Ja en nee; als de kanten van de kast haaks zijn tov de bodem of evt glas/bezel, kun je juist heel strak schuren door te zorgen dat je schuurmiddel (papier of whatever) tegen een goed haaks “tegendeel” zit. Dat tegendeel moet ook stijf zijn anders wordt je geschuurde (liever geslepen) oppervlak inderdaad niet vlak - en dat is wat anders dan dat het oppervlak niet haaks is.
Lastig uit te leggen denk ik, maar het is niet anders dan zo’n lapideer opstelling met het verschil dat schuurmedium dan op een roterende schijf zit, en dat bij mij het schuurmedium vast zit en ik de kast er langs beweeg. Dus ik beweeg de kast over de vloer, langs de wand waar schuurpapier op zit - zeg maar…
Dit is veel moeilijker met rond geslepen vormen. Die kunnen inderdaad wel meer vergeeflijk zijn voor minder accuraat slijpen.
Duidelijk weergegeven hoor. Haaks is het sleutelwoord inderdaad.
Bij Vintage Seiko zijn de rechte vlakken echter vaak niet haaks, maar onder moeilijke hoeken. Bij borstelen indd mogelijk nog wat makkelijker dan complexe vormen, maar bij polijsten heb je al snel de kan dat je die vlakken concaaf maakt, een facet raakt of je een opvallend verschil krijgt in symmetrie. Bij borstelen is dit indd minder zichtbaar.
Enfin. Het is lastiger dan de meeste mensen denken.
Gewoon doen man. Zolang je het idee kan verdragen dat hij rijp voor de schroothoop is.
Maar zoals reeds aangehaald denk ik niet dat die mooie strakke middenlijn haalbaar zal zijn. Het resultaat zal vrees ik navenant zijn
Maar hey… Wie niet waagt, blijft maagd.
Een oude LM kast van een paar tientjes mag van mij geofferd worden.
Is een idee. Maar behalve het resultaat lijkt mij het brushen en polijsten een mooi werk.
Lijkt mij een interessant effect, wabi sabi (daarom ook een Japans horloge). Het is ook meteen een heel zichtbaar en tastbaar effect van het project: de voor en na in één oogopslag.
Bedankt voor de aanmoediging!
@Driftkikker@Nash@David_Gee ook bedankt voor de inhoudelijke gedachten over het polijstwerk en waar de aandachtspunten liggen.
Juist voor de Seiko LM kast grammer of design gekozen vanwege de vlakke delen die haaks te slijpen en polijsten zijn.
Super leuk idee. Ik heb veel ervaring met het polijsten en brushen van oude seikos. Hele leuke hobby!
Ik denk dat het super goed haalbaar is. Zeker de seikos met plexiglas zijn goed te polijsten met groot resultaat. Oude seikos (vooral quartz) open maken en het uurwerkje eruit is echt geen kunst, beetje voorzichtig doen en een video kijken en je kunt aan de slag.
Ik heb nog een project seiko ergens uit eind jaren '60/begin jaren '70. Uurwerk is niet helemaal ok, met een beetje moeite loopt het horloge even. Wijzerplaat en kast zijn nog prima. Ik heb destijds alleen het glaasje verprutst, is natuurlijk hardlex en geen plexi dus polijsten kan niet