Kan iemand mij helpen met het vinden van deze stam en kroon?
Zoals je kunt zien is de stam afgebroken. Een deel van de stam zit nog in het kroon gedeelte (deel met de twee zwarte rubbertje) en deze krijg ik er dus sowieso niet uit. Bij voorbaat heel veel dank.
Andere tips voor het oplossen van dit probleem zijn ook meer dan welkom:D
Echt heel erg bedankt voor je bericht ik heb intussen uit kunnen vogelen welke stift ik nodig heb. Nu zit ik enkel nog met een klein probleempje ivm de kroon. Zoals ik in eerste bericht schreef zit er nog een deel van de oude stift in de kroon die ik nu heb. Eigenlijk ben ik dus ook nog op zoek naar zo’n nieuw kroontje (zie foto). Zou jij mij hiermee misschien ook kunnen helpen?
De kroon is op de stift gedraaid, dus kan het er ook weer af. De stift met een tangetje vast houden zo dicht mogelijk bij de kroon. Het kan zijn dat er Loctite gebruikt is om het vast te zetten, dan het geheel in warm/heet water leggen en weer proberen.
Maar het lijkt erop dat de breuk juist daar zit waar de kroon begint.
Dan kun je beter voor een nieuwe kroon gaan, want je krijgt het draadeind nooit weer uit de kroon.
Boren heeft ook geen zin, dat lukt niet.
Mocht het een ‘screw down’ kroon zijn, de kroon wordt dan op de tube, waar draad in of om is aangebracht, gedraaid. Ook dan moet er een nieuwe kroon komen. Ondervolgende lukt dan ook niet
Mocht je geen nieuwe kroon (een originele) kunnen bemachtigen, dan kun je de kroon uitboren met een boor even dunner dan het brede gladde deel van de kroon. Met een huis, tuin en keuken kroon, die je kunt (laten) afdraaien met een draaibankje, totdat het in het ontstane boorgat past.
Dat ligt er een beetje aan of de kroon over een tube moet glijden. Dan moet er een passende kroon afgedraaid worden.
Ik zou even contact opnemen met een AD of die een nieuwe kroon voor je kan bestellen bij DD. De stift is sowieso wel te krijgen (even kijken welk uurwerk het is en dan even zoeken bij de diverse onderdelen sites/eBay - soms is het trouwens ook goedkoper om gewoon een heel nieuw uurwerk te kopen en dan alleen de stift te gebruiken), maar zoals andere al zeggen gaat het lastig worden om dit te fixen.
Gelukkig is DD een Nederlands merk en zijn onderdelen redelijk goed beschikbaar :-).
Klopt inderdaad dat de stift precies ter hoogte van de kroon is afgebroken, kan helaas dus niet zoveel meer met deze kroon en zal opzoek moeten naar een nieuwe. Heel erg bedankt voor alle informatie en tips!! Hier kan ik wel weer mee verder. Samen met de tips van @Paradigm hieronder moet ik denk ik wel deze kroon moeten kunnen vinden.
Beste @Inca, @Paradigm en Carpe_tempus ,
Even een update, ik heb intussen de opwindstiften kunnen bestellen, hartelijk bedankt voor alle informatie. Nu heb ik contact gehad met een juwelier die de kroon voor mij kan bestellen. Echter zou dit 25 euro kosten… lijkt dit jullie enig zins een prijs die fair is. Of is dit echt veel te veel geld voor alleen deze kroon?