Help! Hoe monteer je een circlip?

Ik wilde eens kijken wat ik zoal tegenkom als ik een horloge demonteer en (hopelijk) weer in elkaar zet. Daarom ben momenteel bezig met m’n eerste ‘service beurt’ van een oude quartz chronograaf - eentje waarvan het prima zou zijn als het niet zou lukken :wink:

Nou ging het allemaal vrij aardig: glas verwijderen en nieuw terugplaatsen, kroon eruit, wijzers en wijzerplaat eraf, uurwerk gedemonteerd, de hele boel reinigen en weer in elkaar. Super leuk om te doen! En wat een pielwerk…het kostte me zowat twee volle dagen. Respect voor de horlogemakers!

Nou loop ik echter tegen een onverwacht probleem aan: het terugplaatsen van de circlips (C-clips) bij de chrono pushers. Eentje lukte vrij snel, maar dat bleek toeval/geluk te zijn. Ik krijg die tweede er met geen mogelijkheid op.

Daarom een vraag aan de ervaren horlogemakers: is hier een handigheidje of zelfs een specifiek tooltje voor misschien?

[EDIT] deze dingetjes dus. Niet mijn foto trouwens.

Een borgveer tangetje

1 like

Ja dat zijn niet de makkelijkste. Zeker niet als hij weg schiet!
Ik gebruik meestal een heel klein beetje kneedgum.
Daarmee kan je het clipje aan een schroevendraaier “plakken” en op zijn plaats drukken. Restje kneedgum pak je er zo af met een bolletje kneedgum er tegenaan.
Benieuwd naar de andere trucs! Succes!

2 likes

Hmm, dat idee had ik eigenlijk al van tafel geveegd omdat mijn gewone borgveertang veel te groot is, en van die gaatjes in de borgveer nodig heeft. Ik zal eens zoeken naar kleinere tangetjes.

Gaaf! Ga ik proberen. Ik moet sowieso nog Rodico gaan kopen - heb al op een paar punten in het proces bedacht dat dat handig zou zijn. Is rodico ergens in Nederland te koop? Of zijn er misschien goede alternatieven?

Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar de tip van @meisink lijkt me een goede. In plaats van kneedgum zou ik Rodico gebruiken. Goed voor tal van toepassingen (stof verwijderen van bv de ijzerplaat, veertjes oppakken of plaatsen zonder dat ze tussen je pincet vandaan springen, etc). Ik weet niet of kneedgum vrij is van agressieve stoffen bevat of deeltjes achterlaat op onderdelen.

Edit: watch-tool.de, Amazon, eBay. Er zullen ook in NL leveranciers zijn, maar ik koop vaak mijn spullen bij cousins in de UK

2 likes

ik plaats ze meestal met een pincet. Als je ze goed geplaatst heb dan aanduwen met een tandenstoker/peg wood. Vervelend karwijtje soms en grote kans dat die dingen de hele kamer door springen :smile:

1 like

Die heb ik ook! Van Bergeon. Maar moet zeggen action kneedgum van de kids doet hetzelfde😉
Alleen die wordt hard na een paar dagen.
Tangetjeook wel eens geprobeert maar mijn handen maatje bouwvakker icm met een klein tangetje voor veerspanning is 100% garantie voor…
" ik hoorde het vallen maar na een half uurtje op mijn knieën over het laminaat opgeven dat ik het vind":rofl:

2 likes

Dat was precies mijn methode. Maar na een uur klooien en anderhalf uur over de grond kruipen heb ik deze vraag geplaatst :wink:

Mijn werkhypothese is dat circlips onzichtbaar worden wanneer ze wegspringen.

@meisink en @lassale: Thanks! Order op Amazon.de geplaatst voor rodico en vandaag even naar de action (kan ik tenminste meteen aan de slag).

Mocht iemand hier ooit ook moeilijkheden mee hebben: rodico was het antwoord (of in mijn geval kneedgom van de Action…de rodico is nog onderweg en ik had geen geduld. Werkt prima maar laat meer zooi achter dus je moet even napoetsen).

Methode: chrono pusher ingedrukt houden met plakband. Binnenzijde pusher (waar de clip op moet) ‘stutten’ met klein bergje gom. C-clip op tandenstoker, ook met klein beetje gom. Positioneren, en je kunt het aandrukken met een klein schroevedraaiertje of het platte lepeltje van een bandenwisseltooltje, zonder dat ‘ie wegspringt: zelfs als je ‘misdrukt’ (bv. omdat ie er niet goed boven zat), blijft ie plakken in het bergje gom. Ging bij tweede poging al goed. Presto!

3 likes