Ooit jaren geleden dit forum bezocht voor het lezen van discusses over echtheid van een Bulova Super Seville. Jaren later last een account gemaakt en nu is het mijn moment dan ook daar.
Is deze Bulova Super Seville echt ja of nee, ik zie dat de originele kroon mist, is die verplicht met logo? En zien jullie andere opvallendheden?
Wat ik online kon vinden was dit wel heel even het geval was in de laatste periode rond/na de verkoop van Bulova aan citizen/miyota.
Van een Bulova medewerker: ‘’ The main things that stand out to me are the lack of a date code (N9, T6, or similar) and no Bulova designation on the automatic rotor. The movement is a very nice ETA 2834-2 which was used in the original Super Sevilles (as 1373.50) and is still in use today. The seller claims it was made 1990-1999 and the caseback certainly looks to be from the modern era. The crown is not signed but it could have been manufactured that way or it could be a replacement. There are no case numbers or other model specific numbering that I can see on the inside of the caseback; Bulova printed case numbers on the inside of every caseback from the late Fifties through 1979. Overall, it seems unlikely this watch is counterfeit, but it was very likely made after Bulova was sold to Citizen/Miyota. Any number of variations were made during this period and record keeping was spotty at best. I hope this helps!‘’
Nou uiteindelijk na veel informatie te winnen de koop gemaakt (met optie tot retour). Zowel de kroon als het uurwerk zonder Bulova rotor kon ik terugvinden bij meerdere Super Sevilles. Een aantal waar duidelijk meerdere dingen verwisseld waren maar ook een aantal met exact dezelfde kroon zonder logo en ETA movement met dezelfde ETA bedrukking (zelfde plek zelfde codes) zonder Bulova.
Na wat twijfel uit te spelen bij de verkoper heeft hij hem open laten maken, hij gaf aan dat er volgens hem alleen ETA op het movement staat want hij had hem eerder na de koop op de veiling in 93 open laten maken en ook fotos gemaakt dacht hij maar kon die niet vinden, jammer.
Na Lang nadenken heb ik de koop doorgezet, en hij is binnen. En nog leuker de verkoper stuurde mij vandaag opeens alsnog fotos door van hem en zijn vriendin/vrouw bij een horlogemaker met een stapel NOS Bulova horloges in doos naast hem (van dezelfde veiling 93) en 3 fotos waar de horlogemaker er 1 opent waaronder deze, het is een foto van een fysieke afgedrukte foto dus hij is niet haarscherp maar dit uurwerk zat er iedergeval toen al in. Gezien de kwaliteit van de afgedrukte foto maar ook zeker de kleding en horloges in de fotos (en dat ze binnen roken in een horlogeworkshop haha) heeft voor mij persoonlijke enige twijfel weggehaald.
Kan hem helaas niet delen want er is explicit gevraagd dit niet te doen dus dat zal ik respecteren.
Conclusie ja het is mogelijk dat een super seville van het eind van de rit van Bulova ‘minder Bulova’ is maar of deze echt helemaal 100% origineel is weet je nooit tenzij je er een loopt van vele jaren eerder waar Bulova nog alles redelijk goed onder controle had voor de verkoopt aan miyota/citizen.
Ik koop in dit geval de verkoper zijn woord, hij was open en eerlijk over alles toen ik aangaf dat er geen bulova logo op de kroon zat vroeg hij zelf of dat een probleem was voor mij, en gaf verder aan volgens mij ook niet aan de binnenkant. Vertelde dat Bulova in die tijd bekend stond als ‘minder goed’ dan voorheen en dat dit niet ongewoon was voor Bulova in die tijd. Waarheid of niet ik ben tevreden met het horloge en zeker met deze verkoper die na de verkoop toch de oude fotos opzoekt van 30jaar geleden en ze nog vind ook.
Nou hommage collectie complete, of misschien nog een Mido?
Thanks en zeker! Als je echt 100% zekeheid wilt moet je echt een van 10++ Jaar eerder kopen, toen Bulova nog hun eigen logo onder elke dial had dan weet je exact wat je moet verwachten eigenlijk voor tot 1979 om precies te zijn.
Voor de zekerheid nog maar een gehaald, dit keer ben ik naar Seville gevlogen en heb daar een Super Seville gehaald om zeker te weten dat die authentiek is.