Help! Ik heb een hobby..

Na ‘help mijn man is klusser’ nu ‘help! Ik heb een hobby’.
Ik ben nieuw in de wereld van horloges en tot nu toe ervaar ik het vol vreugde en plezier. Top zou je denken, wat is het probleem?

Ik merk te snel te veel te willen. En nu ik net begonnen ben en ik nog niet mijn gehele spaarrekening op heb gemaakt aan klokjes is de financiële drempel niet zo hoog… Misschien wel te laag.

In een kleine 2,5 maanden ben ik van 1 naar 8 horloges gegaan (inclusief twee geschenken (ja dit is een excuusje om het minder erg te laten klinken)). Telkens weer wordt ik gebombardeerd met prachtige modellen, mooie bandjes en leuke accessoires.

En ik snap, meer is niet altijd beter, meestal niet zelfs. Maar als beginner is het een mooie manier om bekend te raken met wat ik leuk / mooi vind.

Nu mijn vraag: wat weerhoud jullie ervan om te blijven kopen? Zijn dit financiën? Maak je afspraken met jezelf? Is er een maximaal aantal horloges wat je mag hebben? Hoe houden jullie jezelf in bedwang.

5 likes

Niet.

Nou ja, een beetje dan.

1 like

Nu mijn vraag: wat weerhoud jullie ervan om te blijven kopen?

Mijn vrouw.

14 likes

In het begin was het zelfs wel dwangmatig bij mij. Er moest weer een nieuw horloge komen. Dat is gelukkig verdwenen.
Mijn advies is regels voor jezelf op te stellen en je eraan te houden.

Mijn rekening houdt me tegen, anders had ik er 3 keer zoveel want ik herken je probleem, ik zie elke dag wel 2 of 3 horloges die ik zou willen (en dan in elke prijscategorie)

Enerzijds financieel, anderzijds wordt je op een bepaald moment wakker, je denkt ‘waar ben ik mee bezig?’ en je besluit dat je minder spullen in huis wil.

4 likes

Het boeddhisme (meer specifiek: de tweede edele waarheid).

1 like

ik ben een gevaar voor mezelf, geld heeft bij mij in de “kast” geen waarde tot ik het uitgeef :stuck_out_tongue_winking_eye:

Komt en moment dat je hebt wat je wil hebben.
Dan is er rust in de tent. Bij mij althans.
Heb nog wel iets op het lijstje maar daar is geen haast zie :point_up:. Maar koop alleen wat je wil en wat je je kan veroorloven, zijn naar horloges.

En vaak is less, more.:sunglasses:

2 likes

Op een moment roep je de uitbreidingsdrang een halt toe en weet je wat je wel en niet wilt houden.

Hamvraag als je iets moois ziet: gaat dit polstijd krijgen? In het began natuurlijk wel maar in de regel leer je voorspellen dat het “nee” gaat worden :wink:

2 likes

Dat dus vooral bij mij.

Zoveel rustiger, met maar twee horloges om uit te kiezen elke dag :wink:.

1 like

Yep en yep. Ik heb een speciale spaarrekening en alleen van geld dat op die rekening staat mag ik van mezelf horloges kopen. Of een vakantie boeken, of een weekend weg. Enzovoort.
Mijn vriendin is de stok achter de deur om dat zo te houden, als het budget om te verbouwen, wat op een andere rekening bij elkaar wordt gespaard, nog trager zou groeien dan kreeg ik problemen…:sweat_smile:

De onderhoudskosten die ik regelrechte oplichting vind. Het wringt dat luxehorloges worden gemaakt om uit elkaar te vallen. Om die reden wil ik het bij mijn Omega houden, hoewel ik niet uitsluit dat er wellicht alsnog een Breitling bij komt.

2 likes

Er komt een moment dat je tevreden bent en je het gewoon even genoeg vind.
Althans, dat heb ik wel. Op dat punt zit ik zelf nu wel een beetje…

Je moet afspraken met jezelf maken waar en wanneer het goed is .
Qua bandjes en dingetjes moet je nooit stoppen, dat losgeld uitgeven aan horloge prullaria zorgt er ook voor dat je verzadigd blijft en minder snel weer een te duur horloge wilt aanschaffen.

Tevens moet je voor jezelf bepalen wat je wilt.
Veel “betaalbaar” spul of 1 a enkele te dure horloges.
Ik zelf heb voor een combi van goedkoop tot duur gekozen en vind het geweldig leuk.

Ga je grens absoluut eens lekker voorbij en koop eens dat te dure o zo mooie horloge. Dat remt je ook wel een poosje af plus is gewoon lekker.

Meest belangrijk. Maak er niet meer aan op dan dat je gewoonweg echt kan missen qua centjes.
Die wasmachine gaat geheid een keertje stuk en ook je auto zal eens vervangen moeten worden…

Koop jezelf niet leeg. Niet doen.

3 likes

Je kunt je ook voor de zekerheid onder bewind laten stellen, wel zo veilig.
:wink:

4 likes

Zo ver ben ik dan godzijdank ook weer niet

1 like

Nooit aan lijstjes beginnen in ieder geval, dat vind ik gewoon echt vreemd, en kopen voor jezelf, zodra je gaat kopen om indruk te maken op een verjaardag van tante lies dan gaat het mis, maar ja dan ben je ook wel heel ver heen, ik kom al jaren niet meer bij tante lies…

Uhm ja voor de rest tja, doen waar je gelukkig van wordt denk ik! Het hoeft niet duur te zijn om een leuke collectie op te bouwen, en je kan jezelf beperken in soorten horloges zo koopt de ene alleen duikers, een ander wil juist een duiker een dress een piloten horloge een beater enz, of je beperkt je door je te verdiepen in een merk en alleen daar voor te gaan.

Ik ben zelf spoor kwijt ik koop van alles en als het teveel is veekoop ik maar weer wat.

1 like

Registreren op het forum gaat je in ieder geval niet helpen :stuck_out_tongue:
Och ja, polstijd werd al eerder genoemd. Ik koop ook nog steeds. Moet maar eens een opruiming houden.
Het vervelende is ook dat mijn smaak wel eens veranderd haha

Ik hou mezelf steeds voor de gek door af te spreken dat ik eerst horloges moet verkopen voordat er iets nieuws mag komen, om vervolgens gewoon te doen waar ik zin in heb: iets nieuws kopen.:joy:
Gek wordt je er van.
Er is te veel moois. :sunglasses::ok_hand:
Gr
Henk

2 likes

Ratio versus emotie

en daar dan ergens tussenin…

Mijn bankrekening houdt mij niet tegen, mijn gezond verstand wél…

En de emotie ? Díe wordt vertegenwoordigd door de vier -niet al te dure- horloges die om de beurt rond m’n pols mogen verblijven… :grin: