Niet meer dan 3 werkt voor mij goed. De laatste tijd zelfs maar 2 horloges in bezit.
1 is mijn beater een SKX.
Maar wel al in 3 maanden tijd 3 x van Oris veranderd maar nog steeds maar 2 horloges.
Niets.
Wonderwel de aanschaf van een horloge met de bedoeling/belofte aan mezelf die pas te gaan dragen zodra de van tevoren vastgestelde gebeurtenis is aangebroken.
In de tussentijd geen aandrang meer gehad naar iets anders; hij ligt nu nog steeds op me te wachten.
En oké: mijn budget, dat weerhoudt me ook van een nieuwe aanschaf.
Er zijn zoveel horloges die ik graag een keer geprobeerd wil hebben dat ik denk ik de rest van mijn leven nog vooruit kan
Financiën en gezond verstand houden me tegen om alles wat lost en vast zit te kopen. Ik probeer nu meestal wel iets eruit te doen voordat ik iets nieuws koop
Deze hobby/verslaving is een zegen en een straf.
Enerzijds erg, wat zeg ik, verschrikkelijk leuk, anderzijds, vreet het centjes.
Maar er komt ooit een verzadigingspunt, daarna wordt het meer van hetzelfde.
Dan ga je echt bijzondere stukken zoeken. Die iets toevoegen…
Hoe dan ook, het blijft leuk en het houdt nooit op !
Sterkte.
Genieten van de horloges die je hebt en vervolgens van de onrust af proberen te komen om telkens weer iets nieuws en beters te willen kopen. Mijn laatste (gekochte) aanwinst is ook alweer bijna 1 jaar geleden.
Ik vind heel heel weinig horloges mooi, dus dat scheelt. 99.9 % wat ik hier voorbij zie komen vind ik niet interessant genoeg om te kopen.
En daar ben ik heel blij om
Plus : ik ben geen verzamelaar. Dus aan 5, 10 of 25 horloges heb ik niks.
Ik ken de onrust van het kopen. Ik heb mijn Mini Turtle een maand om de pols maar ben al zoekende naar een skx013. Ik besefte me dat ik al weer keek naar iets anders en heb mezelf een halt toegeroepen. Met als argument dat je moet genieten van wat je hebt en dat de juiste vanzelf voorbij komt.
De zoektocht en het speurwerk is soms iets dat een groot deel van de fun bepaalt. Dit is leuk maar kan er ook voor zorgen dat je onbewust het op gegeven moment om de zoektocht doet en niet zozeer om het horloge.
Voor zo’n zoektocht vind je altijd wel weer iets nieuws… Het houd dan dus ook niet op. …Niet vanzelf…
Ik probeer voor mezelf voor ogen te houden wat ik maximaal wilt uitgeven. Wat ik opspaar zet ik in een apart potje op de bank opzij. Ik weet van mezelf zodra ik geld van m’n spaarrekening pluk om een horloge te kopen, ik het horloge ook niet met voldoening kan dragen en me er ook niet goed bij voel.
Tevens heb ik een vriendin die bij elke potentiële NA ‘alweeeer 1?’ zegt. Dit helpt je het ook nog eens te overdenken
Zo lang je het zowel financieel als gevoelsmatig kan verantwoorden zou ik zeggen: go for it!
Nu is het zo dat ik horloges wel lachen vind, maar dat ik vier andere dingen wil:
- Een bepaald minimumbedrag als buffer op de spaarrekening
- Mijn chopper inruilen op een adventure bike omdat ik toch merk dat ik allroads leuker vind
- Zonnepanelen
- Een mooie orthodontisten-behandeling voor moeders de vrouw
Aangezien ik al 25 horloges heb mag het gewoon wel eens genoeg zijn, en richt ik me op andere dingen terwijl ik me vermaak met wat ik heb.
Natuurlijk zou ik ooit nog eens een SBGV245 GS Quartz willen, maar dat staat op een laag pitje. Misschien na een bonus of zo, maar nu even niet.
Nu mijn vraag: wat weerhoud jullie ervan om te blijven kopen? Zijn dit financiën? Maak je afspraken met jezelf? Is er een maximaal aantal horloges wat je mag hebben? Hoe houden jullie jezelf in bedwang.
[/quote]
Als je nieuwste aanwinst altijd de een-na-laatste is, heb je nooit een probleem
Ik (her)ken het gevoel en gedrag.
Er is altijd wel weer iets te vinden wat jouw smaak aanspreekt…en daar zit het hem ook in…
- Het vinden. Zoekt en gij zult vinden. Misschien ben je er ook echt naar op zoek. Als je bij de AH boodschappen doet is de kans dat je een horloge tegenkomt een stuk minder groot dan wanneer je in het centrum naar een juwelier gaat…
- De smaak. Wat is jouw smaak? En wat wil je nu voor collectie hebben? Voor de een is dat inderdaad een two-piece collectie, de ander is nooit verzadigd lijkt het.
Behoor je tot die laatste, moet je wat kritischer leren worden. Bekijk de huidige collectie nu eens goed, echt goed. Wat zijn de verschillen tussen de horloges die er liggen. Zijn er wel verschillen of zijn er eigenlijk wel heel veel overeenkomsten?
Op basis van die bevindingen kun je afspraken met jezelf maken. En bij elke potentiële nieuwe aanschaf vraag je je af, wat voegt deze toe aan de collectie?
En dan hoef je ook nog niet gelijk te kopen. Je mag best nog eens zonder de winkel uit lopen en de beslissing later maken. De meeste horloges die verkrijgbaar zijn, zijn op veel plaatsen te vinden dus het is meestal niet zo dat het echt direct moet… Althans, op basis van het geschetste aankoopgedrag en de vraagstelling probeer ik het prijssegment in te schatten en daar gok ik dat dit wel voor geldt.
Ik probeer er in ieder geval nu op die manier naar te kijken, wat overigens niet uitsluit dat er nog aangekocht kan/mag worden (sterker nog, een bezoek aan een winkel staat komend weekend gepland).
In ieder geval sterkte met de poging te reguleren, want dat is volgens mij wat je wil proberen. Je bent in ieder geval een vorm van bewustwording aan het creëren, nu daarom doorpakken en dan krijgt het de vorm die jou aanspreekt.
N.B. wat ook wel kan helpen, is de huidige collectie op één foto nemen en op het daarvoor bestemde topic plaatsen op dit forum. Daar krijg je dan meerdere meningen over waar je dan ook even over na kunt denken.
Het feit dat die horloges ooit een duur onderhoud nodig hebben. Mijn horloges moeten prima draagbaar blijven. Maar blijft lastig een balans te vinden.
Ik probeer me bij alles altijd te realiseren dat er na elke verleiding, weer een nieuwe verleiding komt. De honger stillen is dus maar van korte duur. Je moet dus niet denken: als ik aan deze verleiding toegeef word ik weer rustig. Ja, even. Maar daarna is er weer iets wat je wilt hebben. En weer iets. En weer iets. Daarom is het van belang ook te leren tevreden te zijn. En je te bezinnen alvorens je iets koopt. Een soort handrem op je enthousiasme. Bijkomend voordeel is dat dat je leven - in mijn optiek - alleen maar leuker maakt. Ik heb jaren gedaan over het financieel bereiken van een Omega Seamaster, omdat ik vond dat ik eerst mijn schulden af moest lossen, alvorens ik dat van mezelf mocht kopen (ik had 5k gekregen van mijn toenmalige vriendin, nu vrouw, na mijn studie, om samen met haar een aantal maanden op reis te gaan, maar ik heb altijd gezegd: ‘ik betaal het terug’.
Het feit dat ik dus niet direct kon kopen wat ik wilde, maakte de voorpret alleen maar leuker.
Dus: kalm aan, goed nadenken, niet aan iedere impuls toegeven. Werken naar een doel. Die balans, daarin zit de charme.
Om de kooplust te bevredigen geef ik soms een Casio FW91W weg om vervolgens een nieuwe te kopen. Leert me tegelijk hoe emotioneel om te gaan met afschrijving.
Verder afspraken met mezelf en duidelijke doelen.
Mijn vrouw en ik hebben elk losse rekeningen en een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, boodschappen en gezamenlijke uitgaven.
Wat ik doe met het overschot is mijn eigen verantwoordelijkheid.
Probeer wel direct voor grail watches te gaan, en heb een arbitraire limiet van 8 horloges ingesteld. Daarna moet er dus een uit, voor de een bij mag.
Heb nu de Polerouter fase gehad. Nu terug naar de submariner-hunt… hoewel er misschien ook nog zo’n panda Chrono moet komen :p.