HELP! Heb ik een fake Breitling gekocht?

Hallo allemaal, ik kreeg net de tip van een medeforumlid, dat mijn aankoop die te zien is onder ‘waarde vintage Breitling’ zeer waarschijnlijk is opgebouwd uit meerdere NOS onderdelen van meerdere horlogemerken. Wie kan me snel in contact brengen met een kenner van de Breitling jaren 70 horloges???

Waarom denkt het medeforumlid dat het een mariage is? Heb je een foto van het uurwerk?

Hoi Henrik,
Hij stuurde me deze link, waar deze onderdelen verkocht worden… ziet er niet goed uit en de deksel is ook identhiek aan die op ebay…

http://cgi.ebay.com/10-x-Valjoux-60s-70s-Chronograph-Wristwatch-Case-Dial_W0QQitemZ180066354594QQihZ008QQcategoryZ31387QQcmdZViewItem

Ik heb het geld vanochtend overgeboekt en sns bank geeft aan dit soort betaling niet te kinnen storneren, daar op eigen initiatief uitgevoerd…

Ik heb helaas de foto van het uurwerk niet meer. Maar het nummer op de deksel van het horloge komt overeen met dat op ebay :frowning:

Onderstaande is allemaal mijn mening, ik ben geen Breitling expert maar…:

Die link wil nog niet zeggen dat je Breitling niet origineel is. Breitling liet in die tijd zoals zoveel merken al hun onderdelen ergens anders maken. Plakmerk is in deze een terechte benaming :smiley: Dat Lanco ook haar naam op die platen liet drukken zegt wel wat over Breitling in die tijd (ging niet veel later namelijk failliet!) maar niet over de originaliteit van de jouwe.
Wat weer geen garantie is dat het geen mariage is. Maar ik (zei de gek) denk dat ie wel origineel is.

Henrik bedankt voor het meedenken. Zou een breitlingdealer mij uitsluitsel kunnen geven, of gaat hun kennis niet zover terug? De deksel heeft trouwens geen Breitling logo, maar ook dat kan misschien normaal zijn. Ik hoop het zo…

Ik denk niet dat een Breitlingdealer er iets van kan zeggen, het huidige Breitling is niet hetzelfde als de oude. Maar ik zou even afwachten. Stond op het uurwerk en de kroon wel Breitling?

Hier staan de fotos, op de kroon staat Breitling, maar werd dat logo in die tijd al gebruikt?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,40379,40419#msg-40419

jij schreef :

Ik denk dat ik dan een perfekte deal heb gemaakt… ik heb hem zojuist gekocht. Hier noch wat foto’s, als ik hem heb, zal ik eigen foto’s plaatsen. Gr Ron

laten we dat dan maar hopen misschien iets te snel gekocht , heb je info bij breitling opgevraagd over dit model en nummer op de deksel/uurwerk ?

het zal allemaal wel meevallen, je ziet veel van dit soort breitling modellen, en ook al is het een plakker van ze, de kwaliteit is gewoon goed, inkoop uurwerken van gerenommeerde uurwerk fabrikanten. Eigelijk in dat opzicht hetzelfde als nu, eta uurwerken in breitling.

Ook als is het een marriage zulke horloges hebben ook nog wel een waarde tussen de 200 en 600 euro ( wat de gek ervoor geeft ) ik zou me niet druk maken iig.

Het punt is dat ik natuurlijk absoluut een Breitling wil die origineel is. Dat Breitling destijds ‘plakte’ is geen punt. Maar ik wil geen horloge dat anno 2007 in elkaar gezet is en als origineel verkocht is. En ik kan het later wel verkopen, maar dan wil ik ook open kaart spelen en dan denk ik niet dat ik het bedrag ervoor terug krijg :frowning:

Dit was trouwens zijn advertentie op het Timezone forum:

For sale vintage Breitling Datora from 1974 with 7734 Valjoux movement.
New Old Stock condition, ask for several pictures.
All parts are Breitling signed including Valjoux movement.
Perfect running condition and keeping good time.

Niks aan de hand, volgens de omschrijving is alles in orde. Wacht maar af.

Ik hoop het zo!!! Is geen lekker gevoel kan ik zeggen… Ik wist helemaal niet dat er zoveel in elkaar geknutseld wordt wbt vintage horloges. Ik dacht dat dit alleen bij de Breitlings vanaf de jaren negentig. GR Ron

met alle respekt, en hoe vervelend ik 't ook voor Ron vind als mijn indruk goed blijkt te zijn (hij had helaas het horloge al gekocht voordat ik kon reageren, maar ik heb 'm toch maar een PM gestuurd); maar hier zet ik toch grote vraagtekens bij: Ebay staat vol met naamloze 7733/34 chrono’s die voorzien zijn van een Breitling wijzerplaat en kroontje van Rosario of Watchco (niet al teveel werk voor de gemiddelde knutselaar), ik dacht toch echt dat dit alom bekend was en ik zou 't heel droevig vinden als er meer mensen deze horloges zouden kopen omdat ze nu denken dat 't authentieke Breitlings zijn.

Het boek van Richter geeft diverse aanwijzingen, die waarschijnlijk zonder veel moeite op 't internet na te zoeken zouden moeten zijn:
vrijwel elke Breitling heeft een referentiekode en serienummer in de bodem staan; in dit geval iets van 2030 - XXXXXXX, voor Datora met bouwjaar 1974; deze code en fabrieksnummer zijn het beste “bewijs” voor een authentieke Breitling.
Een Datora heeft trouwens “Datora” op de wijzerplaat staan, en heeft ovale subdials.

Als het uurwerk gesigneerd is staat er op de chronobrug “Breitling Watch Ltd”;

als er enkel “Breitling” in staat, zoals bij deze aanbieding (let op de kast):
http://cgi.ebay.com/BREITLING-CHRONOGRAPH-WATCH-NEW-OLD-STOCK-circa60s70s_W0QQitemZ170068729662QQihZ007QQcategoryZ31387QQrdZ1QQcmdZViewItem
dan zou ik 'm laten liggen (vooral als 't zo slordig is gegraveerd als bij deze)
BTW: gesigneerde bruggen waren ook deel van het Watchco aanbod…

Even terug naar de Breitling van Ron, waarom heb ik er geen goed gevoel bij:

  • de kast is meteen herkenbaar als de Lanco kast van Watchco, de nummers zijn geen Breitling codes;
  • de Breitling referentiekode en serienummer ontbreken;
  • de buitenste rand van de wijzerplaat is (zo te zien) onbedrukt, de plaat is waarschijnlijk bedoeld voor een kast met zo’n telemeter-ring binnen in het glas; nu ziet de chrono-sekondewijzer er ook te lang uit.

Nogmaals: ik hoop voor Ron van harte dat ik het helemaal mis heb (heb je de vraag nog op een Breitling forum geplaatst??), maar aangezien een groot deel van alle Breitlings op Ebay marriages zijn, lijkt me de uitspraak dat een echte Breitling best wel in een “generic” Lanco kastje kan zitten heel, heel erg link.

Nog een voorbeeldje: deze heeft weinig gemeen met Ron’s horloge, maar even om aan te tonen hoe je simpel in de boot genomen kan worden:
Een Breitling wijzerplaat wordt gekocht van Watchco op Ebay:
http://cgi.ebay.com/Breitling-70s-Chronograph-Mens-Wristwatch-Dial-Cal-7734_W0QQitemZ180049052639QQihZ008QQcategoryZ31387QQcmdZViewItem
Nu kijk je wat de koper in de aanbieding heeft:
http://cgi.ebay.com/7602-crono-dato-breiling-caixa-acer-valjoux-7734_W0QQitemZ230075082599QQihZ013QQcategoryZ31387QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Goh, een echte Breitling Datora van een verkoper met hele goede feedback…

Groet,
Paul

hmmmm, toch is het wel handig om er zoveel vanaf te weten wil je zulke horloges gaan kopen. Het gaat dus wel om goede kwaliteit horloges. Het uurwerk is goed, en de afwerking van kast en wijzerplaat ook. Mag er wel Breitling opstaan ?

Heel verhelderend Paul, bedankt voor je verhaal. Ik denk dat ik nu toch maar eens het (veel te dure) boek van Benno ga kopen.

ik ben bang dat paul gelijk heeft ik had ook al zo`n vermoeden dat er iets niet klopte.

Hoi Paul en anderen,
Ontzettend bedankt voor de manier waarop jullie meedenken. Doet goed, want het is heel vervelend. Ik was natuurlijk op de hoogte van de fake horloges vanaf de jaren engentig. Maar dat deze handel bestaat mbt horloges van de jaren zeventig, wist ik niet. Ik verzamel ook munten en ben daar zo in thuis dat ik een replica van bijvoorbeeld een middeleeuwse munt er direkt uithaal. Eens temeer een bewijs dat het anno 2007 sommige mensen geen slecht geweten geeft om dit te doen. Ik heb de vraag ook voorgelegd op Breitling forum, etc en dan mwerk je dat zelfs de kenners daar moeite hebben om alle modellen te kunnen beoordelen uit die tijd. Er zijn mensen die me schrijven dat het wel origineel is en dat Breitling in die moeilijke tijd kasten deelde met andere merken, anderen hebben hun twijfels. Ik heb de verkoper die het horloge aanbood op Time Zonde gemaild en al een dag niets gehoord, terwijl hij de laatste tijd erg snel was met reageren… en gedragsverandering van mensen in verdachte situaties ken ik vanuit mijn beroep en dat wijst vaak op iets wat niet in de haal is. En dan nog de SNS bank die weigert te storneren daar het een transactie naar het buitenland is. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt Paul, we leren er hopelijk allemaal van. Triest maar waar…
Gr Ron

ik ben toch wel heel benieuwd wat voor beroep ?