Na demontage van een PUW 463 uurwerkje vond ik opeens een onbekend onderdeeltje in mijn ultrasoonbadje :
Het betreft een ringetje met diameter van zo’n 2 mm. en een gat van 1 mm. Dikte misschien 0,3 mm.
Ik heb geen idee waar het voor is, of waar het vandaan is gekomen.
Het moet ergens aan vastgeplakt hebben gezeten en pas bij reiniging losgekomen zijn.
Heeft iemand enig idee waar ik dit ringetje terug moet plaatsen ?
Hallo Bas,
Het ringetje (kroonradring 422) hoort bij het kroonrad (420). Dat is het rad wat de opwindstift (dmv het schakelrad) verbind met het palrad. De kroonradring past om een soort busje, daaromheen komt het kroonrad. Het geheel wordt vastgezet met een schroef met links draad.
Succes, groeten Martin Meijer.
Hallo Bas,
Het ringetje (kroonradring 422) hoort bij het
kroonrad (420). Dat is het rad wat de opwindstift
(dmv het schakelrad) verbind met het palrad. De
kroonradring past om een soort busje, daaromheen
komt het kroonrad. Het geheel wordt vastgezet met
een schroef met links draad.
Succes, groeten Martin Meijer.
Volgens mij is dit correct.
Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat het ‘ringetje’ soms zeer moeilijk los komt. Zeker met de beperkte trekkracht van een pincet.
Maar na het wat te proberen lukt het zeker!
Klopt, toen ik een keer wist dat het met het kroonwiel (= kroonRAD) te maken had had ik het snel gevonden.
Volgende probleem : De opwindveer is kapot. Het achterste stukje dat moet zorgen dat de veer niet doordraait is eraf gevallen.
Iemand enig idee waar ik een nieuwe veer kan vinden ?
Firma’s zoals Friedrichs en Cousins hebben allerlei veren, maar ik weet niet welke ik moet hebben