Zojuist wou ik de datum goed zetten van mijn tudor fastrider blackshield reff. 4200cr alleen nu blijft hij haken tussen 13/14 en doet hij het niet meer… iemand enig idee wat ermee is?
heb even het uurwerk opgezocht, is een 7753 of een Sellita SW500. Als je zegt “zojuist”, zou je buiten de gevarenzone moeten hebben gezeten - tussen pakweg 20:00 en 04:00 mag de datum niet worden verzet. Al eens in wijzerverzetstand gezet, en helemaal doordraaien tot de volgende datumverzetting…?
Wat werkt er niet de normale verzetting of de snelverzetting?
Als de normale verzetting niet meer werkt of steeds op een wisselende tijd dan is de vinger losgekomen van het datumverzetrad, dat is een kwaaltje bij dit uurwerk.
Overigens als het snelverzet rad goed gesmeerd is dan kan je nooit iets kapot draaien ook als die in de datumverzetting staat maar daar kun je niet altijd vanuit gaan dus better safe than sorry.
Gekscherend is die toch van 13/14 naar 14 geschoten uit zichzelf… ik ga het in de gaten houden… als die vannacht naar de 15 schiet zal het wel snor zitten denk ik…
Gewoon even handmatig de tijd doordraaien en kijken of die juist verzet daarna doordraaien naar de huidige tijd en de datum instellen zo weet je meteen of alles nog goed functioneert.
Helemaal waar. Maar dan moet je nog steeds best wat kracht overwinnen, waardoor op termijn alsnog die vinger er af kan gaan… Groot gelijk dat je beter op safe kunt gaan.
Ik zou bij zo een kostbaar horloge ook liever op safe spelen. Zou de kroon uittrekken naar de tijd verstel stand, zodat het uurwerk stil staat. (Als dit type tenminste een seconde stop functie heeft)
En dat ie op 15,16,17, etc wel goed verspringt, betekent niet dat er op 14 geen probleem is.
Dus ik kan hem het beste testen door hem met de tijd meer malen over 00:00 heen draaien tot dat hij weer op 14 staat?
Neeee…
Kijk, de kroon heeft drie posities; dat weet je denk ik ook. De snelverzetstand is de middelste. Als je horloge nu goed op tijd staat (dus niet op 3 uur 's nachts), zit je sowieso safe door de snelverzetting te gebruiken. De datumschijf moet dan zonder enige weerstand doorklikken.
Wat er wanneer en hoe precies is gebeurd, kan ik uit je post ook niet opmaken. Wel kan het inderdaad zijn dat er een braampje op de datumschijf-tand in de buurt van de 14 zit. Dat kan dan weer ontstaan zijn door incorrect snelverzetten (rond middernacht).
Als er ook maar iets aan defect is, moet er helaas wel veel verwijderd worden (wijzers, wp, uurwerkonderdelen) voor het opgelost kan worden.
Ok klinkt allemaal nog best complex… ik denk dat ik hem zo gewoon laat doordraaien hij staat nu weer op 14 en als ik er volgende maand weer problemen mee ondervind breng ik hem wel naar schaap en citroen… het horloge komt uit 2018 wat zou dan aan te rade zijn om hem voor een beurt weg te brengen?
Welnee joh. Garantie-claim! Je kunt het altijd proberen. Merk maakt winst genoeg. Bovendien is het niet zeker of het aan jou ligt.
Kijk het eerst eens even aan. Die datumverzetting is echt gevoelig bij deze uurwerken. Heb met de dagschijf (heb je gelukkig niet) ook al een paar keer gedoe gehad.
Ik heb hem alleen niet bij schaap gekocht of maakt dat niet uit voor garantie?
Ik heb hem gekocht bij een chrono24 handelaar die zegt horloges op te kopen die niet opgehaald worden bij bestelling… het horloge is oorspronkelijk voor portugal geleverd… en op de papieren staat 2018
Het papierwerk moet wel kloppen natuurlijk - maar garantie is internationaal.
Ja ok thanks voor de hulp ik ga het even aankijken en zo nodig breng ik hem weg
Je kan toch gewoon de kroon helemaal uittrekken en dan de tijd een maandje door blijven draaien. Ben je wel even zoet op de ze regenachtige dag. Of zeg ik nu iets doms?
Vindt je minuutpijp-rondsel niet leuk in dit uurwerk…
Oké niet naar mij luisteren! Bedankt Peter!
@Pantoffelheld9
Dit uurwerk heeft maar 2 kroon standen, een opwindstand en wijzerverzetstand.
Da datumsnelverzetting zit aan de linkerkant van de kast met een corrector, die kun je indrukken met een pinnetje of tandenstoker.
Wel zorgen dat je de snelverzetting niet gebruikt rond middernacht.
Wat het makkelijjste is gewoon de wijzers even doordraaien totdat de datum versprongen is, dan zet je hem op de juiste tijd en dan ga je de datum instellen dmv de corrector.
Bij deze Tudor zit de corrector alleen op 9u ipv de standaard 10u