Hoi allemaal, ik heb een vraagje over deze CYMA watch, deze heb ik gevonden in de kast en hij is van mn vader(Ook hij kon bijna niet meer herinneren dat hij deze horloge had). Ik vroeg de historie van deze horloge…maar veel wist niet veel, want hij heeft hem gekregen. op internet kom ik niet verder, weten jullie misschien meer over deze horloge qua historie en of waarde?
@tiktikehv, die google search geeft dus allemaal daydate kloons van dat merk van meneer Wilsdorf.
Dit is echt een ander model.
Display casebacks waren er al heel vroeg, van Elgin, jaren zestig denk ik. Maar zeldzaam. Het werd pas populairder in de jaren 80. Bedrukt glas asocieer ik met de late jaren 90. Ook de kast en de bracelet passen daar bij. Maar ik laat me graag verbeteren.
Voor mij zijn de hoogtij jaren van Cyma in het midden van de vorige eeuw, met hun eigen manufactuur kalibers en hun eigen Cymaflex schokprotectie.
En ik ben aan het zoeken geslagen hoe dat ook weer zat:
Dit kaliber, met geschroefde balans, lijkt geen schokprotectie te hebben (het robijntje van de balans lijkt geen kooitje te hebben als de meeste antishocksystemen):
Dat heeft hij dus wel! “Cymaflex II” volgens ranfft: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Cyma_459
Over de werking daarvan:
Het is eigenlijk een veel “groter” systeem dan een incabloc achtig kooitje. Ik snap alleen nog niet of er nou wel aan 2 kanten van de balans “vering” is.
Cyma werkjes zijn veel in Alpina horloges gebruikt zag ik toen ik net even op ranfft keek, dat wist ik nog niet.
Kortom, ik vind oude Cyma’s cool. In de youngtimer van OP zit dus “gewoon” een ETA of een kloon, maar heeft wat anders: het is zijn vaders horloge. Genoeg waarde zou ik zeggen.