Help! Garantie op Tissot horloge, maar wordt niet gemaakt!

Beste forumleden,

Na enige rondzwerving op het internet ben ik op dit forum uitgekomen in de hoop dat jullie mij zou kunnen helpen. Het volgende is het geval.

In maart 2007 kocht ik een Tissot PRS 200 ter waarde van €350,- bij een gerenommeerde juwelier. Na een half jaar bleek dat dat het Tissot-horloge regelmatig stil viel en vertoonde dit gedrag steeds intensiever. Hierop deed ik aanspraak op de tweejarige garantie. Na lange tijd van wachten kreeg ik hem terug. Ongeveer een half jaar later weer hetzelfde probleem en ook ging hij alweer terug naar de reparatie binnen de garantieperiode. Korte tijd later deed zich voor de derde keer hetzelfde voor, waarop ik eiste dat er iets aan gedaan moest worden en niet de zaak werd afgescheept met een “onderhoudsbeurt”. Hierop zou de juwelier contact opnemen met Tissot.

Vandaag kreeg ik bericht van deze juwelier:
"Tissot kan niets anders doen dan het uitvoeren wat de de vorige twee keer ook gedaan hebben, mogelijkerwijs dat het probleem zich opnieuw voordoet. Gaat U niet hiermee akkoord, dan kunnen wij als juwelier je de volgende aanbieding doen: Ter waarde van €175,- mag je een nieuwe horloge uitzoeken. Helaas nemen wij dan het oude horloge in beslag ".

Dit is niet wat ik mij bij een garantie voorstel als blijkt dat het meest basale van een horloge namelijk de tijd weergeven, niet gemaakt wordt. Daarnaast vind ik de houding van de juwelier enigszins coulant, maar wel vreemd dat ik binnen twee jaar een horloge voor de helft van de aankoopprijs afschrijf en dat terwijl ik hem hooguit 1,5jaar echt in bezit heb gehad.

Weet iemand een mogelijke oplossing voor dit probleem? wat kan ik hieraan doen?
Ik zit er erg over in!

Met vriendelijke groet,

N. Ritzen

Hoi Ritz,

garantie ofniet, de verkoper dient een deugdelijk product te leveren. Er is geen dermate lange termijn verstreken dat je redelijkerwijs had mogen verwachten dat er problemen zouden kunnen ontstaan. Dit i.c.m. het feit dat je handelt binnen de garantieperiode van de producent leidt tot één conclusie: niet akkoord gaan met de regeling. Je hebt recht op een functionerend horloge.

PS: Nog wat extra informatie, lekker hobby’en dit.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Uw_rechten_bij_een_ondeugdelijk_product

Maak je niet druk, je staat in je recht.
Er is ook zoiets als consumentenrecht !! (google dit even en je vindt veel info)

Eis van de juwelier dat er een nieuw uurwerk geplaatst wordt, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Mocht hij hier niet op ingaan dreig dan op een correcte manier met je rechtsbijstandverzekering. (ook als je die niet hebt.)
Doe dit echter pas als het echt niet anders kan, het is altijd beter om samen met de juwelier tot een oplossing te komen.

Vraag me overigens af wie deze “gerenommeerde juwelier” is ??
Hij moet dit probleem oplossen, hij heeft tenslotte een overeenkomst met jou.
En “hetzelfde als de vorige keer is het enige dat Tissot kan doen” is natuurlijk onzin !
Tissot kan namelijk ook een nieuw uurwerk plaatsten.

kijk eens aan, dit noem ik nog een een prettige reactie!

dankjewel

dit uitzoeken gaat een avondvullende klus worden!

Succes. Er bestaan voorbeeld brieven waarvan je gebruik kunt maken, dat scheelt tijd :wink:

Ik weet niet of je over een wetbundel beschikt, maar ik heb het nagezocht. Artikel 7:17 Burgelijk Wetboek bevat alle info.

waarmee zou jij akkoord gaan in deze kwestie?

nieuw uurwerk, of de tegoedbon maar alleen als je je horloge mag houden

Tja. Misschien dat overleggen met de juwelier waarin u het verhaal nog eens uitlegt helpt. Zeg desnoods dat u van mening bent dat de verkoper zich niet aan de overeenkomst houdt, namelijk het leveren van een deugdelijk product.

Hou goed voor ogen dat u zaken doet met de juwelier en niet met tissot. Een mogelijk argument van de verkoper dat tissot niet mee werkt is dus niet gegrond, de verkoper moet immers een deugdelijk product leveren.

Dossiervorming is erg belangrijk. Ik hoop dat u alle bonnen etc bewaard hebt. Wanneer de eerste problemen zich voordeden binnen 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat u het product verkeerde gebruikt hebt. Eerste problemen na 6 maanden? Dan moet u bewijzen dat het niet functioneren niet uw schuld is.

Een ding is duidelijk. Rechtsgang kost altijd meer tijd en geld dan de zaak schikken met de juwelier, vandaar dat schikking de voorkeur geniet. Laat u echter niet afschepen met een slechte regeling, want ú heeft gelijk :wink:

Mogelijke oplossingen: nieuw uurwerk óf geld terug

Wellicht een second opinion door een onafhankelijk deskundige
(Ferrie Schweitzer b.v., die schijnt er een beetje verstand van te hebben),
e.e.a. uiteraard op kosten van de juwelier/Tissot.

Ga niet in onderhandeling met de juwelier, daarmee stel je jezelf zwak op.
Ben zeker van je zaak en eis waar je recht op hebt : een nieuw uurwerk.

Een euvel dat 3 keer terugkomt is blijkbaar een euvel dat niet opgelost kan worden, dus maar één mogelijkheid : een nieuw uurwerk!

Stuur mij even mailtje een priveberichtje met je telefoonnummer.
Dan kan ik kijken wat ik voor je kan betekenen.

Ziet er naar uit dat de juwelier niet echt moeite voor je wilt doen.

Exact… je staat volledig in je recht en hebt alles gedaan wat je kon. Persoonlijk was ik bij de tweede reparatie al uit mijn dak gegaan, maar dat is wellicht mijn ongeduldige aard. Laat je niet afschepen…

Onhoud goed: het horloge heeft NIET 1,5 jaar goed gefunctioneerd, maar slechts een half jaar !! Daarmee is eigenlijk al genoeg gezegd: de leverancier (juwelier in dit geval) heeft jou een ondeuglijk product verkocht. Zelfs al zou de garantie-termijn reeds zijn verstreken, dan nog is het niet te verwachten dat een klok van 350 euro bij normaal gebruik en zonder aanwijsbare reden stil valt. Dat dit al na een half jaar gebeurd sterkt alleen jouw positie in deze. Laat de juwelier ook het probleem niet afschuiven op Tissot !! Jij hebt met Tissot geen ruk te maken… de juwelier heeft jou dat horloge verkocht, dus het is ook ZIJN pakkie an om de juiste service te verlenen, zo werkt dat nu eenmaal op de consumentenmarkt.

Bekijk ook de algemene leveringsvoorwaarden van de juwelier eens goed (die moet hij je geven als je daarom vraagt), wellicht op een website? Vaak zie je dat bij 3 keer reparatie voor hetzelfde probleem een nieuw exemplaar ter vervanging moet worden aangeboden. Check ook of de juwelier lid is van een branche-organisatie (zoals de BOVAG bij auto-garages), vaak heeft een branche-organisatie ook een aantal spelregels waar de leden zich aan dienen te houden.

Bedenk even goed wat voor jou de ideale situatie is: wil je dit horloge graag houden (al dan niet een nieuwe), of wil je liever geld hebben, zodat je (ergens anders?) een ander horloge uit kunt zoeken. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je het liefste gewoon een nieuw horloge wilt (dezelfde dus).

Afschrijving (dus tegoedbon voor minder dan het aankoop-bedrag) zou ik alleen mee akkoord gaan wanneer die wordt berekend op basis van de eerste keer dat het horloge kapot ging (na 6 maanden dus), of eventueel (maar niet te snel toegeven op dit punt) de termijn dat het horloge daadwerkelijk in jouw bezit was en je het kon dragen (= 1,5 jaar, waarvan de totale tijd in reparatie wordt afgetrokken). 175 euro afschrijving voor 6 maanden is niet in geen enkel opzicht reeel.

Wat ik zou doen als ik nu in jouw schoenen zou staan:
Probeer het nog een keer vriendelijk bij de juwelier, benadruk nog een keer dat je van een juwelier en een horloge-merk met een goede naam een veel betere service had verwacht en geef ook aan dat je bereid bent hiermee verder te gaan indien er niet op je wensen (nieuw horloge) wordt ingegaan.

Komt er weer niet meer uit dan zo’n beledegend aanbod… dan kun je het wat harder gaan spelen… Tip die ik je in ieder geval kan geven is: kom beslagen ten ijs !!

Heb je toevallig de consumentengids? Of ben je lid van de consumentenbond? Dan is kort beraad hiermee zeker aan te raden. Zelfde geldt voor rechtsbijstandsverzekering. Heb je beide niet, dan kun je altijd even bij een rechtswinkel informeren (die is volgens mij gratis)… Een korte uitleg van de situatie van jouw kant en een aantal juridische steekwoorden van hun kant helpen je vaak al behoorlijk op weg. Maar zoals ik al eerder zei zou ik zowieso eens even hun eigen algemene voorwaarden bekijken, misschien geeft dat al genoeg houvast.

Zoals ik al zei, ik ben het er wel mee eens dat je eerst moet proberen er op vriendelijke toon met de juwelier uit te komen. Maar vergeet niet dat een schop onder de kont zomaar opeens een snelle afwerking tot gevolg kan hebben. Mijn ervaring is trouwens dat je dit het beste schriftelijk kunt doen en niet een scene moet gaan schoppen in de winkel. Dan kun je goed nadenken over de bewoordingen die je gebruikt en heeft de juwelier ook de tijd rustig over jouw pittige brief na te denken en vervolgens met een WEL passende oplossing te komen. Als daar niet uitkomt wat je wilt (nieuw horloge bijvoorbeeld), dan werkt het vaak erg goed dezelfde brief (of mail) naar de Nederlandse importeur van Tissot te sturen. We hebben het hier over sieraden/ luze artikelen en in die business staat en valt alles met een goede naam (en dus goede service)… als je de juwelier (of Tissot zelf) daar even fijntjes aan herinnerd, zou het me verbazen als ze je niet WEL op de juiste manier verder helpen.

Heel veel succes ermee!

berolios Schreef:

Exact… je staat volledig in je recht en hebt
alles gedaan wat je kon. Persoonlijk was ik bij de
tweede reparatie al uit mijn dak gegaan, maar dat
is wellicht mijn ongeduldige aard. Laat je niet
afschepen…

Onhoud goed: het horloge heeft NIET 1,5 jaar goed
gefunctioneerd, maar slechts een half jaar !!
Daarmee is eigenlijk al genoeg gezegd: de
leverancier (juwelier in dit geval) heeft jou een
ondeuglijk product verkocht. Zelfs al zou de
garantie-termijn reeds zijn verstreken, dan nog is
het niet te verwachten dat een klok van 350 euro
bij normaal gebruik en zonder aanwijsbare reden
stil valt. Dat dit al na een half jaar gebeurd
sterkt alleen jouw positie in deze. Laat de
juwelier ook het probleem niet afschuiven op
Tissot !! Jij hebt met Tissot geen ruk te maken…
de juwelier heeft jou dat horloge verkocht, dus
het is ook ZIJN pakkie an om de juiste service te
verlenen, zo werkt dat nu eenmaal op de
consumentenmarkt.

Bekijk ook de algemene leveringsvoorwaarden van de
juwelier eens goed (die moet hij je geven als je
daarom vraagt), wellicht op een website? Vaak zie
je dat bij 3 keer reparatie voor hetzelfde
probleem een nieuw exemplaar ter vervanging moet
worden aangeboden. Check ook of de juwelier lid is
van een branche-organisatie (zoals de BOVAG bij
auto-garages), vaak heeft een branche-organisatie
ook een aantal spelregels waar de leden zich aan
dienen te houden.

Bedenk even goed wat voor jou de ideale situatie
is: wil je dit horloge graag houden (al dan niet
een nieuwe), of wil je liever geld hebben, zodat
je (ergens anders?) een ander horloge uit kunt
zoeken. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je
het liefste gewoon een nieuw horloge wilt
(dezelfde dus).

Afschrijving (dus tegoedbon voor minder dan het
aankoop-bedrag) zou ik alleen mee akkoord gaan
wanneer die wordt berekend op basis van de eerste
keer dat het horloge kapot ging (na 6 maanden
dus), of eventueel (maar niet te snel toegeven op
dit punt) de termijn dat het horloge daadwerkelijk
in jouw bezit was en je het kon dragen (= 1,5
jaar, waarvan de totale tijd in reparatie wordt
afgetrokken). 175 euro afschrijving voor 6 maanden
is niet in geen enkel opzicht reeel.

Wat ik zou doen als ik nu in jouw schoenen zou
staan:
Probeer het nog een keer vriendelijk bij de
juwelier, benadruk nog een keer dat je van een
juwelier en een horloge-merk met een goede naam
een veel betere service had verwacht en geef ook
aan dat je bereid bent hiermee verder te gaan
indien er niet op je wensen (nieuw horloge) wordt
ingegaan.

Komt er weer niet meer uit dan zo’n beledegend
aanbod… dan kun je het wat harder gaan spelen…
Tip die ik je in ieder geval kan geven is: kom
beslagen ten ijs !!

Heb je toevallig de consumentengids? Of ben je lid
van de consumentenbond? Dan is kort beraad hiermee
zeker aan te raden. Zelfde geldt voor
rechtsbijstandsverzekering. Heb je beide niet, dan
kun je altijd even bij een rechtswinkel informeren
(die is volgens mij gratis)… Een korte uitleg
van de situatie van jouw kant en een aantal
juridische steekwoorden van hun kant helpen je
vaak al behoorlijk op weg. Maar zoals ik al eerder
zei zou ik zowieso eens even hun eigen algemene
voorwaarden bekijken, misschien geeft dat al
genoeg houvast.

Zoals ik al zei, ik ben het er wel mee eens dat je
eerst moet proberen er op vriendelijke toon met de
juwelier uit te komen. Maar vergeet niet dat een
schop onder de kont zomaar opeens een snelle
afwerking tot gevolg kan hebben. Mijn ervaring is
trouwens dat je dit het beste schriftelijk kunt
doen en niet een scene moet gaan schoppen in de
winkel. Dan kun je goed nadenken over de
bewoordingen die je gebruikt en heeft de juwelier
ook de tijd rustig over jouw pittige brief na te
denken en vervolgens met een WEL passende
oplossing te komen. Als daar niet uitkomt wat je
wilt (nieuw horloge bijvoorbeeld), dan werkt het
vaak erg goed dezelfde brief (of mail) naar de
Nederlandse importeur van Tissot te sturen. We
hebben het hier over sieraden/ luze artikelen en
in die business staat en valt alles met een goede
naam (en dus goede service)… als je de juwelier
(of Tissot zelf) daar even fijntjes aan herinnerd,
zou het me verbazen als ze je niet WEL op de
juiste manier verder helpen.

Heel veel succes ermee!

Ik geloof dat de Nederlandse importeur van Tissot zich er al in heeft gemengd. :wink:

Moet ik uit eerdere reacties begrijpen dat er juridisch gezien een verschil is tussen het voordoen van de eerste klacht voor dan wel na de eerste 6 maanden in het bezit zijn van de horloge?

Gelukkig heb ik alle garantiebonnen bewaard, dan wel zijn ze nog bij de juwelier meegestuurd naar Tissot (wellicht ongunstig).

Deze hele kwestie gaat mij niet zo zeer aan vanwege het feit dat er geld in betrokken is, maar dat ik mij bedonderd voel. Zeker als je wekenlang je horloge moet missen voor een reparatie die dan toch weer niets verbeterd. Ik had gehoopt met een merk als Tissot wel goed te zitten, helaas…

Ik ben er erg van onder de indruk in welke wijze ik op dit forum word geholpen! Prachtig dat zoiets nog bestaat tegenwoordig. Hulde!

Je weet zeker dat ie naar Tissot is gestuurd. Als een horloge terugkomt van de Swatch Group (Tissot in deze) krijg je vaak een kopie van het reparatiebewijs mee.

Kijk eens op http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Uw_rechten_bij_een_ondeugdelijk_product

De laatste bullet onder het kopje ‘wat zijn mijn rechten en plichten’ legt de 6 maanden regel duidelijk uit.

dankjewel.

Ik weet zeker nog dat het eerste probleem zich binnen 6 maanden voordeed.

Overmorgen heb ik pas tijd om bij de juwelier langs te gaan, tot die tijd zal ik mij voorbereiden.

Na het bezoek aan de juwelier zal ik hier meer plaatsen…

Ik zou even op het verzoek van Tom Koerts ingaan en hem een Persoonlijk Bericht sturen.

Mocht u behoefte hebben aan professionele rechtshulp dan kunt u altijd aankloppen bij een rechtswinkel. Dit is een vrijwilligersorganisatie die gratis (of bijna gratis) juridisch advies verstrekt.

Hier vind u een lijst met alle rechtswinkels in Nederland. http://www.st-ab.nl/ad01c.htm