Help! Goed project of slecht idee?

Met de deur in huisvallen:
Ik wil een Seiko LM (oid) die behoorlijk gehavend is zoeken, om deze optisch voor de helft te polijsten en te brushen, zodat er een horloge onstaat die voor de helft er oud en geleefd uitziet en de andere helft gloed nieuw lijkt.

Ik dacht aan een dergelijk horloge.

Het brushen en polijsten lijkt mij een leuk werkje (geen ervaring mee maar denk dat ik het wel kan #pippilangkous).

Het horloge zal dan uitelkaar moeten om overal goed bij te kunnen en daarna weer in elkaar eventueel (waarschijnlijk) met een nieuw glaasje.

Het uurwerk kan ik zelf niks mee. Wel fijn als een horloge redelijk de tijd houd. Dus die heeft dan waarschijnlijk een onderhoudsbeurt nodig. Of kan daar een moderner (Seiko) uurwerk in wat ook de dag/datumschijf kan draaien?

Heeft iemand tips of ideeën waar ik op zou moeten letten?
En wie zou mij kunnen en willen helpen met het uitelkaar halen en weer in elkaar zetten van het horloge?

• Goed en haalbaar plan! Leuk en origineel ook!
  • Ja joh! Loop ook in een jasje wat aan één kant kapot is en onder de vlekken zit.
  • Niet doen, dan verkracht je met je amateurisme een mooi geleefde Seiko LM
  • Nope, gaat m niet worden. Succes in het mijnenveld!
0 stemmers
1 like

Als ik het zo inschat, heb je geen idee waar je aan begint, dus het eindresultaat zal niet zijn wat je verwacht.

Opmaken van een kast is vakwerk, ook als je maar de helft doet.

Oefen desnoods eerst op een heel goedkoop 2e (3e, 4e, 5e) handsje

5 likes

Ik heb er zelf echt de ballen verstand van. Maar kan de ambitie zeker wel waarderen. Als jij denkt dat je dit wilt doen, lekker doen! Zorg alleen dat je niet meer geld in dit project stopt dan dat je bereid bent om te verliezen. Succes!

2 likes

Zou ik zonde vinden van de LM maar you do you!
En ja: zonde is paard moeten rijden met een puist op je kont :sunglasses:

2 likes

Ik ben me bewust van het vakwerk. Heb al redelijk wat youtube filmpjes bekeken en verschillende technieken gezien.
Er is inderdaad een kans dat ik teleurgesteld zal zijn in het resultaat. Maar daar kom je maar op één manier achter.

Geen slecht idee om met een heel goedkoop oefen object te starten. Kan mooi een losse Seiko LM kast kopen om te oefenen en als het bevalt een goede wijzerplaat en uurwerk zoeken.

2 likes

:point_up_2:dat dus

1 like

Ik vind het een super idee. ergens aan beginnen waar je geen idee van hebt of het eindigt zoals je in gedachten hebt :+1:t3:

Wat kan er mis gaan? Seiko LM’s zijn bij de ‘boatload’ gemaakt, dus voel je daar niet bezwaard over dat je daar eentje van verkloot. En kostbaar wordt het ook niet echt; als je hetzelfde idee had met een Patek Nautilus 3700 lag het misschien wat anders.

Waar moet je op letten? Ik denk gewoon een werkende LM kopen, meer niet. Ze lopen geen van allen meer dan een beetje op tijd, dus dat is al gauw goed. Mocht het je, nadat je je project tot een goed einde hebt gebracht, storen dat ie niet goed loopt of niet goed op tijd loopt nadat je hem klaar hebt zijn er voldoende horlogemaker die met een servicebeurt wille helpen.

Kortom, niet bang zijn, doen! Ik ben benieuwd naar het resultaat :+1:

7 likes

Het idee an sich is best leuk! De vraag is of het voor/na op een horloge het gewenste effect geeft. Is het voldoende zichtbaar?

Een, ik noem maar wat, Peugeot 203 aan de ene kant met de kippenstront er nog op en aan de andere kant perfecte lak zou een mooi statement zijn…

Maar als je zelf geniet van het idee en het effect je leuk lijkt? Gewoon doen!

1 like

Goed punt!
Ook al wat over nagedacht. Denk dat ik zelf nog wat kippenstront er tegenaan moet gooien. Halve kast goed afplakken en in een emmertje met wat steentjes schudden voor extra dramatisch effect.

2 likes

Bedankt voor je input en de aanmoediging!

Zo min mogelijk aan rommelen: wat je weg polijst is en blijft weg…je veranderd altijd de oorspronkelijke vorm, en weg is weg…

Oefen dit op een horloge dat geen enkele marktwaarde heeft of waar er veel van zijn. Ik heb weleens NOS kasten gekocht om een beschadigde kast te vervangen, kijk of dit voor het betreffende model voor een redelijke bedrag te bemachtigen is.

1 like

Leuk idee maar als ik je vragen zo lees heb ik het idee dat je het horloge gaat verkrachten omdat je geen flauw idee hebt wat je gaat doen.

Is het een idee om de boel om te draaien? Zoek een leuk nieuw horloge en verouder de helft.
Zo heb ik ooit eens een zo goed als nieuwe Vostok verouderd. Was een leuk project.

1 like

Prima, ook een kunststof glaasje erin dat meedoet met de helft mooi fijn dof-gekrast!!

Tis maar een Seiko :rofl:

2 likes

Goed project of slecht idee?
Voor mij vooral een heel raar idee.

1 like

Ik zou daar geen LM voor opofferen. Je ziet genoeg “lots” te koop staan op o.a. MP en ga daar op los. En hou dan vooral ook bij wat je waarmee en hoelang etc etc iets hebt gedaan. Idee is leuk maar niet met een LM.

Voor de helft is lastig. Je kunt natuurlijk èèn helft afplakken, maar met polijsten/borstelen tot nagenoeg nieuw, haal je materiaal weg. Dat komt dan weer niet overeen met de andere kant waardoor je de symmetrie van je kast aantast.
Vooral bij LM gaat dit opvallen, puur vanwege de grammar of design elementen.

Dan zou ik eerder

Maar doe vooral je ding en laat je niet meteen uit het veld slaan. Aan een al zeer gehavende LM is niet veel te vernielen.

1 like

Wat een ontzettend leuk idee!
Ik zou wel starten met een goed lopend horloge, maar wel met een flink afgeleefde buitenkant vanwege het uiteindelijke effect.

1 like

Goed idee, maar waarom slechts voor de helft?

Dat. Lijkt me dat de scheiding moeilijk scherp/hard te houden is, en dat is wel essentieel voor het resultaat. Maar als idee vind ik het interessant!

Voor de rest zou ik zeggen, go nuts. Heb ik ook gedaan maar dan op een quartz van €30. En let goed op de kastvorm: rechte/haakse vlakken zijn prima te polijsten met een “tegen vorm” maar vloeiende rondingen vragen of specifieke tools of ingenieusiteit :slight_smile:

Uit elkaar halen is niet complex. Uurwerk naar iemand die verstand ervan heeft, glas zetten evt idem.

Weet wel tevoren hoe je moet polijsten, anders ben je veel te veel tijd kwijt met experimenteren én dat kost materiaal.

Plaatjes voor de sfeer nieuwe project. Nog niet aan het polijsten, was nog de juiste brush aan het zoeken:

Ps: dit horloge koste €12. Alleen het uurwerk doet het niet :slight_smile:

2 likes

Meningen over verdeeld haha. Om rechte vlakken en scherpe facetten te behouden, is echt een kunst. Je krijgt al snel vervorming in de weerspiegeling en afgeronde facetten (tenminste, als je geen lapideer hebt). afgeronde kasten en ronde/gebolde kanten zijn naar mijn inziens vergelijker en voor het oog, minder gevoelig voor kleine afwijkingen.

1 like