht je nu gaan stijgen en de druk daalt in de duikklok knalt je glas uit je horloge aangezien de druk in het horloge min of meer hetzelfde is dan de druk op de maximale diepte.

Dit effe heel in het kort.

Wanneer het horloge een heliumventiel heeft zit er een ontluchtingsventiel op het horloge, wanneer de druk binnen veel hoger is als buiten, gaat dat ventiel even open en de druk loopt terug. Sommige types moet je effe open draaien met de hand zoals een Seamaster van Omega, overigens is ook dan nog waterdicht… Bij het onderhoud van zo’n horloge zullen zeker de afdichtingen van het ventiel vervangen worden, verder nog nooit problemen over zo’n ventiel gehoord.

Als je slim bent neem je een professionele Seiko diver, want die hebben geen heliumventiel nodig ! Onder het motto: Wat er niet in komt, hoef er ook niet uit !! :D:D:D

Overigens is er veel discussie over het nut van deze ventielen. Gewone sportduikers hebben ze niet nodig, professionele duikers houden op een andere manier de tijd bij, meestal niet met een rolex.

Beste Lucien,

Bedankt voor je reactie, heb er zeker wat aan, interessant wel allemaal.

Mvg,

Ed