Help! Hulp gevraagd!

Beste HF’ers,

Het begon allemaal zo’n 3kwartjaar geleden, ik kocht mijn 1e 5je. Een snkl41. Een mooi horloge met display caseback en automatisch uurwerk.

Het eerste halfjaar was er niks aan de hand. Totdat ik op gegeven moment het horloge eens omdeed en een geluid hoorde wat mij nog onbekend was.
Ik bewoog het horloge wat en had het idee dat het geluid van de rotor kwam.
Toen ik het horloge een “shuffle” gaf om het op te winden hoorde ik het geluid nog luider. Tevens zag ik door de display caseback dat de rotor niet veel weerstand meer had en met 1 slinger al 5 keer een rondje maakte.

Ik was erg teleurgesteld door dit gebeuren en heb het horloge zo’n 4 à 5 weken geleden naar de juwelier gebracht om het onder garantie te laten repareren bij Seiko.

Afijn, nu met veel enthousiasme het 5je maandag opgehaald en door enige haast in het moment leek het horloge naar een vlugge inspectie weer goed.
Maar eenmaal thuis aangekomen hoorde ik het ‘geratel’ weer.
Mijn eerste aanname was dat het uurwerkje misschien was langer moest worden gedragen om op te winden en het misschien weer vanzelf over ging.
Nu heb ik het horloge dinsdag de hele dag gedragen en ook vanavond om de pols gehad. Zowel gisteren als vandaag hoor ik het ‘geratel’ van het uurwerkje/rotor weer zodra ik mijn pols wat heen en weer beweegt (naar 12 en 6 uurs positie).

Het zit me niet lekker en ik twijfel of ik weer naar de juwelier moet of dat het geluid “normaal” is.

Dus bij deze een aantal vragen aan jullie waarvan ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen;

  1. Is het normaal bij een automaat dat je het geluid van de rotor/het uurwerk hoort bij boven omschreven bewegingen.
    Indien nee;
    •Is het normaal bij de Seiko 5 (snkl41 in het
    specifiek) dat je dit geluid hoort?
    Indien ja;
    •Hoort een rotor een klein beetje weerstand te
    hebben wanneer je het horloge draait of altijd
    naar beneden te blijven?
  2. Is dit iets om weer mee terug naar de juwelier te gaan of is dit iets wat bij een automaat “hoort”?
  3. Zijn er meer mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad)? En in het specifiek met een Seiko 5?

Het enthousiasme wat ik deze week weer voor het horloge had is door dit gebeuren gelijk bij het opmerken na het ophalen weer verdwenen.
Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven op deze vragen…
Ik ben ook erg benieuwd of dit normaal is bij een automaat…

Hierbij nog een foto van de servicebon;

Alvast erg bedankt!

Hi,

Ik herken het geratel niet in mijn automatische horloge. Echter hoor ik de rotor licht als ik hem (van mijn pols af) een zwieper geef.

Ik zou zeker teruggaan. Als iets gefixt moet worden moet hetgeen gefixt worden.

Keep us posted!

1 like

Het kan normaal zijn. Bijvoorbeeld Miyota movements zijn nog beruchter qua geluid, maar zonder video is het moeilijk te beoordelen.

Ik heb een oude seiko kinetic die vrij luid is, maar daar wende ik snel aan. De vijfjes die ik heb zijn beduidend stiller.

2 likes

Hier even geprobeerd met het horloge van mijn vrouw. Draait makkelijk maar geen 5 rondjes. Rechtop valt de rotor niet meteen naar beneden maar een lichte beweging is voldoende. En geluid maakt hij zeker! Ik vind het zelf een heerlijk geluidje. :man_shrugging:

4 likes

Een licht geluid kan ik me nog iets bij voorstellen maar ik kan het vrij duidelijk horen. Wanneer ik m een zwieper geef met de kast in m’n handen vibreert de kast ook nogal…

Daar heb je gelijk aan. Misschien dat ik morgen toch maar even een poging doe om langs te gaan bij de juwelier.

Zal ik doen :+1:

Hnooit geweten dat bepaalde movements zo berucht zijn om hun geluid.

Heb net een video gemaakt maar t is niet de goede bestandsvorm dus kan m niet uploaden.

Ah dus het is niet ongebruikelijk. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je een automaat niet hoort. Alleen wanneer je m relatief dicht bij je oor houdt.

Dit was namelijk het eerste halfjaar het geval bij mijn 5je. Er was weinig tot geen geluid (en als het er al was dan alleen op 20cm van t oor af te horen) en nu ineens wel, dus dit viel gelijk op.
En aangezien het eerst niet voorkwam hield ik dit ook aan voor normaal.
Plus dat de juwelier zei dat het ook niet normaal was :sweat_smile:

Dus er is lichte weerstand bij de rotor.
Hrmm als het wel gebruikelijk is dán ben ik wel erg benieuwd wat de oorzaak is dat ik het eerste halfjaar niks hoorde. :thinking:
Kan ik me ergens wel voorstellen :sweat_smile:

Bedankt dat je het horloge even gepikt hebt om antwoord te kunnen geven op mijn vragen, wordt gewaardeerd :stuck_out_tongue_winking_eye: :+1:

1 like

@W.E heeft er 1 die wel 10 rondjes draait na een ‘flick’ en mijn Valjoux 7750 voel je zelfs draaien! Heel normaal trouwens.

4 likes

Of het tien is weet ik niet, maar hij draait wel eventjes, ja. Eigenlijk al mijn automaatjes. Allemaal wel gewoon met een metalen achterdeksel.

2 likes

Ah dus beide fenomenen zijn vrij normaal bij een automaat.
T gekke is dat ie na de servicebeurt nog maar 1 rondje doet dus er is iets veranderd.

Weer iets geleerd over uurwerken, deze feitjes niet verwacht maar wel goed om te weten. Zeker bij een volgende aankoop :+1:

Beïnvloed dit ook de powerreserve? In de zin van hoe snel het uurwerk reserve aanmaakt?
Of heb je daar geen last van?

:joy:

1 like

Ik heb vier ‘5jes’ allemaal 7S26. In ouderdom varierend van ruim 20 jaar tot- de meest recente- van ca. 2 jaar oud. Die gaan een keer of 4 rond als ik ze een flinke zwiep geef maar je hoort ze geen van vieren nauwelijks spinnen, alleen als ik ze vlak bij mijn oor houd.

Echter, Een 5je van mijn broer, die hij al bijna 20 (!) jaar vrijwel continue draagt ratelde wel stevig en spon als een malle. Maar bij nadere inspectie bleek daar de rotor enigszins los te zitten. Niet zo gek, denk ik, na 20 jaar zonder onderhoud. Na het vastdraaien van wat schroefjes liep alles overigens weer zoals het lijkt te moeten. Een onderhoudsbeurt leek niet opportuun vanwege de waarde, dus ik heb mijn broer maar een nieuw 5je gegeven. Die gedraagt zich voor zover ik weet ‘normaal’. Dus zonder herrie.

Moraal van dit verhaal: Met jouw 5je zou ik toch nog maar even terug gaan naar de juwelier!
Succes!

2 likes

Ik neem aan dat ze gewoon opwinden als de rotor draait, zowel om de pols als wanneer ik ze een bewuste zwieper geef. Ik merk in ieder geval niets nadeligs. Maar ik durf daar geen sluitende conclusies aan te verbinden. Niet over mijn horloges, en al zeker niet over het jouwe.

Ik zou de SNKL41 eens in handen geven van iemand die weet hoe die zou moeten aanvoelen. Dan hoef je ook niet meer te twijfelen.

1 like

In het verleden een Valjoux 7750 gehad en die voelde je om de pols. (de Valjoux wobble; google maar eens)

En sinds 2015 heb ik een Citizen NY2300, dat ding hoor je echt bij iedere beweging. In het begin dacht ik net als jij; oh nee, het zal toch niet!.. Maar na wat research bleek dat dit heel normaal is bij deze Miyota’s. Ondertussen vind ik het altijd wel gezellig als die tegen me praat. :wink:

1 like

Ik heb dit met mijn Hamilton khaki field als ik hem een week of twee niet draag. Bij het aanslingeren hoor ik dan de rotor best wel luid draaien maar na een uurtje nogmaals luisteren is dit geluid weer helemaal weg alsof hij weer even wakker moet worden en de olie weer word gesmeerd of zoiets :thinking:

1 like

T zijn wel echte werkpaardjes dus.
Tof om te horen!

Ik heb besloten om binnenkort toch maar ff naar de juwelier te gaan om het toch nog eens aan te kaarten.
Misschien dat er iets uit komt.

Wel een goeie tip maar heb niemand in mijn omgeving met een 5je…

Toch maar even rondje juwelier doen dan.

1 like

Dat is toch wel next level :stuck_out_tongue_winking_eye:

Haha dat is ook een manier om er naar te kijken :grin:

Maar niet geheel ongebruikelijk om geluid te horen uit het uurwerk dus.

1 like

Klinkt ergens ook wel weer logisch :thinking:
Helaas is dit bij niet het geval :sweat_smile:
Maar wel bijzonder dat ie na een uurtje zich stil houd.

Door tentamens de afgelopen week weinig tijd gehad maar beter laat dan nooit;

Bedank voor alle reacties iedereen. T is goed om wat verschillende meningen en verhalen te horen.
Aankomende week toch maar even terug gaan en horen wat er mogelijk is. :+1: