Exact… je staat volledig in je recht en hebt alles gedaan wat je kon. Persoonlijk was ik bij de tweede reparatie al uit mijn dak gegaan, maar dat is wellicht mijn ongeduldige aard. Laat je niet afschepen…
Onhoud goed: het horloge heeft NIET 1,5 jaar goed gefunctioneerd, maar slechts een half jaar !! Daarmee is eigenlijk al genoeg gezegd: de leverancier (juwelier in dit geval) heeft jou een ondeuglijk product verkocht. Zelfs al zou de garantie-termijn reeds zijn verstreken, dan nog is het niet te verwachten dat een klok van 350 euro bij normaal gebruik en zonder aanwijsbare reden stil valt. Dat dit al na een half jaar gebeurd sterkt alleen jouw positie in deze. Laat de juwelier ook het probleem niet afschuiven op Tissot !! Jij hebt met Tissot geen ruk te maken… de juwelier heeft jou dat horloge verkocht, dus het is ook ZIJN pakkie an om de juiste service te verlenen, zo werkt dat nu eenmaal op de consumentenmarkt.
Bekijk ook de algemene leveringsvoorwaarden van de juwelier eens goed (die moet hij je geven als je daarom vraagt), wellicht op een website? Vaak zie je dat bij 3 keer reparatie voor hetzelfde probleem een nieuw exemplaar ter vervanging moet worden aangeboden. Check ook of de juwelier lid is van een branche-organisatie (zoals de BOVAG bij auto-garages), vaak heeft een branche-organisatie ook een aantal spelregels waar de leden zich aan dienen te houden.
Bedenk even goed wat voor jou de ideale situatie is: wil je dit horloge graag houden (al dan niet een nieuwe), of wil je liever geld hebben, zodat je (ergens anders?) een ander horloge uit kunt zoeken. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je het liefste gewoon een nieuw horloge wilt (dezelfde dus).
Afschrijving (dus tegoedbon voor minder dan het aankoop-bedrag) zou ik alleen mee akkoord gaan wanneer die wordt berekend op basis van de eerste keer dat het horloge kapot ging (na 6 maanden dus), of eventueel (maar niet te snel toegeven op dit punt) de termijn dat het horloge daadwerkelijk in jouw bezit was en je het kon dragen (= 1,5 jaar, waarvan de totale tijd in reparatie wordt afgetrokken). 175 euro afschrijving voor 6 maanden is niet in geen enkel opzicht reeel.
Wat ik zou doen als ik nu in jouw schoenen zou staan:
Probeer het nog een keer vriendelijk bij de juwelier, benadruk nog een keer dat je van een juwelier en een horloge-merk met een goede naam een veel betere service had verwacht en geef ook aan dat je bereid bent hiermee verder te gaan indien er niet op je wensen (nieuw horloge) wordt ingegaan.
Komt er weer niet meer uit dan zo’n beledegend aanbod… dan kun je het wat harder gaan spelen… Tip die ik je in ieder geval kan geven is: kom beslagen ten ijs !!
Heb je toevallig de consumentengids? Of ben je lid van de consumentenbond? Dan is kort beraad hiermee zeker aan te raden. Zelfde geldt voor rechtsbijstandsverzekering. Heb je beide niet, dan kun je altijd even bij een rechtswinkel informeren (die is volgens mij gratis)… Een korte uitleg van de situatie van jouw kant en een aantal juridische steekwoorden van hun kant helpen je vaak al behoorlijk op weg. Maar zoals ik al eerder zei zou ik zowieso eens even hun eigen algemene voorwaarden bekijken, misschien geeft dat al genoeg houvast.
Zoals ik al zei, ik ben het er wel mee eens dat je eerst moet proberen er op vriendelijke toon met de juwelier uit te komen. Maar vergeet niet dat een schop onder de kont zomaar opeens een snelle afwerking tot gevolg kan hebben. Mijn ervaring is trouwens dat je dit het beste schriftelijk kunt doen en niet een scene moet gaan schoppen in de winkel. Dan kun je goed nadenken over de bewoordingen die je gebruikt en heeft de juwelier ook de tijd rustig over jouw pittige brief na te denken en vervolgens met een WEL passende oplossing te komen. Als daar niet uitkomt wat je wilt (nieuw horloge bijvoorbeeld), dan werkt het vaak erg goed dezelfde brief (of mail) naar de Nederlandse importeur van Tissot te sturen. We hebben het hier over sieraden/ luze artikelen en in die business staat en valt alles met een goede naam (en dus goede service)… als je de juwelier (of Tissot zelf) daar even fijntjes aan herinnerd, zou het me verbazen als ze je niet WEL op de juiste manier verder helpen.
Heel veel succes ermee!